Sida 1 av 1
Vindrutetorkare och luckan
Postat: sön mar 28, 2004 23:36
av ZJocke
Hej där!
Upptäckte ett litet problem med luckan till vindrutetorkaren. Har en 70a som först ska öppna luckan och SEDAN dra igång vindrutetorkarna, inte allt samtidigt... Torkarna fastnar ofta i luckan.
Har kollat elschema och saknar en röd sladd från 'wiper motor' som ska finnas där enligt ritning. Den ledning (röd med vit rand) som går via switchen, som ska indikera att luckan är öppen, är därmed inte inkopplad idag!
Motor och spolarpump är säkert bytta en gång i tiden, för den har endast tre anslutningar för spolarvätska till spolarpumpen men borde ha fem. Jag gissar att motorn kommer från en 73a eller senare, eftersom 73an saknar luckan och därmed borde sakna ingång för switchen som har med luckan att göra.
Är det någon som har erfarenhet av att koppla in en ngt yngre motor/pump och fått den att funka felfritt med den vacuumstyrda luckan?
Är även intresserad av att hitta en '5-polig' spolarpump om någon skulle råka ha en på lager. Eller finns de rentav på Zip eller Ecklers numera...?
Tacksam för alla tips!
Mvh,
Jocke
Postat: mån mar 29, 2004 17:10
av Stingray
Varför inte bara skrota spolarpumpen ??
Jag har gjort dom där jobben på både min 71:a och min 69:a
Har du kontakten (switchen) som ska slå till strömmen efter att luckan är öppen? Du har matar ström på torkarna hela tiden och det är det som är felet, den switchen som sitter i torpeden slår till strömmen när luckan har öppnat så att torkarna går igång.
/tommy
Postat: mån mar 29, 2004 22:53
av ZJocke
Jo,jo. Skippa spolarpumpen på en bil som i övrigt är original rakt igenom... Det går inte för sig.
Jo, switchen sitter där och den funkar och släpper igenom 12V när luckan är helt öppen (injusterad och klar). Men jag saknar fortfarande den där 12V-röda-sladden till motorn. Har tre andra sladdar in till motorn -gul/grön/ljusblå. Finns alternativ koppling om jag nu inte hittar den förbenade röda?
/Jocke
Postat: mån mar 29, 2004 23:01
av Janne
Finns att köpa ny torkarmoter hos Ecklers, hörde av en kompis att även Hansen Racing har, men det blir minst dubbelt så dyrt.
"Janne 289"
Postat: tis mar 30, 2004 13:49
av Stingray
Jag köpte ny torkarmotor hos Hansen och det blev inte dubbelt så dyrt, snarare tvärtom... jag ahde från början köpt en ny från Zip, fått fel, skickade tillbaka, köpte från Ecklers, fel igen, sålde den och köpte en på Hansen, och fick rätt....
/tommy
Postat: tis mar 30, 2004 13:51
av Stingray
ZJocke skrev:
Men jag saknar fortfarande den där 12V-röda-sladden till motorn. Har tre andra sladdar in till motorn -gul/grön/ljusblå. Finns alternativ koppling om jag nu inte hittar den förbenade röda?
/Jocke
Är inte helt 100 på vilken sladd du menar, kan du förklara ? Jag vet att jag har några sladdar kvar från mitt gamla system....
Postat: tis mar 30, 2004 22:58
av ZJocke
Ska försöka förklara vilken röd kabel jag söker.
Har en Haynes-bok från den tiden jag gjorde totalrenovering (förutom detta med torkarluckan då ...), dvs från cirka 1992.
I denna finns schema som visar att en röd kabel ('18R') ska gå ut från torkarmotorn till switchen (för indikering 'luckan öppen'). Denna röda kabel ser ut att gå direkt in i motorhuset och inte via kopplingsplintar som de andra. Syns även i Instruction Assembly Manual '70.
Röd kabel kopplas sen ihop med switchen via Röd/vit kabel.
Är det så att senare torkarmotorer (efter 1972) inte har denhäringa röda '18R'?
Nu har vi grottat ner oss ordentligt i kabelhärvorna ...
/Jocke
Postat: ons mar 31, 2004 7:39
av Patrik
Hejsan
Efter 72 finns inte den röda kabeln till switchen. Jag bytte torkarmotor förra helgen för att jag hade samma problem som du. Jag har en 71a
och på den satt en nyare torkarmotor utan den röda kabeln till switchen.
Kanske värt att ringa EAT och fråga om dom har någon begagnad du kan köpa! Jag köpte en begagnad...fungerar perfekt
/
Postat: ons mar 31, 2004 9:41
av Stingray
Det stämmer att den röda inte fanns efter 72. Köp en ny från Hansen racing annars.
/Tommy
Postat: ons mar 31, 2004 19:59
av ZJocke
Toppen grabbs! Tackar.
Då behöver jag inte leta längre (i motorrummet alltså).
Jo, en fråga till. I vilken härad ligger priset på beg resp ny?
/Jocke
Postat: tor apr 01, 2004 1:22
av Stingray
Jag har för mig att jag betalade i storleksordningen 1200:- för en helt ny, det är det definitivt värt med tanke på att beggade ofta är risiga, skitiga och kan gå sönder efter 11 dagar.
/Tommy
Postat: tis apr 06, 2004 22:12
av ZJocke
Tackar för tipsen.
Fick tag på en remanufactured på Klintberg&Way för knappa 1300 spänn.
Tyvärr hade man roat sig med att lackagrunkan svart (uselt jobb) .
Annars ser den helt OK ut. Har tagit bort färgen - ska ju va original

. Får se om den funkar när den är på plats.
/Jocke
Postat: ons apr 07, 2004 16:56
av StingrayRacing
Klintberg/way och Hansen har alltid rea på sina delar....
Har inte dom någon rabatt när dom köper in delarna från U.S? De är förbaskat dyra iaf.
Postat: tor apr 08, 2004 15:31
av ZJocke
Monterat och klart! Funkar helt OK.
Men vadå dyrt?
Kollade med EAT. EAT är helt OK annars (har beställt delar där tidigare genom åren), men 2400 riksdaler för en ny wipermotor var lite väl möcke!
/Jocke