Sida 1 av 1
Byte av packboxen på diffen
Postat: tis jan 08, 2008 22:41
av gbak
Är det nåt speciellt att tänka på när jag skall byta packboxen på diffen vid kardanen?
Diffen sitter kvar på tvärbalken och jag tänkte inte ta ner den helt även om det mesta nu är lossat.
Kommer även att byta den bakre packboxen på lådan.
Finns det någon som har de stora gummi bussningarna som sitter framför diffen (mellan hållarplåten och ramen) till salu?
Jag glömde bort att beställa dessa och speciellt den övre (den med hals) är i dåligt skick!


Postat: ons jan 09, 2008 22:56
av Kalle Mankan
Hallå!
Om du har en knäckhylsa som pinjong lager spelsjustering måste du byta knäckhylsan, vilket medför att hela diffen måste isär. Ok, det kanske funkar att bara ta bort yoken och slå in en packbox men då kommer du att få problem med rätt lagerspel vilket i sin tur gör att lagren tar skada i det långa loppet. Det går inte att återanvända en knäckhylsa.
Kalle
Postat: ons jan 09, 2008 23:05
av Peter
Det går att ta bort Yoken utan att byta Hylsan. Markera och notera hur muttern sitter ordentligt så du kan dra dit den på exakt samma ställe som den satt.
Postat: lör jan 12, 2008 11:52
av Kalle Mankan
Peter skrev:Det går att ta bort Yoken utan att byta Hylsan. Markera och notera hur muttern sitter ordentligt så du kan dra dit den på exakt samma ställe som den satt.
Ja, allt går, men vill man göra det riktigt så bör man byta knäckhylsa och kolla hur mycket vridmoment pinjongen måste ha för snurra.
Kalle
Postat: lör jan 12, 2008 12:51
av gbak
Hur besvärligt är det att släppa ner diffen när drivaxlarna, strut-roden och kardanen är borta?
Är det bara att sätta en domkraft under diffen och lätta på de två skruvarna som håller tvärbalken och ta diffen + tvärbalken samtidigt?
Eller är det nåt som jag missat?
Postat: lör jan 12, 2008 13:52
av frisk
kommer du åt bultarna så slipper du ju ta ner diffbalken. Annars e det bara å lossa på balken så kommer paketet ner. Bladfjädern får du ju lossa på också.
Postat: lör jan 12, 2008 15:08
av Peter
gbak skrev:Hur besvärligt är det att släppa ner diffen när drivaxlarna, strut-roden och kardanen är borta?
Är det bara att sätta en domkraft under diffen och lätta på de två skruvarna som håller tvärbalken och ta diffen + tvärbalken samtidigt?
Eller är det nåt som jag missat?
Precis så gör man.
Postat: lör jan 12, 2008 16:15
av gbak
Fjädern är redan lossad.
Tror ni man behöver byta de där stora gummidämparna som håller tvärbalken?
Mina ser rätt så ok ut när jag tittar på dem med balken fortfarande fastsatt i bilen.
Men de är ju 35 år gamla dock!
(Kommer nog inte att hinna få ner balken innan nästa order går ifrån US)
Postat: lör jan 12, 2008 16:22
av Jonathan
Jag bytte inte mina. men som su säger, mina såg bra ut..
Postat: lör jan 12, 2008 16:22
av gbak
Så här såg övre diff bracket gummibussningen ut:

Postat: lör jan 12, 2008 17:56
av frisk
gbak skrev:Fjädern är redan lossad.
Tror ni man behöver byta de där stora gummidämparna som håller tvärbalken?
Mina ser rätt så ok ut när jag tittar på dem med balken fortfarande fastsatt i bilen.
Men de är ju 35 år gamla dock!
(Kommer nog inte att hinna få ner balken innan nästa order går ifrån US)
Mina va så sletna/kassa så jag fick borra sönder mina för att balken skulle komma loss. Ett jädra jobb.

Postat: lör jan 12, 2008 18:16
av gbak
Ja jag minns att du beskrev ditt slit i en tråd för ett tag sedan.
Postat: ons jan 16, 2008 19:53
av Håkan1
Hej, jag tog loss hela bakaxeln, det var mycket enkelt att byta packbox på golvet jämte bilen. Jag kollade på denna sida när jag höll på,
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1236684
//Håkan
Postat: sön jan 20, 2008 17:42
av gbak
Knäckhylsa??
Vad är det för nåt och hur är den tänkt att fungera?
Får inte loss 1 1/8" muttern på diffen, den som håller yoken.
Sitter som berget, är det värma med gas som gäller?
Postat: sön jan 20, 2008 18:05
av frisk
En halv burk 5-56 brukar ju funka?
Ta gasolen annars. Om du kan så hamra samtidigt på bulten när du vrider på den.
