Att ha intercooler eller inte
Postat: mån jan 14, 2008 23:19
Jag funderar lite över hur mycket luften upphettas vid komprimering finns det någon generell regel på 100grader per bar eller påverkas det av andra saker så som kompressorhjulets utformning och hastihet ?
Jag har altid fått för mig att reglen 1bar = 100grader varmare gäller.
eller är jag ute o Cyklar?
Saken är den att jag på min Cheva kör med bara 0.55bar ladd och en procharger p600b (omodern historia med Raka impellerblad).
Har haft en ic monterad förra året men den sitter väldigt dumt till och det finns ingen stans att sätta den för o få bra flöde genom den. alternativet är o kapa sönder nosen så man får in luft till den, men då tappar jag heldre 40hk på o köra utan.
Sedan skymmer den vattenkylaren vilket gör att i låga farter vill bilen stiga i temp.
Alternativ 1 köra utan ic total insugstemp ca 65-70 grader om det är 20-25 grader ute. (jag har temp kompensering i sprutet som jag kan ställa)
Alternativ 2 köra med en vattenkyld ic och en tun vattenkylare framför kondensorn och vattenkylaren (dyrt och trångt) därför övervägs alternativ 1.
Sedan är ju frågan hur mycket tryckfall jag får med mitt celpaket.
hur ska man gå till väga finn det någon gräns när det inte är lönt med ic längre. jag mistänker att i mitt fall gör icn mer skada än nytta.
Jag har altid fått för mig att reglen 1bar = 100grader varmare gäller.
eller är jag ute o Cyklar?
Saken är den att jag på min Cheva kör med bara 0.55bar ladd och en procharger p600b (omodern historia med Raka impellerblad).
Har haft en ic monterad förra året men den sitter väldigt dumt till och det finns ingen stans att sätta den för o få bra flöde genom den. alternativet är o kapa sönder nosen så man får in luft till den, men då tappar jag heldre 40hk på o köra utan.
Sedan skymmer den vattenkylaren vilket gör att i låga farter vill bilen stiga i temp.
Alternativ 1 köra utan ic total insugstemp ca 65-70 grader om det är 20-25 grader ute. (jag har temp kompensering i sprutet som jag kan ställa)
Alternativ 2 köra med en vattenkyld ic och en tun vattenkylare framför kondensorn och vattenkylaren (dyrt och trångt) därför övervägs alternativ 1.
Sedan är ju frågan hur mycket tryckfall jag får med mitt celpaket.
hur ska man gå till väga finn det någon gräns när det inte är lönt med ic längre. jag mistänker att i mitt fall gör icn mer skada än nytta.