Sida 1 av 1
wiring harness
Postat: tis jan 15, 2008 16:45
av Sb74
Halloj, har börjat strula runt i elschemat på min -74 och tycker inte det verkar allt för svårt. problemet är alla anslutningar som har sett bättre dagar. kollat runt lite och har hittat ett kit som innehåller allt verkar det som ...
Klicka här
Verkar det vettigare att köpa all el till bilen för dryga 1000$ då anslutningarna och sånt medföljer, eller om jag gör det själv?
vad kan prisskillnaden bli om jag måste beställa hem anslutningar till lampor eller kontakter av olika slag?
och har någon erfarenhetar av "zip" är de bra att beställa från?
Tack på förhand
//Thomas
Postat: tis jan 15, 2008 17:49
av ornet
Zip går aldeles utmärkt att handla ifrån.
Kommer jag till den slutsatsen att all el behövde bytas skulle jag inte fundera länge på en sådan sats.
Men Frisk är väl en av dem här på forumet som kan svara närmast på om det är prisvärt. För mig som korsluter elen till lustgassystemet

är det förbjudet att dra egna kablage och då är det värt priset

Postat: tis jan 15, 2008 18:32
av frisk
Ja vilket som blir billigast kan jag inte svara på förens jag vet hur många meter kabel det är i våra bilar. Flathylsor köper jag in för 0.81kr/st. Rk 1,5mm2 betalar jag 1,53kr/m. Så för 6500kr får jag alltså 4248m kabel!
hmm....
Tror nog det blir billigare å dra allt själv men man ska ju naturligtvis veta vad man gör. Bil-el är ju klassat som starkströmsanläggning och får igentligen bara utföras av behörig installatör. Hur många mekaniker på verkstäder är behöriga???

Postat: tis jan 15, 2008 19:51
av Peter
Skulle väl egentligen räcka med detta till och börja med?
[Edit]
Gå till
www.zip-products.com och sök på " Product Number: E-735"
Postat: tis jan 15, 2008 19:52
av Peter
Jag har någon sjuklig böjelse för bil och motorcykelel vilket gör att jag tycker det e skitskoj att jobba med det. Vet att dom flesta hatar det som pesten.

Postat: tis jan 15, 2008 22:57
av ornet
Peter skrev:Jag har någon sjuklig böjelse för bil och motorcykelel vilket gör att jag tycker det e skitskoj att jobba med det. Vet att dom flesta hatar det som pesten.

Jo Peter. Du är sjuk
Ni kan ju använda samma färg också på alla kablar så har ni ju ert helgskoj räddat
Å tänk va snyggt med enhetliga kablar som matchar färgen på bilen
Gud va roligt jag har åt mina egna skämt
Men Sb74, el är jobbigt om man inte behärskar det. Den gången det kan strula är det nog jäkligt skönt med ett färdigt kablage. Men pengar finns att tjäna på ett eget. Färdig el är dyrt.
Nått som brukar strula på Chevrolet är anslutningsblocket på torpedväggen under bromsservot. En dag så är bilen helt död. Lossa och spraya brukar få igång kontakterna igen. Sitter ihop med en central mutter ifrån motorsidan.
Postat: tis jan 15, 2008 23:35
av Målarn59
Investerade i ett helt nytt kablage i motorutrymmet från torpeden (blocket)
Postat: ons jan 16, 2008 0:32
av Sb74
jo peter, det skulle räcka tillsvidare, men kommer att byta del för del av elsystemet tills allt är bytt, som sagt el strular på gamla bilar, och byta allt ser jag som en investering, men kanske ska köpa det steg för steg istället för allt på en gång.