Sida 1 av 1
Chiptrimning??
Postat: tor jan 31, 2008 15:28
av bellflower
Nån som har erfarenhet av Chiptrimmning?
Har en -93 cab med LT1 som skulle behöva få en rejäl spark i röven för att bli kul... Funderar på att göra det "fuskvägen" och kanske nån av er har erfareheten av vad och hur man ska köpa och göra samt tänkta på..
Anybody?
/ Uffe
Re: Chiptrimning??
Postat: tor jan 31, 2008 16:16
av Stefan
bellflower skrev:
Har en -93 cab med LT1 som skulle behöva få en rejäl spark i röven
Då kan du ju sluta hoppas på Chipptrimmning iaf.
Det blir inga fler hk
Re: Chiptrimning??
Postat: tor jan 31, 2008 17:31
av bellflower
Jaaa visst, å olika tvista dom lärda..

Postat: tor jan 31, 2008 18:08
av Stefan
varför fråga då
De är ju ingen turbo/kompressor bil du sitter i som man "lätt" höjer laddtrycket på

Postat: tor jan 31, 2008 22:42
av Jake
Har du en automatare så kan du få ett "sportigare" beteende pga att styrningen av lockuppen blir annorlunda.. men HK ligger på marginalen.. Skall du ah mer effekt kostar det tyvärr en hel del i hårdvara + en mappning.
LT1an är iofs något sämre avstämd än L98an, så du kan ju höjja efekten för betydligt mindre pengar om du är händig och har gott om tid.
Postat: fre feb 01, 2008 0:17
av nikke
kolla med GTA324 han håller på med chip...
Postat: fre feb 01, 2008 1:23
av Stefan
nikke skrev:kolla med GTA324 han håller på med chip...
eller
www.vette.se
Postat: fre feb 01, 2008 9:58
av NoTiNg
Man kan generellt säga att chiptrimmning gör en viss skillnad på hästkrafterna oavsett om det är med eller utan turbo. Skillnaden blir dock inte speciellt stor om du inte har tex turbo. Men man kan nog räkna med att det i absolut bästa fall kan bli upp till 10 hk mer och det är i BÄSTA fall. Frågan är då om det är värt att lägga ut dom pengarna på något som du i praktiken inte kommer märka något av?
Det man dock märker, det är ju som de säger, styrningen av lockuppen ändras, som gör att den kanske känns lite piggare.

Postat: fre feb 01, 2008 23:13
av Jakobsson
det är flödet genom överdelen som ger effekten.
insug ,toppar och avgas.
Vilket i ditt fall blir toppar och eventuellt kam o chip.
Chippet ska du absolut göra själv för då får man en mycket fin kontroll över den generella statusen på sensorer m.m.
Det enda som chippet gör för att öka effekten är att optimera tänd och bränslekurvan.
Tändkurvan är väldig extrem i corvetten så det enda man kan justera är bränslekurvan vilket kan ge en lite mer mjuk gång vid normal körning men som är knappt märkbar vid fullgas.
Mitt råd är köp riktiga effektprylar eller lägg pengarna på bensin och mil.
Pelle
-90 cab ZF6
Postat: ons feb 20, 2008 8:44
av Mattsson
bäde tändnig och soppa behöver justeras.
Re: Chiptrimning??
Postat: sön mar 02, 2008 1:00
av Stefan
bellflower skrev:Jaaa visst, å olika tvista dom lärda..

blir det en påse chips eller?