Sida 1 av 1
Mest el-problem
Postat: sön feb 03, 2008 14:40
av ilje
Bilen har varit trög startad, orkade knappt dra runt. Laddade då batteriet å den startade direkt igår. Så konstaterade att startmotorn verkade ju okej.
Skulle testa idag igen men nu händer de ingenting när ja vrider på nyckeln..

Vad kan det bero på? När ja vrider tillbaka nyckeln äre nått relä som sitter ungefär vid stereon som lever om.
Sen tycker jag att de är många lösa kablar, bla. 2st vita nere vid pedalerna, en går dit generatorn jordar och den andra till ett relä vid spolarvätskan, ska det inte sitta nånstans? Kan tilläga att torkarmotorn inte heller fungerar.. Sen en kontakt (tre stift å en hona) vid handbromsen? Å var ska man börja leta när tutan inte fungerar? Dum fråga men varts sitter tutan egentligen?
Tur de är ett tag kvar tills sommarn här uppe!
Postat: sön feb 03, 2008 18:24
av Hagge
Hej ilje,
ett hett tips, skaffa ett ordentligt elschema till din årsmodell innan du börjar mecka runt med elen.
Finns bla hos Zip och kostar inte alltför mycket, typ 13 USD, och är värt varenda öre:
Länk till Zip Corvette:
http://www.zip-products.com/Zip/product ... 78B9E031C7
Det är ganska svårt att ge några bra svar, tex vad gäller tutan så kan felet vara allt från ganska enkelt, typ att signalhornen är korroderade, då kan det räcka med en ordentlig dusch med 5-56 rakt in de båda signalhornen (sitter monterade i fronten), samt att rugga upp anslutningarna till hornen.
Det kan också vara reläet till signalhornen som har brunnit eller korroderat, vidare så kan felet ligga i rattstången och de kontakter som sitter där för att aktivera signalhornen.....
Ett annat tips vid felsökning av el, var systematisk och börja med det som kan vara de enkla orsakerna till felet och jobba vidare från det.
Själv har jag ganska stor respekt för bilel, om man kopplar ngt tokigt och det blir kortslutning så brinner kabelisolering och annat i en rasande fart med risk för en myriad av följdfel.
Om du känner dig osäker, så är mitt andra bästa tips att du kollar efter ngn fordonselektriker i närheten som kan hjälpa till.
//Hagge
Postat: sön feb 03, 2008 19:05
av ornet
Helt rätt
Ett elchema och lägg upp lite bilder på de kontakter du undrar över så blir allt lite lättare
Postat: sön feb 03, 2008 19:37
av frisk
Instämmer med föregående talare. Jag hittade ett väldigt gammalt signalhorn bakom höger bakdäck bredvid tanken. Trodde det va orginaltutan? Kanske beror på vilken årsmodel man har? Har dock inte kollat i böckerna vart det ska sitta... Nån som vet så jag slipper gå ända ut till garaget

Det e kyligt ute nu

Postat: sön feb 03, 2008 20:19
av vetteforever
tutan som sitter bakom bak hjulet är till orginal larmet ,signal hornen sitter mellan lysena fram brukar för det mesta vara 2 st signal horn
Postat: sön feb 03, 2008 23:25
av frisk
Jaha där ser man
Tack för att jag slapp gå te garaget

Postat: sön feb 03, 2008 23:44
av Turbojet
Ett tips!
Vill du ha ett riktigt fint elschema i färg!
Lyssna med Tommy(admin), han fixade hem ett till mig.
Postat: tis feb 05, 2008 0:52
av Hagge
På min sitter larmtutan på vänster sida fram bakom spolarvätskebehållaren, upptäckte den när jag monterade sirenen till ett "modernt" larm (78:a),
//Hagge
Postat: tis feb 05, 2008 1:21
av Stingray
Jag kan nog fixa fram riktiga jäkla nice elschema i färg som är överlägsna dom på ecklers o zip