Sida 1 av 1

Har problem med vakumet!? Hjälp!

Postat: ons mar 31, 2004 21:51
av Mattias
Stingray 1974

Problemet är det att när mina lysen är av, och bilen är på, så går det vänstra upp och ned med varvtalet (ett himla flipperspel).
Det högra går upp och stannar där!?
Sätter man på lyset, så står båda lyserna kvar uppe! När man stänger av lyserna och bilen stängs av samtidigt, så går vänstra lyset ner, men högra stannar kvar!?

Mycket mysko!

Har provat att suga ner lyserna för hand och meckanismerna för lyserna funkar som de ska! :oops:

Någon som har vakumschemat för en 74? Är inte samma som till de tidigare modellerna, som jag har hittat!

Vore tacksam för all hjälp som går att få!
Är någon som vet någon som är bra på vakum i mälardals området? :idea:

- Även någon som vet ett bra knep för att få ytter handtagen att inte se så hängiga ut? :?

Tack på förhand!
_______________________
STINGRAY for ever!

Postat: ons mar 31, 2004 21:59
av Mr SIXPACK
"Hängande dörrhandtag".
Kolla inlägget "outside door handle spring" från ornet. Där finns det lite tips.
Bästa Corvettehälsningar

/Svemp@

Postat: ons mar 31, 2004 22:11
av Peter
Låter som om vacuumreläerna inte riktigt vill hänga med längre.Dom går att renovera om man e lite flurig.Renoverade mina och nu funkar det kanon.Kolla även att du har en backventil på utgående vacuum och att den funkar.Annars e det ljusomkopplaren som e trasig.. :(

Postat: ons mar 31, 2004 22:26
av Mattias
Peter skrev:Låter som om vacuumreläerna inte riktigt vill hänga med längre.Dom går att renovera om man e lite flurig.Renoverade mina och nu funkar det kanon.Kolla även att du har en backventil på utgående vacuum och att den funkar.Annars e det ljusomkopplaren som e trasig.. :(
Tack för tips!

Men hur gör jag för att få bort metallen från plasten? För det måste vara membranet, på reläerna som sitter fram i nosen som du menar?

Berätta mera, är tyvärr inte det minsta finulig när det kommer till vakumet? :(

Tack igen!! :D

Postat: ons mar 31, 2004 22:44
av Peter
Här en en liten länk som kanske hjälper lite:
http://iotech.no/corvette/technical/cor ... _relay.htm

Här e en annan som gräver lite djupare i vacuumets fantstiska värld.
http://vetteworks.tripod.com./techdocuments/Vaccum.html

Postat: ons mar 31, 2004 22:48
av Peter
Mattias skrev:
Peter skrev:Låter som om vacuumreläerna inte riktigt vill hänga med längre.Dom går att renovera om man e lite flurig.Renoverade mina och nu funkar det kanon.Kolla även att du har en backventil på utgående vacuum och att den funkar.Annars e det ljusomkopplaren som e trasig.. :(
Berätta mera, är tyvärr inte det minsta finulig när det kommer till vakumet? :(

Tack igen!! :D
Skulle kanske börja med att fixa fram en backventil att montera på utgående vacuum från motorn.Jag köpte min hos Hansen.. 8)

Postat: ons mar 31, 2004 22:57
av Mattias
Peter skrev: Skulle kanske börja med att fixa fram en backventil att montera på utgående vacuum från motorn.Jag köpte min hos Hansen.. 8)
Dum fråga karnse? :oops:
Men vad skulle detta göra?

Mvh

Matte

Postat: tor apr 01, 2004 1:29
av Stingray
Det finns bara en lösning på hängande dörrhandtag... Köp nya... jag har sett MASSOR av repro handtag för 30-35 dollar PARET... Sök på Ebay

/Tommy

Postat: tor apr 01, 2004 17:15
av Peter
Mattias skrev:
Peter skrev: Skulle kanske börja med att fixa fram en backventil att montera på utgående vacuum från motorn.Jag köpte min hos Hansen.. 8)
Dum fråga karnse? :oops:
Men vad skulle detta göra?

Mvh

Matte
Backventilen gör att du alltid har bra med vacuum i systemet oberoende av varv på motorn. 8)

Vacum och hängande handtag!

Postat: fre apr 02, 2004 15:30
av vette -75
Handtag finns billiga att köpa i USA, tex Ecklers, MIA och ZIP mm.

Vad det gäller vacum, så har jag även problem med lucköppning och stängning, men iform av att luckorna öppnar sig långsamt och ej samtidigt.
Läste artiklarna från början av 90-talet (tror det var 92-93 i CM, kan ta fram dessa om du vill, har de kopierade hemma), i dessa artiklar beskrivs det hur man skall få arbetsventilerna att hålla tätt, men förmodligen har det kommit en nyare modell än vad som beskrivs där eller så finns det två modeller. I vinter har jag tagit i sär mina arbetsventiler i syfte att göra dem täta. Men inte lyckats nämnvärt bra, utan min rekommendation är.
Bit i det sura äpplet och köp nya arbetsventiler, även de finns hos ovan nämnda.
Kanske inte helt som ditt problem, men kolla även dessa ventil om de kan vara en felkälla.

Lennart