Sida 1 av 1

pepe estrada bakvagn c3

Postat: fre feb 08, 2008 14:59
av johan lu
Hej!
Finns det ngn här som kör med pepe estrada bakvagn.Undrar vad egentligen som skiljer mot orginal. och hur mycket mer effekt tål den egentligen.
Kanske är det ngt mer man bör känna till.

Postat: fre feb 08, 2008 16:35
av Peter
Estradaklump e ju bara en GM tolvbults innanmäte som har modifierats att passa i en C3 klump. Effektmässigt kan du nog skicka ut en hel del innan den ger sig,kanske runt 11-1200 pållar om allt sitter ihop som det ska? Drivaxlarna e ju en annan femma.
Här e en länk till en firma som bygger sådana.
www.tomsdifferentials.com/

Postat: fre feb 08, 2008 23:40
av johan lu
tack Peter
förtillfället kör jag med en nyrenoverad bakvagn med richmond 3,70 utv
diffad med hårdare knutkors. ca 350mil.
Finns det ngn ungefärlig siffra effekt man pratar om när det gäller hållbarhet på bakaxel.

Rätt svårdeffinierat med tanke på vilka däck manuell eller automat

Postat: lör feb 09, 2008 16:27
av KrilleN
Original håller lååångt, om du inte kör på klistrat.

Ny motor på G Johan?

Postat: lör feb 16, 2008 20:08
av johanlu
Event ny motor på gång.Man vill ju tillhöra storbigblocksgänget i skaraborg.
Stefan har väl snart övertalat mig.

Postat: lör feb 16, 2008 20:10
av johanlu
då har man blivit nykomling igen på forumet ser jag

Postat: mån aug 25, 2008 22:48
av Vette racing
Ni som är intresserade av 12 bultad bakvagn från Tom's med six-link och kolfiber drivaxlar, rear coilover från speeddirect och offset bärarmar.
jag delar gärna med mig av erfarenheterna av just detta C3 bakvagns bygge.

Henrik medlemsnr:802

Postat: ons aug 27, 2008 6:55
av antetran
Vette racing skrev:Ni som är intresserade av 12 bultad bakvagn från Tom's med six-link och kolfiber drivaxlar, rear coilover från speeddirect och offset bärarmar.
jag delar gärna med mig av erfarenheterna av just detta C3 bakvagns bygge.

Henrik medlemsnr:802
Hej Henrik,

Tack för erbjudandet, någon bild på bygget ditt hade varit intressant.
(Har själv en Tom´s setup på väg till mig med 1480-axelkit tillika.),
(Till mitt 69"-bygge som tar fart till vintern)

Ang 6-link hade jag tänkt mig försöka fixa det med eget knåp så input är alltid värdefullt. Kanske du vet mer om Ramförstärkningen som skall göras bak, (Plåtars utformning/dimension och placering?).

MVH Anders

Postat: ons aug 27, 2008 22:48
av Vette racing
Vad gäller C3 bakvagnar och six links fakta mm har jag samlat på mig en hel del info genom åren !

Jag har precis lagt ut lite bilder på just detta bygge
http://www.garaget.org/?car=106977


Henrik

[/url]

Postat: fre aug 29, 2008 16:42
av johanlu
För mig lutar det åt en 12 bultad klump med dom grova heavy duty axlarna.

Fast ett alternativ är att behålla min nyrenoverade klump 3.70 diff med den förstärkta (rear end cover) och byta ut drivaxlarna.

Några synpunkter (tacksam för svar)

Ps. Har lämnat iväg 461an för bromsning mappning i bänk (ev till salu).
Mycket påkostad ca 500 mil och byggd av Pekka nyström.

Postat: fre aug 29, 2008 16:42
av johanlu
För mig lutar det åt en 12 bultad klump med dom grova heavy duty axlarna.

Fast ett alternativ är att behålla min nyrenoverade klump 3.70 diff med den förstärkta (rear end cover) och byta ut drivaxlarna.

Några synpunkter (tacksam för svar)

Ps. Har lämnat iväg 461an för bromsning mappning i bänk (ev till salu).
Mycket påkostad ca 500 mil och byggd av Pekka nyström.

Postat: fre aug 29, 2008 18:22
av KrilleN
Allt handlar om du ska köra med slicks eller bra gatslicks och ev på bana. Då behöver du nått som håller bättre än original, även med 461an.

Men ska du köra på gatan med vanliga däck så kommer det säkert funka bra med original :)

MVH Krille

Postat: fre aug 29, 2008 20:10
av johanlu
vi ses i lidköping i morron krille.
såg att det vär bilutställning o crusing.


Vi är nog fulla och åker cadillac[/list]

Postat: lör aug 30, 2008 1:34
av Peter
Ska du åka slicks så ska du feta på så mycket du har råd med gällande bakaxeln.

Postat: sön aug 31, 2008 10:59
av Vette racing
De svaga länkarna i C3 bakvagnen är:
Hålla kontroll på cambervinkeln, yttre drivaxlar (std riktigt veka), mellan axlarna, innre drivaxlar och centralväxeln fastsättning inne i bakaxelhuset.

Med modifierade motorer över 450+ hästar behövs std C3 bakvagn modifieras för att vara säker. Om man väljer att åka drag racing med slicks är det ett måste, seriös banåka även här bör man modifiera för ökad säkerhet.

Nummer ett är att absolut hålla kontroll på cambervinkeln som inte fungerar speciellt bra std. Vad som händer är att det blir stora krafter på c-clipsen inne i centralväxeln som ger ett slitage och dynamiska spänningar på ingående delar i cerntralväxeln. Vid drag racing vill man ha cambervinkeln på noll grader vilket std C3 bakvagnar inte klarar. Vid banracing vil man ha en annan vinkel, gatåka och så vidare. C3 bakvagnen har en dynamisk förändring av camervinkeln vid olika körfall som gör vägegenskaperna lömska när bilen provoseras.

Att hålla ording på cambervinklarna har GM löst bättre på C4, C5 och C6.

Nummer två är att ha delar som är förstärkta och vridstyva i drivlinan. Vi börjar utifrån hjulen, drivaxlarna som sitter i de yttre bärarmarna är viktiga att byta till riktiga doningar, ska vara 31 splinesaxlar gjorda i 1350 stål. Mellanaxlarna behöver även dom förstärkas med tuffare doningar, ett sätt är att använda kolfiberaxlar, låter dyrt med i dag så är de prismässigt ok. De drivaxlar som går in i centralväxeln behövs även de bytas till 30 splines axlar med god kvalitet.

Nummer tre är att förstärka centralväxeln, att åka 12-bultat är bra men dyrt, en nödvändig åtgärd är att byta det gjutna överfall som sitter på kronhjulssidan till ett i stål, då man får mindre dynamiskarörelser och bakaxelhuset/ingående delar håller bättre.

Nummer fyra är att se till att använda de starkaste och bästa knutkorsen som finns.

Fortsättning följer !

Henrik Andersson

För kontroll av cambervinkeln som normalt sker med det undre reaktionsstaget på en std C3 och den justering som finns, är det ett problem att hålla vinkeln någolunda konstant. Tex om man justerar cambervinkel på std C3 till 0 grader mätt på bromsskivan (skivan är då fastskruvad) kör med bilen i några kurvor med lite krängning och gör om mätningen, då har cambervinkeln förändrats i bland med flera grader, inte så konstigt det sitter bussningar som är flexibla i stag och upphängningar. Då kan man ju tycka att, byt till stumma bussningar så försvinner problemet. Om man just byter till stumma bussningar får man binding vilket är dåligt om man vill ha bra handling och respons (vägkänsla) från bakvagn och chassi. Stumma bussningar ska bara används i banracing. Komihåg att stummt monterade delar som rör på sig under dynamiska belastningar kan få problem med livslängd.

En genväg är att använda sig av uniballs som är rörliga i infästningen.

Det finns två sätt att komma till rätta med camberproblemet på C3, det ena är en six link det andra är en five link, Det finns två företag som tillverkar kit som är av hög kvalitet, bägge från usa.

Vad gör då dessa så kallade kit för nytta på en gammal C3 bakvagn.

Fortsättning följer !

Henrik Andersson

Five linken från Gulstrand är det bästa kittet för max prestanda på gatan, här får man den kontroll man vill ha på camber och toevinklar. Kittet är dock inget bolt on kit på bilen ! det krävs en del svetsjobb och till det behövs en del verktyg för att mäta in delar som ska svetsas mot bakramen, dock inte så jättesvårt.

Se bild/sprängskiss Bild


De så kallade Six link kitten på marknaden är igentligen ingen riktig six link utan snarare four eller five link, det beror lite på vilka chassidynamiska kunskaper man har, men vissa tillverkare kallar det för six link må så vara. Ett kitt som finns över disk är från Steve Jates Dragvette, fördelen med detta kitt är att det går att montera utan att behöva svetsa något, om man vill återställa till standard är det inga problem. Dragvetts kit finns nu till alla årsmodeller till c3 och till olika fjädringslösningar och till standard/offset bärarmar.

Bägge kitten gör underverk för dynamiken i bakvagnen plus höjer säkerheten i bakvagnen !

Jag har erfarenhet från bägge lösningar, vill du ha absolut max prestanda gata/bana och vill använda bredare fälgar än 10 tum i bakvagnen och har lite chassidynamiska/svets kunskaper använd Gulstrands Five link.

Vill du ha mycket god prestanda på gata/bana/strippen och inte har tummen mitt i handen, vill slippa svets jobb kör med six linken från Dragvette.

Här är en bild på Gulstrands five link monterad i chassit
Bild
Monterat på en av de sista årsmodellerna C3
Bild

Henrik Andersson

Postat: sön aug 31, 2008 13:37
av KrilleN
Här är länken jag paratade om Johan

De jämför Toms med original

http://www.hotrod.com/techarticles/113_ ... index.html