Sida 1 av 1

Headers

Postat: ons feb 27, 2008 1:48
av Lasse-HBG
E på gång att beställa headers till bilen. Tänkte höra om ngn har något speciellt märke att rekomendera el avråda ifrån. Har tittat lite på Hooker och Tpis. Ska man satsa på "painted" el "coated", el dom blir lika fula med tiden oavsett? skiljer ju en hel del i pris... Funderar även lite på det här med avgasreningen... vad gör man där? ska man beställa med el utan egntligen? Om man nu väljer att köra utan, hur påverkar detta resten av bilen med tanke på databox osv...
Får den hjärnsläpp om man inte kopplar in dom el vad händer?
Bilen är en 85a så min tanke är väl att slopa Catten oxå, även om jag e medveten om att det kan bli gnäll på besiktningen om det. tacksam för tips. mvh Lasse

Postat: tor feb 28, 2008 1:02
av barracuda
Antar att Hookers och Tpis är dom bättre på marknaden, jag har köpt Hedman, men enbart för att dom var billiga på summit och skulle ändå beställa massa annat (759:-/paret). Med eller utan, antar att du menar EGR rören, dom blir de inga felkoder på. Kör själv utan pump, givare, och rör.

Dom coatade håller bättre än dom lackade+mindre värme

Postat: fre feb 29, 2008 1:23
av Lasse-HBG
barracuda skrev:Antar att Hookers och Tpis är dom bättre på marknaden, jag har köpt Hedman, men enbart för att dom var billiga på summit och skulle ändå beställa massa annat (759:-/paret). Med eller utan, antar att du menar EGR rören, dom blir de inga felkoder på. Kör själv utan pump, givare, och rör.

Dom coatade håller bättre än dom lackade+mindre värme
Ok. låter ju bra det där. Har haft funderingar att även ta bort pumpen och allt vad som där hör till, men även där va jag fundersam om det skulle funka. Men det gör det ju uppenbart då. Hade ju rensat upp en del i motorrummet om man kan få bort alla Egr-rören och liknande. Min Egr fungerar ändå inte, har lagt ner massor av tid på att få det systemet att funka men vill sig inte så då kan jag lika väl ta bort alltihop.

759 kr/ paret låter ju vansinnigt billigt. Vad det långa el korta du köpte då? Dom jag hittat hamnar på ca 7500kr inkl y-pipan. lite skillnad då typ...

Postat: sön mar 02, 2008 12:34
av barracuda
Dom är långa, beställde från summit, blev ca 1250:- innan dom var hemma, men som sagt så är kvaliten inte att jämföra med hooker eller tpis. Färgen lossnade bara man kom åt dom lite, men har blästrat dom å ska lacka dom i en bättre färg.

Lägger upp en bild på dom
Bild

Postat: tor mar 06, 2008 14:48
av Lasse-HBG
Tjenare. Ville bara tacka för tipset ang annonsen. Va o hämtade grejerna i Gbg. Jättefina grejer, knappt använda, iallafall inte headersen... Blir att ligga under bilen i helgen. ska bli spännande att höra skillnaden.. :)

Postat: tis mar 25, 2008 21:55
av Scania
barracuda skrev:Dom är långa, beställde från summit, blev ca 1250:- innan dom var hemma, men som sagt så är kvaliten inte att jämföra med hooker eller tpis. Färgen lossnade bara man kom åt dom lite, men har blästrat dom å ska lacka dom i en bättre färg.

Lägger upp en bild på dom
Bild

Hej passar dom till min 89:as corvette ? Har du partnumber på dom hos summit.
Följde y pipan med eller var man tvungen att köpa en sån ?

Postat: tor mar 27, 2008 0:45
av barracuda
Japp, har själv en -89a, men de medföljer ingen ingen y-pipa. Som sagt är de ingen toppkvalite' men dom är ju billiga:) jag har blästrat mina och ska lacka dom med värmefärg. Har inte hunnit montera min än för de kom en massa snö ivägen :evil:

Part nr: HED-68440

Postat: tor mar 27, 2008 14:10
av Scania
Tackar , var fick du y pipan ifrån ?
Jag vill ha så jag kan behålla air systemet , finns det sånna ?

Postat: tor apr 10, 2008 0:21
av barracuda
Jo de finns sånna men kostar 3ggr mer, jag kommer göra en egen y-pipa

headers

Postat: lör apr 19, 2008 21:18
av jan-erik
Hei jeg har kjøpt TPIS headers fra USA.
De er coated. Det er en stor fordel da de ser fine ut etter flere år. De gir også mye mindre varme i motorrummet. Overraskende lav temperatur.
De er enke å installere og det behøvs ikke å gjøre noe for å benytte standard aggregater eller utstyr som er standard på bilen.
Det eneste jeg måtte gjøre var å file litt av staget som går fra dynamoen til støttepunktet slik at denikke tok borti headersen. Pluss en bold som jeg måtte skifte fra vanlig sekskant huvud til umbraco eller torx.
Dersom du skal ha luft til katalysator må det lages et nytt rør eller slange.
Jeg er mycket fornøyd med mine headers!
Jan-Erik.
Jeg bestillte den direkte fra TPIS og den kom fort og priset er lavt i forhold til hva man betaler i Sverige hos TPIS forhandleren der.
Jeg betalte 750 dollar + 100 dollar i frakt da hadde jeg runners og innsug inkludert i frakten. Det blir billigere enn nesten 15000 i sverige