Sida 1 av 1
Rattlås
Postat: mån mar 10, 2008 19:46
av kjellu
Hej jag får inte rattlåset "på" enda det gör är att det kommer en liten tapp upp när det har ljud men hur fungerar det??.Jag ser ingenstans var tappen skulle kunna ta i och stoppa ratten från att snurra och den verkar också vara gjord av plast så jag antar att själva låsningen sker någon annanstans.Jag hittade också ett relä som var kopplat emellan "låset" och stöpseln under instrumentbrädan såg ut att vara köpt till det eftersom stöpslarna passade direkt.Provade utan mellanrelet men tyvärr samma sak inget lås på.När ja tog bort stöpseln helt så kom det "Service Column Lock" Tog foton som skulle säga mycket mer än det jag fösöker förklara men vet inte hur man får hit dem
Re: Rattlås
Postat: mån mar 10, 2008 22:49
av Bobrob
kjellu skrev:Hej jag får inte rattlåset "på" enda det gör är att det kommer en liten tapp upp när det har ljud men hur fungerar det??.Jag ser ingenstans var tappen skulle kunna ta i och stoppa ratten från att snurra och den verkar också vara gjord av plast så jag antar att själva låsningen sker någon annanstans.Jag hittade också ett relä som var kopplat emellan "låset" och stöpseln under instrumentbrädan såg ut att vara köpt till det eftersom stöpslarna passade direkt.Provade utan mellanrelet men tyvärr samma sak inget lås på.När ja tog bort stöpseln helt så kom det "Service Column Lock" Tog foton som skulle säga mycket mer än det jag fösöker förklara men vet inte hur man får hit dem
Detta är ett känt problem med C5 Corvetter - "Service Column Lock". Problemet är att rattlåset kan hänga sig ibland beroende på att låspinnen kärvar och motorn inte orkar dra tillbaks låstappen när tändningen slås på. Det finns GM Servicebulletiner för detta, MEN den enkla och genialiska lösningen är att montera detta "relä" mellan datorn och motorn till rattlåset. Denna kallas för CLB, "Column Lock Bypass". Låt denna CLB sitta kvar och glöm att rattlåset inte kan låsa, så slipper du en hel del problem. I U.S.A. tar man helt enkelt bort rattlåset för att undvika problemet med Service Column Lock - men CLB'n är bästa lösningen.
Postat: tis mar 11, 2008 9:24
av kjellu
Jo det skulle vara det bästa men när vi i det här landet så måste rattlåset fungera i besiktningen.Vad jag nu förstår så saknas metallplattan som ska vara fastskruvad i ratten och hur svårt är det att montera dit den för man måste ju ha ratten bort och då är väl airbaggen och jävlas.Har någon gjort det? och har någon isåfall en sån "lock plate" att sälja?
Postat: lör mar 15, 2008 13:23
av vette.se
kjellu skrev:Jo det skulle vara det bästa men när vi i det här landet så måste rattlåset fungera i besiktningen.Vad jag nu förstår så saknas metallplattan som ska vara fastskruvad i ratten och hur svårt är det att montera dit den för man måste ju ha ratten bort och då är väl airbaggen och jävlas.Har någon gjort det? och har någon isåfall en sån "lock plate" att sälja?
Har aldrig hört talas om att rattlåset måste fungera på besiktningen

Det har väl knappast med trafiksäkerhet att göra, möjligtvis att försäkringsbolaget kan kräva det. Solenoiden skjuter in ett metallstift i en platta bakom ratten, det som brukar fallera är själva solenoiden(den börjar kärva) de flesta kopplar då in ett column lock bypass.
Skicka ett mail till
anders@vette.se så svarar jag med en sprängskiss på rattstången.
Postat: lör mar 15, 2008 23:46
av Johan Fräjdin
Kan ju vara andra regler i Finland...
Postat: tis apr 01, 2008 20:47
av forsberg
trodde först att nån skojjade med mig ...de e ju onekligen första april
men inte da..service column lock

å där satt man å ville ut å gasa

sikken skit
vad göra ??
garanti eller mecka själv ??
Postat: tis apr 01, 2008 21:23
av nop
köp en column lock bypass, finns för runt 7-8 hundra i sverige, eller 250 med frakt på ebay.
ja köpte där för någon månad sen men har inte kopplat in de än då ja inte direkt har nytta av bilen utan själva "skalet" på den!!

Postat: ons apr 02, 2008 9:13
av forsberg
kikade på ebay å såg en bild...måste man plugga in alla modeller i cig uttaget...det suger ju för där vill jag ha andra lulllull prylar

Postat: ons apr 02, 2008 12:09
av Madland
forsberg skrev:kikade på ebay å såg en bild...måste man plugga in alla modeller i cig uttaget...det suger ju för där vill jag ha andra lulllull prylar

Cigguttaget? Ptja, då äre ju 12V. Klipp kabeln och stjäl ström från någonstans där det går just 12V, bakom nämnda uttag t.ex.
Postat: ons apr 02, 2008 18:59
av nop
men det är väl bara för att låsa upp rattlåset. sen kan man väl ta bort skiten???
Postat: tor apr 03, 2008 1:18
av Madland
Aha, jag har ingen aning. Av inlägget jag svarade på att döma lät det som något som skulle komma att sitta kvar.
Postat: tor apr 03, 2008 8:28
av forsberg
nop skrev:men det är väl bara för att låsa upp rattlåset. sen kan man väl ta bort skiten???
efter nogrannare efterforskningar så har jag oxå insett detta.

HELP
Postat: lör apr 05, 2008 9:28
av forsberg
köpte en clb för 1000:- men nu visar det sig att den inte funkade på min bil,,skiten sitter fast,,,

så jag måste mecka sönder rattstången själv...
nån annan som gjort detta
