Sida 1 av 1
Köpa C5
Postat: fre mar 21, 2008 4:06
av Madland
Nu är det tänkt att jag ska sälja min C4 till förmån för en polares garagesamling. Själv är jag sugen på att inhandla en C5. Jag vet lite grand vad jag är ute efter och spånar på blocket dagligen.
Jag letar efter en bil med backljusen runt regplåten och utan extra dimljus på bakdelen. Dessutom har jag tänkt att sätta blinkers i gjälarna och då är det väl främst en "USA-modell" jag letar efter, antar jag. Den utan sidoblinkers.
Vad är det jag bör tänka på när jag letar just C5? För att slippa (alltför många) överraskningar, vad bör jag kika närmare på? Vanliga fel? Särskild problematik? Någon särskild årsmodell man bör rikta in sig på? Vad skiljer åren igenom?
Vilken utrustning bör man se efter? Heads-up är ju given, något mer? Hur är det med mätarna? Det är ju trevligt att se km/h när man är ute och glider...
Tacksam för alla svar, informationsspäckade eller ej. Personliga åsikter är inget jag fnyser på. Skriv skriv skriv!

Postat: fre mar 21, 2008 10:45
av nop
Vi kan börja med mätaren, den visar både km/h och miles man ändrar med en knapp. skillnaden på europa och usa är att eu går till 300 och us till 200. Men eftersom du vill ha heads up spelar de ju inte någon större roll då heads up visar upp till 300. Heads up går för en någorlunda bra peng att uppdatera till om man har 99-> (ebay.com)
Annars är de väl som med alla andra bilar ju nyare inom samma karossmodell, ju mer finslipad...
Postat: fre mar 21, 2008 13:03
av Conan999
Hej. Jag köpte mej en 01:a eftersom den fick viss uppgradering, bla 5 hkr mer
Postat: fre mar 21, 2008 15:01
av Madland
nop skrev:Vi kan börja med mätaren, den visar både km/h och miles man ändrar med en knapp. skillnaden på europa och usa är att eu går till 300 och us till 200. Men eftersom du vill ha heads up spelar de ju inte någon större roll då heads up visar upp till 300. Heads up går för en någorlunda bra peng att uppdatera till om man har 99-> (ebay.com)
Annars är de väl som med alla andra bilar ju nyare inom samma karossmodell, ju mer finslipad...
Okej, då är det som med min nuvarande C4 vad gäller mph och kmh. Bra att veta.
Postat: fre mar 21, 2008 15:02
av Madland
Conan999 skrev:Hej. Jag köpte mej en 01:a eftersom den fick viss uppgradering, bla 5 hkr mer
Vad mer uppgraderades då? Vet du?
Postat: fre mar 21, 2008 15:41
av Grönbladh
Active Handling uppgraderades, fälgarna blev (i mitt tycke) fulare än 00:ans. En mer saklig översikt finns
här.
Postat: fre mar 21, 2008 17:54
av Madland
Grönbladh skrev:Active Handling uppgraderades, fälgarna blev (i mitt tycke) fulare än 00:ans. En mer saklig översikt finns
här.
Trevlig läsning. Inte för att "äldre" C5or går av för hackor men vissa förändringar på -01 är ju klart något man vill ha:
"big boost in low-end torque"
Tack för länken!
Re: Köpa C5
Postat: fre mar 21, 2008 18:41
av forsberg
Madland skrev:Dessutom har jag tänkt att sätta blinkers i gjälarna
..ride on

men om du letar i sverige så har i stort sett alla borrat hål i sina framskärmar för sina blinkers....å då blir det till å spackla å lacka om...något du kanske inte vill göra med en gång lr
Madland skrev:
Vad är det jag bör tänka på när jag letar just C5? För att slippa (alltför många) överraskningar, vad bör jag kika närmare på?
skaffa dig ett carfax konto ...ett måste om du frågar mig..
å framförallt sök å läs på forumet...

Postat: fre mar 21, 2008 20:02
av MackeC5
Från -01 kom en del uppdateringar tydligen, 5 hk hit eller dit men "what the hell" du kommer ändå att fastna i trimträsket så då kan det kvitta
Likaså fälgarna ändrades en aning, krom och magnesium bla bla, samma där, man vill ändå ha fetare fälgar än original
Från -00 sitter Heads up standard har jag för mig och det är ju skönt att slippa riva ner hela instrumentbrädan för att eftermontera.
Lite trist att USA modeller har hast mätare till 200 och enbart mph, (min åsikt)
Bra med USA modeller är carfax, lättare att kolla bakgrund mm.
Bra med EU modeller, bättre strålkastare, redan fungerande blinkers mm mm mm.
Macke
Re: Köpa C5
Postat: fre mar 21, 2008 22:13
av Madland
Helt rätt, jag vill inte börja min C5-bana med att lacka och spackla. Särskilt inte som jag just lät lacka om min C4, lagom till försäljning.
forsberg skrev:
skaffa dig ett carfax konto ...ett måste om du frågar mig..
å framförallt sök å läs på forumet...

Ja, jag har varit inne på och engagera mig i Carfax. Nu kanske vore rätta tillfället för det. Forumister är vi väl allesammans...?

Postat: fre mar 21, 2008 22:20
av Madland
MackeC5 skrev:Från -01 kom en del uppdateringar tydligen, 5 hk hit eller dit men "what the hell" du kommer ändå att fastna i trimträsket så då kan det kvitta
Likaså fälgarna ändrades en aning, krom och magnesium bla bla, samma där, man vill ändå ha fetare fälgar än original
Från -00 sitter Heads up standard har jag för mig och det är ju skönt att slippa riva ner hela instrumentbrädan för att eftermontera.
Lite trist att USA modeller har hast mätare till 200 och enbart mph, (min åsikt)
Bra med USA modeller är carfax, lättare att kolla bakgrund mm.
Bra med EU modeller, bättre strålkastare, redan fungerande blinkers mm mm mm.
Macke
Trimträsket låter ju förstås lockande, i vilken utsträckning återstår dock att se. Hehe. Angående fälgar håller jag med fullt ut. Det kan sitta plåtisar på orginal - vem bryr sig? Heads-up är liksom jag nämnde från början helt klart önskvärt. Det är ju en "vill ha"-sak och att den sitter i från start är ju inget annat än ett krav.
Hur funkar det egentligen med hastighetsmätarna? På min C4 är ju rubbet digitalt och när man trycker på en knapp ändras det mellan miles och km. På C5 tycks det mig som att det är en analog mätare, 0-200 eller 0-300 men att man ställer om den skall mäta med en knapptryckning? 0-200 stödjer inte km/h...? Oavsett vilket vill man ju ha en mätare som visa upp till maxfart iallafall.
För att lägga till något på USA-modellerna kontra EU vad det gäller lampor fixar jag hellre dugliga sidoblinkers än börjar spackla och slipa för att bli kvitt extra dimljus baktill. Vad menar du med att det är bättre strålkastare på EU?
Postat: fre mar 21, 2008 22:21
av Madland
Tack till er alla som hjälper mig att hålla liv på denna tråd. Detta är en viktig tråd för mig.

Postat: fre mar 21, 2008 22:46
av nop
Hastighetsmätaren är analog men mätaren kan visa både km/h och mph för de, dock som du skriver bara 200 (min personliga åsikt så kvittar de för ja kollar på vägen när de blir aktuellt)
Strålkastarna har väl 2 mindre separata reflektorer på us å en gemensam lite större på eu. är dock inte helt säker på detta men ja har 2 på min us.
Med dina krav på utseende mätare mm känns bilen du söker inte lätt att hitta. Köp en eu -01-> å byt bakkofångare å framskärmar så har du vad du söker!
Postat: fre mar 21, 2008 23:10
av MackeC5
US Strålkastarna ger (vad jag hört) ett skitdåligt ljus kontra EU, om det beror på dubbla eller enkel reflektor vet jag faktist inte.
Kan nog hålla med nop där att det bästa för dig är nog i alla fall en EU modell, försöka hitta ett fint ex, sen kan man alltid fixa med bakdel, skärmar, fälgar mm senare, du kommer ändå vilja göra bilen mer personlig och kunskapen finns ju här
Macke
Postat: lör mar 22, 2008 13:07
av Madland
nop skrev:Hastighetsmätaren är analog men mätaren kan visa både km/h och mph för de, dock som du skriver bara 200 (min personliga åsikt så kvittar de för ja kollar på vägen när de blir aktuellt)
Strålkastarna har väl 2 mindre separata reflektorer på us å en gemensam lite större på eu. är dock inte helt säker på detta men ja har 2 på min us.
Med dina krav på utseende mätare mm känns bilen du söker inte lätt att hitta. Köp en eu -01-> å byt bakkofångare å framskärmar så har du vad du söker!
Du har nog rätt. Yttre lampmek föredrar jag nog ändå före US-mätare. Helt fördjävliga ser de ju inte ut i EU-utförande, det handlar mest om hur mycket jag själv ska behöva göra. Ibland har jag svårt att få tummen ur...
MackeC5 skrev:US Strålkastarna ger (vad jag hört) ett skitdåligt ljus kontra EU, om det beror på dubbla eller enkel reflektor vet jag faktist inte.
Kan nog hålla med nop där att det bästa för dig är nog i alla fall en EU modell, försöka hitta ett fint ex, sen kan man alltid fixa med bakdel, skärmar, fälgar mm senare, du kommer ändå vilja göra bilen mer personlig och kunskapen finns ju här
Macke
Väl talat. Personligheten måste ju få komma till i vilket fall. Minns du förresten när vi snackade om färger. Jag var ju helt inställd på silver, jag ändrade mig.

Det blir ännu en svart Corvette. Hehe.
Postat: lör mar 22, 2008 13:28
av Masterworks
Jag tycker nog oxå du ska satsa på en EU och spackla igen hålen!

Postat: lör mar 22, 2008 17:04
av Madland
Det känns som att det lutar åt det hållet ja... Trots allt.

Re: Köpa C5
Postat: lör mar 22, 2008 18:43
av forsberg
Re: Köpa C5
Postat: lör mar 22, 2008 19:04
av Madland
Ja nu vart det en misstolkning. Du tipsade, om jag minns rätt, om att hänga med på forumen samt checka carfax. Jag svarade på två saker men skrev det nog lite klumpigt. Jag har aldrig använt carfax men jag vet vad det är. Den andra meningen; "forumister är vi..." syftade på forumssnacket. Inget krångligare än så.
Fy fan för att köra över hastighetsbegränsningarna! Det har jag bara gjort de gånger jag fått böter för det (två gånger). Bra valuta för pengarna skulle nog förstås vissa tänka om det hela... Jag väljer att tiga.
forsberg skrev:
ps2: såg att corvette central har fräcka glas till sidospeglarna som man kan byta med inbyggd blinkers..häftigt..fast dem kanske inte går igenom i besiktningen ...men helt klart värt att testa ..

Jag har också spanat in dem men vette katten ur jäkla bra de är egentligen. De kansk inte lyser tillräckligt för att de ska synas "fullgott"? Dessutom kanske de bländar om man kör i mörker. Äh, vad vet jag...?
Ingen som kör med dessa?:

Postat: lör mar 22, 2008 21:30
av nop
Jag har mycket svårt att tänka mej att besiktningen är lika förtjusta i dem.... Antar att de saknar allt vad e-märkning å klassning heter. En anledning som för mej är direkt slående är att de sitter på "fel" sida backspegeln gent emot alla fabrikstillverkade sidoblinklösningar i backspegeln.
Däremot borde de gå att montera ex. en liten godkänd sidolampa i distansen till backspegeln (som en del nya franska har). Någon som prövat detta?
Postat: sön mar 23, 2008 14:58
av Madland
Postat: sön mar 23, 2008 15:02
av Masterworks
Sätt dom i gälarna så slipper du borra i skärmarna,
jag kommer göra så och har plastat igen hålen i skärmarna!

Postat: sön mar 23, 2008 16:19
av Madland
Masterworks skrev:Sätt dom i gälarna så slipper du borra i skärmarna,
jag kommer göra så och har plastat igen hålen i skärmarna!

Ja tanken är ju att sätta dem i gälarna så småningom men just nu är där ju redan hål och då tänkte jag att man kunde skaffa några som ser lite mer diskreta ut iaf.
Postat: sön mar 23, 2008 18:52
av Masterworks
Madland skrev:Masterworks skrev:Sätt dom i gälarna så slipper du borra i skärmarna,
jag kommer göra så och har plastat igen hålen i skärmarna!

Ja tanken är ju att sätta dem i gälarna så småningom men just nu är där ju redan hål och då tänkte jag att man kunde skaffa några som ser lite mer diskreta ut iaf.
Du kan få köpa mina svarta blinkers som jag haft på i typ 1 vecka! hehehe...
Postat: sön mar 23, 2008 19:05
av Madland
Masterworks skrev:Madland skrev:
Ja tanken är ju att sätta dem i gälarna så småningom men just nu är där ju redan hål och då tänkte jag att man kunde skaffa några som ser lite mer diskreta ut iaf.
Du kan få köpa mina svarta blinkers som jag haft på i typ 1 vecka! hehehe...
Haha, nä. Jag kan ta dina fälgar dock om du inte vill ha dem.

Postat: sön mar 23, 2008 20:56
av forsberg
Madland skrev:Annars hittade jag följande blinkersar på Hova.com:
tänk på att det måste stå ett "e" i glaset samt ha en 5:a över "e:et" för att du ska kunna glida igenom i besiktningen..
om inte ...ombesiktning..

Postat: sön mar 23, 2008 21:15
av Madland
forsberg skrev:Madland skrev:Annars hittade jag följande blinkersar på Hova.com:
tänk på att det måste stå ett "e" i glaset samt ha en 5:a över "e:et" för att du ska kunna glida igenom i besiktningen..
om inte ...ombesiktning..

Jo, jag har kännedom om den detaljen. Å andra sidan har rätt många minst sagt besynnerliga konstruktioner och detaljer slunkit igenom besiktningsdepåerna i mina krokar... Flertalet av dem jag visade bilder på (ett par inlägg uppåt) är dock orginalblinkersar från diverse bilar. Borde inte vara något krux med dem.