Sida 1 av 1

Vibrationer

Postat: ons apr 02, 2008 20:36
av Ozzy
Har haft detta problem en längre tid....
Rejäla vibrationer fråm 90km/h och uppåt (det känns mer i röven än i ratten....). Har balanserat hjulen och även provat med en ny uppsättning hjul men likadant.
Till frågan: Vad kan det vara om nu hjulen är justa???

Idéer....???

/Pelle

Postat: ons apr 02, 2008 20:50
av zphinx
Kör du manuell eller automat?

Postat: ons apr 02, 2008 21:33
av Ozzy
Automat

Postat: ons apr 02, 2008 21:50
av zphinx
Du får inga vibrationer när den växlar? Om du kör i låg fart och typ smyger / segar över sista växeln?

Postat: ons apr 02, 2008 21:53
av Ozzy
Inga vibrationer vid växling, däremot när jag släpper av och lådan växlar ner klonkar det till rätt bra.

Pelle

Postat: ons apr 02, 2008 22:08
av Scania
_Vet inte hur det ser ut på corvette med automat men på min gamla camaro irocz med 700 låda så satt det en gummikloss i bakkant på lådan . Den har en tendens att gå sönder och då small det bra när man gick av på gasen. Inte dyrt eller svårt att byta.

Postat: tor apr 03, 2008 9:49
av zphinx
Ok. jag hade nämligen samma problem fast vid 120-130 ca. Efter en tid började felet även komma vid växling. Det visade sej att det var turbinen som var trasig. Utsliten helt enkelt. Efter byte av denna gick den som en klocka igen.
Det var precis som du säger att det vibrerar i stolen. I ratten kändes det nästan ingenting.

Det brukar sitta balanseringsvikter på drivaxlarna bak. Du har inte tappat någon sådan då?

Postat: tor apr 03, 2008 20:43
av Ozzy
Nå'n som har en just standard converter liggandes??
Eller var handlar man sånt??

Pelle

Klonk och vibrationer

Postat: fre apr 04, 2008 17:01
av Ingo
Ozzy skrev:Inga vibrationer vid växling, däremot när jag släpper av och lådan växlar ner klonkar det till rätt bra.

Pelle
första tanken var att du hade de klassiska problemet med öppet avgassystem och TPI.
det gör ju att det blir obehagligt vid 90 ungefär ,fast det försvinner ju kring 110...
Annars är det ju vanligt med vibrationer om något motorfäste/växelådsfäste är slut eller trasigt,kanske bara löst?
Drivaxlarna bakoch mellanaxeln är ju också något attt kolla,vikterna som nämnts förr,knutkors och om dom sitter rätt ihopsatta (kan strula till om det är bytt knutkors)
om det är turbinen borde ju gå att kolla genom att dra upp farten och lägga in neutral,men även andra fel försviner ju i det läget.