Sida 1 av 1

Byte stolar

Postat: mån apr 07, 2008 16:38
av Daviper
Håller på att byta stolarna i min C5:a.
Har fått loss kolossalt tunga förarstolen men fan vad med el det satt under stolen.

Bl a finns det ju en bältespåminnare. Vad hände om jag struntar att koppla upp den? Kan man brygga på något sätt?

Martin

Postat: mån apr 07, 2008 17:25
av Conan999
Hehe släng ut en stol så blir den ännu snabbare ju.

Postat: tis apr 08, 2008 11:02
av Daviper
ja jo båda originalstolarna ska ut - bilen är från början 40 kg lättare en en normal coupé.

Stolarna lattar en hel del, stereon ska ut, huven ska bytas till kolfiber, bladfjädrarna ska bort, a/c:n ska bort - målet är att få bort totalt 100 kg...

Postat: ons apr 16, 2008 21:53
av Daviper
Bild

Efter massa bök, svetsande, mätande och måttande så kom stolen äntligen på plats i helgen.
Sparar 6 kg jämfört med original, då är vi nere på -46 kg jämfört med en coupé.

Bild

Postat: lör apr 19, 2008 18:00
av Nutte2
snyggt det blir.. vad använde du för stolsunderrede? universal eller hur gjorde du? har hört det är svår att få tag i som passar corvetten.

Postat: lör apr 19, 2008 19:36
av Daviper
Glidskenorna köpte jag på Realcar, universalprylar.
Golvfästena plockade jag från ett Viper-underrede.

Resten byggde jag själv, svetsade ihop allt och lackade mattsvart :-)

Re: Byte stolar

Postat: tis okt 20, 2009 12:52
av logarytm
Lyfter tråden, hur gjorde du med elen, bältespåminnare ?

Re: Byte stolar

Postat: tis okt 20, 2009 14:04
av goa2head
logarytm skrev:Lyfter tråden, hur gjorde du med elen, bältespåminnare ?
Dom behövs inte bryggas, bara koppla ur.

Re:

Postat: tis okt 20, 2009 16:34
av JoBy
Daviper skrev:bladfjädrarna ska bort
Jag är inte så säker på att coilover blir lättare.
Särskilt inte om du räknar med att den även fungerar som krängningshämmare.
Du behöver alltså en betydligt stadigare krängningshämmare för att få samma egenskaper med coilover.

Re:

Postat: tor okt 22, 2009 8:05
av vette.se
Nutte2 skrev: har hört det är svår att få tag i som passar corvetten.
Hardbar och Pfadt har stolsfästen för C5/C6/Z06/ZR1 bilar som vi säljer. Vi har satt dem i många bilar så jag vet att de fungerar, de stolar vi använt är Recaro SPG, ProRacer och Sparco EVO, EVO2, EVO2+.

[edit]Glömde ... om du är lång så går det inte att använda glidskenor utan du måste montera stolen fast där den passar dig bäst. Jag hade Hardbarfästena i min bil som gör det möjligt att montera stolen så lågt att botten på stolen står på golvet, trots det hade jag bara 1cm till taket med hjälmen på (jag är 1.95).