Sida 1 av 1

Dragradialer, vilka erfarenheter har ni?

Postat: fre apr 18, 2008 15:25
av gbak
Funkar det att köra på gatan med dragradialer?

Har kikat lite Nitto 555 som lär skall ha bra sidostabilitet och funka även som gat däck.
En nackdel är att till mina 16" fälgar finns bara 245/50 däck att välja, ganska smalt alltså.

Är det någon som har erfarenhet av Nitto 555?
http://www.nittotire.com/#index%2Etire%2Ent555r

Postat: fre apr 18, 2008 15:38
av frisk
Inte nitto men M/T Street radial 275 kör jag med. Och jag tar sällan av dom. Bara om jag ska köra långresor med vetten. Fantastiska däck!! Greppar så bra det kan både på asfalt och på strippen.

E det NT01 du sucktar efter igentligen? För 555:orna ser mer ut som vanliga däck med bättre gummi. Dom fastnar nog inte lika bra... Men dom e ju klart bättre än vanliga radial såklart.

Postat: fre apr 18, 2008 15:56
av gbak
Vad har du för fälgar på din kärra och hur breda är de?

Postat: fre apr 18, 2008 18:07
av frisk
Centerlinefälgar. 8"

Postat: lör apr 19, 2008 8:35
av Corvgubben
Tja Gbak!
Fick min C6-import klar för trafik i veckan. På den sitter det Nitto 555 Extreme ZR. Tyvärr har jag inte hunnit testa dom fullt ut än och dessutom har jag ingenting att jämföra med. Tycker dock att man borde ha koll på vad som funkar i USA där det finns så mycket Corvetter. Men jag testade i ca 150 blås och tyckte att bilen slingrade sig, men det kan ju bero på flera faktorer, t ex att det var dubbspår i asfalten eller att hjulinställningen ej är helt OK. Bilen har gått 3500 mil. Har dessutom hört att däcken blir mer spårkänsliga ju slitnare dom är. Original på C6, Z51 är annars GoodYear Pilot F1, om jag minns rätt. Följer debatten med intresse. Ha re bra / Carle

Postat: sön apr 20, 2008 20:25
av gbak
Frisk:
Vad har du för backspace på dem?

Postat: sön apr 20, 2008 21:36
av frisk
Oj det vet jag inte. Men dom e ju anpassade för corvette. Jag får nog ut och mäta isf. Försöker googla lite först så man slipper resa på sig haha :lol:

Fick jobba mig med att gå ut och mäta :lol:
Va lite svårt att mäta med en tumstock men jag TROR det är 3,5"!

Postat: mån apr 21, 2008 10:16
av gbak
Sticker däcken utanför skärmkanten?

Postat: mån apr 21, 2008 10:44
av frisk
nja.. Man får göra en liten modifikation, en corv1-micke special, för att inte däcket ska ta i i skärmkanten vid kraftig acceleration. Men den e enkel och bra. Vet att vissa får flytta på handbromsvajjerstaget men jag behövde inte det.

Det bara "bullen" på däcket (ballongen) som sticker ut i stort sett.

Postat: mån apr 21, 2008 12:10
av gbak
"corv1-micke special" ??
Är det en extra platta på trainingarmen så att gummidämaren som sitter på ramen bottnar lite tidigare?

Att du sluppit flytta handbroms infästningen beror just på att du har en rel liten backspace på 3,5".
Efter att jag flyttat min infästning så kan jag ha 5" backspace fast då hamnar kompositfjädern väldigt nära fälg kanten, jag har då 16" fälgar.
Med 17-18" fälg så är det problemet borta.

I princip så borde man kunna klämma in 17/18" 9,5" breda fälgar med 275-295'or på.

Postat: mån apr 21, 2008 13:51
av frisk
"corv1-micke special" ??
Är det en extra platta på trainingarmen så att gummidämaren som sitter på ramen bottnar lite tidigare?
Alldeles riktigt :)