SBP och dessa intyg
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
SBP och dessa intyg
Har i dag varit på SBP med min 72a för regbes. Jag hade varit noga för att jag inte ville ha problem, fixat mätare hos heikefelt, vita blinkers fram, chassienummer i ramen med 8mm stans, reflex, sidomarkering bak osv. Jag hade innan ringt till SBP tekniska support två gånger för att säkerställa om jag behövde någon form av intyg och fick till svar dessa två gånger att det som jag behövde göra är det jag skrev ovan. Men när jag kommer upp på SBP så är det första som ingenjören säger att det måste vara bullerintyg på denna bil, alla bilar från 1jan 1972 måste ha detta.
Det är mycket konstigt att de som jag pratade med på teknisk support som också var ingenjörer inte ansåg att ett sådant intyg skulle behövas. Jag har också surfat runt på detta forum för att se om det är någon annan som haft samma krav som jag på detta intyg. Vissa har haft det kravet vissa inte.
Jag tycker att det är en sak om alla följer de regler som finns, men det ska ju inte bli nåt lotteri hos SBP. Det skall ju inte vara fru fortuna som styr hur det går. (Beroende på vem som besiktigar)
Sen kan man ju fråga sig vad ett sådant intyg betyder när säkert ingen bil har original avgasrören kvar. Det kanske inte ens är original motorn som sitter i!
Men det är ju bara att ställa in sig i ledet, så frågan är var jag får tag i detta intyg? Och framför allt vad får jag hosta upp?
//Kalle
Det är mycket konstigt att de som jag pratade med på teknisk support som också var ingenjörer inte ansåg att ett sådant intyg skulle behövas. Jag har också surfat runt på detta forum för att se om det är någon annan som haft samma krav som jag på detta intyg. Vissa har haft det kravet vissa inte.
Jag tycker att det är en sak om alla följer de regler som finns, men det ska ju inte bli nåt lotteri hos SBP. Det skall ju inte vara fru fortuna som styr hur det går. (Beroende på vem som besiktigar)
Sen kan man ju fråga sig vad ett sådant intyg betyder när säkert ingen bil har original avgasrören kvar. Det kanske inte ens är original motorn som sitter i!
Men det är ju bara att ställa in sig i ledet, så frågan är var jag får tag i detta intyg? Och framför allt vad får jag hosta upp?
//Kalle
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Nu har Kalle gjort lite efterforskningar, min akademiska sida har gjort sig gällande.
Besktningsmannen som ville ha ett bullerintyg på min bil har gjort helt rätt. Enligt VVFS vägverkets författningssanling så skall bilar före 1996 mellan 1972 till 1980 ha ett intyg angående buller. Detta intyg skall visa att bilen inte låter mer en den ljudnivå som också anges i samma kapitel. Ljudnivån varierar beroende på fordon och dessa beskaffafenhet, manuell, automat låda mm. I samma kapitel så redogörs grundligt hur dessa mätningar skalll gå till. Detta är fastställt 1966 av SIS, svenska standardiserings intitutet. Något som inte framgår är som får skriva dessa intyg bara under vilka premisser tester skall ske. Jag undrar härvid vem som får och varför just de får skriva ur intyg, vem bemyndigar dem? Jag frågade runt lite bland myndighets folk som i och försig inte hade någon sakkunskap i ämnet och dessa menade att det troligtvis finns nån vedertagen praxis i detta ärende som SBP valt att tillämpa när det gäller bullerintyg, vilka det väljer att godkänna som korrekta intyg.
Jag vill veta vad det är som styr dessa regler om vem som får utfärda intyg och var detta finns skrivet.
Är det nån som vet?
Kalle
Besktningsmannen som ville ha ett bullerintyg på min bil har gjort helt rätt. Enligt VVFS vägverkets författningssanling så skall bilar före 1996 mellan 1972 till 1980 ha ett intyg angående buller. Detta intyg skall visa att bilen inte låter mer en den ljudnivå som också anges i samma kapitel. Ljudnivån varierar beroende på fordon och dessa beskaffafenhet, manuell, automat låda mm. I samma kapitel så redogörs grundligt hur dessa mätningar skalll gå till. Detta är fastställt 1966 av SIS, svenska standardiserings intitutet. Något som inte framgår är som får skriva dessa intyg bara under vilka premisser tester skall ske. Jag undrar härvid vem som får och varför just de får skriva ur intyg, vem bemyndigar dem? Jag frågade runt lite bland myndighets folk som i och försig inte hade någon sakkunskap i ämnet och dessa menade att det troligtvis finns nån vedertagen praxis i detta ärende som SBP valt att tillämpa när det gäller bullerintyg, vilka det väljer att godkänna som korrekta intyg.
Jag vill veta vad det är som styr dessa regler om vem som får utfärda intyg och var detta finns skrivet.
Är det nån som vet?
Kalle
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Jag har skrivit en skrivelse till vägverket angående detta med regbes då det verkar skilja sig väldigt mycket från besiktningsman till besiktningsman och tillfälle. Jag vill ha raka svar på mina frågor, det är därför jag vänder mig till kontroll myndigheten för bilprovningen.
Ni som har genomfört regbes och har 1972or, vilka krav ställdes på er bil?
Nedan är ett uttdrag på det som jag skicka de till vv. Självklart så återkommer jag när jag får nåt svar.
Angående registreringsbesiktning av Chevrolet Corvette 1972
Jag har importerat en bil av ovanstående modell från USA under början av detta år. Under arbetets gång för att få bilen lagligt körbar på våra svenska vägar har en del oroväckande spörsmål uppkommit i samband med registreringsbesiktningen.
För att jag skulle veta om något behövde förändras på bilen i syfte att kunna genomföra en godkänd registreringsbesiktning så ringde jag till Svensk Bilprovnings tekniska upplysning. Där räknade man upp flera saker som jag var tvungen att göra med bilen för att kunna genomföra en godkänd registreringsbesiktning. För att vara säker så ringde jag igen till samma tekniska upplysning vid ett senare tillfälle där jag fick bekräftat det som sades vid det tidigare samtalet. När jag gjort de förändringar som behövdes på bilen besökte jag Svensk Bilprovning. Bilen godkändes förutom att det sade att jag behöver ett bullerintyg på bilen, eller som det står på besiktningsprotokollet: Buller, utvändigt, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap.10 §3.
När jag fick detta besked blev jag synnerligen förundrad då detta på ingalunda vis uppkommit vid mina tidigare samtal med Svensk Bilprovnings tekniska upplysning. […] För att bringa ordning i detta kaos så ringde jag ånyo till Svensk Bilprovnings tekniska upplysning. Nu sa man att det måste det finnas ett bullerintyg på bilen. Min följd fråga blev då vilka som får skriva ut dessa intyg. Svaret jag fick var att det är bara SFRO bullermätnings intyg som skall godkännas hos Svensk Bilprovning, men också även ett intyg från bil tillverkarens generalagent i Europa. Detta intyg från SFRO skrives ut enkom efter ett reellt buller prov som skall utföras enligt gällande lagar och föreskrifter enligt Svensk Bilprovning. Intyget från dessa två intygsutlämnare måste vara utfärdat utav en certifierad person.
Som ni kanske ser så är det många frågor som behöver besvaras. Det verkar vara så att de regler som finns inte tillämpas eller tolkas synnerligen olika hos olika medarbetare på Svensk Bilprovning, både när det gäller vilka intyg som behövs och vilka intyg som skall godkännas hos Svensk Bilprovning.
Jag vill ha svar på följande frågor:
1. Erfordras ett bullerintyg för en Chevrolet Corvette årsmodell 1972 vid registreringsbesiktning?
2. Om svaret är ja på ovanstående fråga, vilka eller vems intyg skall anses som giltiga hos Svensk Bilprovning?
Avslutningsvis anser jag att det är synnerligen allvarligt om godtycklighet och icke godkända tolkningar av lagar och föreskrifter tillämpas vid myndighetsutövning, vilket besiktningsmannen/kvinnas arbete måste anses vara.
Med Vänlig Hälsning
Kalle Sohlberg
Ni som har genomfört regbes och har 1972or, vilka krav ställdes på er bil?
Nedan är ett uttdrag på det som jag skicka de till vv. Självklart så återkommer jag när jag får nåt svar.
Angående registreringsbesiktning av Chevrolet Corvette 1972
Jag har importerat en bil av ovanstående modell från USA under början av detta år. Under arbetets gång för att få bilen lagligt körbar på våra svenska vägar har en del oroväckande spörsmål uppkommit i samband med registreringsbesiktningen.
För att jag skulle veta om något behövde förändras på bilen i syfte att kunna genomföra en godkänd registreringsbesiktning så ringde jag till Svensk Bilprovnings tekniska upplysning. Där räknade man upp flera saker som jag var tvungen att göra med bilen för att kunna genomföra en godkänd registreringsbesiktning. För att vara säker så ringde jag igen till samma tekniska upplysning vid ett senare tillfälle där jag fick bekräftat det som sades vid det tidigare samtalet. När jag gjort de förändringar som behövdes på bilen besökte jag Svensk Bilprovning. Bilen godkändes förutom att det sade att jag behöver ett bullerintyg på bilen, eller som det står på besiktningsprotokollet: Buller, utvändigt, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap.10 §3.
När jag fick detta besked blev jag synnerligen förundrad då detta på ingalunda vis uppkommit vid mina tidigare samtal med Svensk Bilprovnings tekniska upplysning. […] För att bringa ordning i detta kaos så ringde jag ånyo till Svensk Bilprovnings tekniska upplysning. Nu sa man att det måste det finnas ett bullerintyg på bilen. Min följd fråga blev då vilka som får skriva ut dessa intyg. Svaret jag fick var att det är bara SFRO bullermätnings intyg som skall godkännas hos Svensk Bilprovning, men också även ett intyg från bil tillverkarens generalagent i Europa. Detta intyg från SFRO skrives ut enkom efter ett reellt buller prov som skall utföras enligt gällande lagar och föreskrifter enligt Svensk Bilprovning. Intyget från dessa två intygsutlämnare måste vara utfärdat utav en certifierad person.
Som ni kanske ser så är det många frågor som behöver besvaras. Det verkar vara så att de regler som finns inte tillämpas eller tolkas synnerligen olika hos olika medarbetare på Svensk Bilprovning, både när det gäller vilka intyg som behövs och vilka intyg som skall godkännas hos Svensk Bilprovning.
Jag vill ha svar på följande frågor:
1. Erfordras ett bullerintyg för en Chevrolet Corvette årsmodell 1972 vid registreringsbesiktning?
2. Om svaret är ja på ovanstående fråga, vilka eller vems intyg skall anses som giltiga hos Svensk Bilprovning?
Avslutningsvis anser jag att det är synnerligen allvarligt om godtycklighet och icke godkända tolkningar av lagar och föreskrifter tillämpas vid myndighetsutövning, vilket besiktningsmannen/kvinnas arbete måste anses vara.
Med Vänlig Hälsning
Kalle Sohlberg
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Enligt svensk lag så skall myndigheter och liknande "svara skyndsamt".frisk skrev:lite ot men jag skickade in frågor ang. DOT-däck på våra vägar. Skulle få svar omgående sas det i ett meil jag fick men det har nu gått över en vecka och jag har inte fått nått svar? Är det normalt med VV eller måste man ringa till dom??
Jag pratade med en tjänsteman på VV som sa att det max får ta 14 dagar att få svar.
Du har fått en diarie nummer som du skickade mail, då kan du alltid skicka ett till!
Kalle
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Jag importerade och regbesiktigade min 73´a förra året.
Då hittade jag en del nyttiga undantag om man registrerade den för "enskilt bruk", något som var begränsat till en bil per person och kalenderår.
När jag kom till den första regbesiktningen så hade jag fel intyg som skulle visa att bilen var tullad och skattad in i ett EU-land (Danmark) så jag kom inte ens så långt att regbesiktningen påbörjades innan jag fick vända.
Det skulle vara ett europeiskt enhetsdokument som jag skulle ha fått med bilen som skulle visa att den var tullad och skattad i ett EU-land.
Dock hann besiktningskillen upplysa mig om att jag skulle ha trepunktsbälte vilket han också visade på datorskärmen.
Efteråt började jag fundera på hur jag skulle montera den övre fästpunkten, en arbetskamrat menade att jag måste kunna få dispens om det inte var originalmonterat på den årsmodellen.
Efter det började jag att kolla upp vilka regler som gällde och hittade undantagen som fanns att åberopa om man importerade en bil för enskilt bruk, bland annat undantag för godkända strålkastare och lite annat.
I frågan om bältet hamnade jag tillslut hos en fordonsingenjör i Borlänge, jag förklarade mitt ärende, han ställde en del frågor, "finns det störtbågar att fästa bältet i" och så vidare.
Han tog mitt parti och pekade på regeln som sade att man fick dispen om en övre färstpunkt "ej utan betydande besvär" kunde monteras.
På min fråga om han kunde ge mig det skriftligt att ta med vid besiktningen svarade han "inte en chans" så nog är det ganska mycket regeltolkningar som fäller avgörandet.
Jag har sökt undantagen vid import för enskilt bruk på nätet men det verkar som om de försvunnit i och med ändringarna som trädde i kraft efter årsskiftet i år.
Fallet med den obekräftade tullen och skatten in i Danmark fick också en egen upplösning:
Jag kontaktade det danska tullverket via mail och fick svar av en tjänsteman som inte kände till vilket dokument som jag frågade efter.
Det slutade med att jag sparade ner det svenska dokumentet från nätet och bifogade i ett mail till honom, då hade jag redan scannat och mailat det dokument jag fick med vid köpet, " det du redan har visar det vi kan bekräfta, vi har inget enhetsdokument som vi kan fylla i, tyvärr".
Jag blev ganska kokt och ringde runt en massa till tullen här i Sverige bland annat men de ville inte ta i det på grund av att det var den danska tullen som tullat och skattat bilen när den kom till Danmark.
Tillslut ville jag bara komma i mål, tiden led och det närmade sig semester.
Jag föreslog för min danske vän på tullverket och bad honom acceptera om jag fyllde vårt svenska enhetsdokument med de uppgifter jag fått i det danska dokumentet, kolla de, skriva ut och signera samt stämpla "dansk tullverk" överrallt samt skicka det till mig.
Den vänlige mannen i Köpenhamn hjälpte mig med allt, han var inne några timmar på måndagen när hans semester hade börjat och såg till att göra klart och sedan posta dokumentet till mig.
Det kom någon dag senare och jag kunde därefter regbesiktiga bilen.
En lustig detalj var att det var samma besiktningskille som tog emot andra gången, han tittade på mitt enhetsdokument och konstaterade "jaså, dom har svenska dokument i Danmark"...
Jag lät honom veta att "nej, det har dom inte men jag såg inget annat sätt att bevisa att bilen var tullad och skattad i Danmark".
Till denna regbesiktning hade jag skrivit ut och lusläst alla regler, och undantag, som gäller privatimport och import för enskilt bruk, från pärm till pärm.
Dessa pärmar hade jag med mig, beredd på strid om bältena men han nämnde inte med ett ord att jag skulle ha trepunktsbälte, inget om bullerintyg eller något annat utan allt flöt på rakt igenom besiktningen.
Att jag fick en 2´a på dålig bromsverkan bak var en lätt plätt att ta, några veckor senare var jag inne och fick det klart, det var bara att lufta bakbromsarna så var den saken klar.
Sensmoralen?
Tja, läs ALLA regler som du hittar, var påläst och påhittig så kanske det går att visa på undantag som de många besiktningskillar inte känner till.
Då hittade jag en del nyttiga undantag om man registrerade den för "enskilt bruk", något som var begränsat till en bil per person och kalenderår.
När jag kom till den första regbesiktningen så hade jag fel intyg som skulle visa att bilen var tullad och skattad in i ett EU-land (Danmark) så jag kom inte ens så långt att regbesiktningen påbörjades innan jag fick vända.
Det skulle vara ett europeiskt enhetsdokument som jag skulle ha fått med bilen som skulle visa att den var tullad och skattad i ett EU-land.
Dock hann besiktningskillen upplysa mig om att jag skulle ha trepunktsbälte vilket han också visade på datorskärmen.
Efteråt började jag fundera på hur jag skulle montera den övre fästpunkten, en arbetskamrat menade att jag måste kunna få dispens om det inte var originalmonterat på den årsmodellen.
Efter det började jag att kolla upp vilka regler som gällde och hittade undantagen som fanns att åberopa om man importerade en bil för enskilt bruk, bland annat undantag för godkända strålkastare och lite annat.
I frågan om bältet hamnade jag tillslut hos en fordonsingenjör i Borlänge, jag förklarade mitt ärende, han ställde en del frågor, "finns det störtbågar att fästa bältet i" och så vidare.
Han tog mitt parti och pekade på regeln som sade att man fick dispen om en övre färstpunkt "ej utan betydande besvär" kunde monteras.
På min fråga om han kunde ge mig det skriftligt att ta med vid besiktningen svarade han "inte en chans" så nog är det ganska mycket regeltolkningar som fäller avgörandet.
Jag har sökt undantagen vid import för enskilt bruk på nätet men det verkar som om de försvunnit i och med ändringarna som trädde i kraft efter årsskiftet i år.
Fallet med den obekräftade tullen och skatten in i Danmark fick också en egen upplösning:
Jag kontaktade det danska tullverket via mail och fick svar av en tjänsteman som inte kände till vilket dokument som jag frågade efter.
Det slutade med att jag sparade ner det svenska dokumentet från nätet och bifogade i ett mail till honom, då hade jag redan scannat och mailat det dokument jag fick med vid köpet, " det du redan har visar det vi kan bekräfta, vi har inget enhetsdokument som vi kan fylla i, tyvärr".
Jag blev ganska kokt och ringde runt en massa till tullen här i Sverige bland annat men de ville inte ta i det på grund av att det var den danska tullen som tullat och skattat bilen när den kom till Danmark.
Tillslut ville jag bara komma i mål, tiden led och det närmade sig semester.
Jag föreslog för min danske vän på tullverket och bad honom acceptera om jag fyllde vårt svenska enhetsdokument med de uppgifter jag fått i det danska dokumentet, kolla de, skriva ut och signera samt stämpla "dansk tullverk" överrallt samt skicka det till mig.
Den vänlige mannen i Köpenhamn hjälpte mig med allt, han var inne några timmar på måndagen när hans semester hade börjat och såg till att göra klart och sedan posta dokumentet till mig.
Det kom någon dag senare och jag kunde därefter regbesiktiga bilen.
En lustig detalj var att det var samma besiktningskille som tog emot andra gången, han tittade på mitt enhetsdokument och konstaterade "jaså, dom har svenska dokument i Danmark"...
Jag lät honom veta att "nej, det har dom inte men jag såg inget annat sätt att bevisa att bilen var tullad och skattad i Danmark".
Till denna regbesiktning hade jag skrivit ut och lusläst alla regler, och undantag, som gäller privatimport och import för enskilt bruk, från pärm till pärm.
Dessa pärmar hade jag med mig, beredd på strid om bältena men han nämnde inte med ett ord att jag skulle ha trepunktsbälte, inget om bullerintyg eller något annat utan allt flöt på rakt igenom besiktningen.
Att jag fick en 2´a på dålig bromsverkan bak var en lätt plätt att ta, några veckor senare var jag inne och fick det klart, det var bara att lufta bakbromsarna så var den saken klar.
Sensmoralen?
Tja, läs ALLA regler som du hittar, var påläst och påhittig så kanske det går att visa på undantag som de många besiktningskillar inte känner till.
Jag var och besiktigade min 69:a förra Fredagen.
Inga problem alls var det,fick en notering om att jag skulle ställa ner ena lyset till nästa gång.Så nu är bilen äntligen klar
.
Men jag blev väldans förvånada då de inte tog något avgasprov,är det inget avgas krav på en sådan gammal bil
.
Och inget gnäll på sidepipsena var det heller
.
Fast det blev ett väldans intresse på bilen då jag rullade in på bilprovningen,efter ett tag var det 4st besiktningsmän runt bilen
.
Så nu ska den på utställning den 1maj här i stan,sen blir det crusing
för hela slanten
-
Lars
Inga problem alls var det,fick en notering om att jag skulle ställa ner ena lyset till nästa gång.Så nu är bilen äntligen klar

Men jag blev väldans förvånada då de inte tog något avgasprov,är det inget avgas krav på en sådan gammal bil

Och inget gnäll på sidepipsena var det heller

Fast det blev ett väldans intresse på bilen då jag rullade in på bilprovningen,efter ett tag var det 4st besiktningsmän runt bilen

Så nu ska den på utställning den 1maj här i stan,sen blir det crusing
för hela slanten

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Självklart ska jag det,bara vädret tillåter det.Men det ska nog inte vara några problem,för ni har ju alltid strålande sol på eran träff.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Tydligen tar det tid för de byråkratiska kvarna att mala. Jag har fått dett svar på VV angående mitt spörsmål:
Hej!
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Vägverket har tagit emot ditt ärende men har för närvarande lång kö av
ärenden att handlägga. Vi återkommer med svar så snart vi kan. Detta
meddelande ska du ej besvara.
Med vänlig hälsning
Bo Bröms
Vägverket
Borlänge
Hej!
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Vägverket har tagit emot ditt ärende men har för närvarande lång kö av
ärenden att handlägga. Vi återkommer med svar så snart vi kan. Detta
meddelande ska du ej besvara.
Med vänlig hälsning
Bo Bröms
Vägverket
Borlänge
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Nu har jag fått svar från VV. Inte alls vad jag förväntade mig. Dom besvarar inte mina frågor utan citerar bara författningar. Räkna med att det kommer ett svar till VV med en uppmaning till dem att svara på min frågor och göra tolkningar.
Hur som haver så har min Corvette inte gått igenom reg bes än Väntar fortfarande på intyg, vilka jag beställde för över en månad sedan. Så jag har sålt bilen och köpt en vespa i stället. Nej, då! den finns kvar. Men fatta vad åk sugen jag är!
Här är svaret:
Hej kalle !!
Som svar på din fråga angående bullermätning gäller följande enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar; VVFS 2007:307
10 kap. Utvändigt fordonsbuller
3 § Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1980 eller tidigare års modell, samt buss av 1982 eller tidigare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer, skall beträffande utvändigt fordonsbuller vid provning enligt svensk standard SIS 02 51 31 utgåva 1 uppfylla de krav för bullernivå som anges i 6 §.
Krav enligt 3 §
6 § Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde.
Personbil 84 dB(A)
Buss med totalvikt av högst 3500 kg 85 dB(A)
Buss med totalvikt över 3500 kg och som har en motoreffekt mindre än 147 kW DIN 89 dB(A)
Buss med totalvikt över 3500 kg och som har en motoreffekt av minst 147 kW DIN 92 dB(A)
Lastbil med totalvikt av högst 3500 85 dB(A)
Lastbil med totalvikt över 3500 kg men högst 12000 kg 89 dB(A)
Lastbil med totalvikt över 12000 kg. och med en motoreffekt mindre än 147 kW DIN 89 dB(A)
Lastbil med totalvikt över 12000 kg och med en motoreffekt av minst 147 kW DIN 92 dB(A)
(VVFS 2006:138)
Bullermätning utförs av SFRO / http://www.sfro.com/ samt VTI / http://www.vti.se/templates/Page____7840.aspx
Mer om bullermätning kan du läsa på följande länk till VVFS 2003:22 10 kap.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm
Hur som haver så har min Corvette inte gått igenom reg bes än Väntar fortfarande på intyg, vilka jag beställde för över en månad sedan. Så jag har sålt bilen och köpt en vespa i stället. Nej, då! den finns kvar. Men fatta vad åk sugen jag är!
Här är svaret:
Hej kalle !!
Som svar på din fråga angående bullermätning gäller följande enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar; VVFS 2007:307
10 kap. Utvändigt fordonsbuller
3 § Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1980 eller tidigare års modell, samt buss av 1982 eller tidigare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer, skall beträffande utvändigt fordonsbuller vid provning enligt svensk standard SIS 02 51 31 utgåva 1 uppfylla de krav för bullernivå som anges i 6 §.
Krav enligt 3 §
6 § Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde.
Personbil 84 dB(A)
Buss med totalvikt av högst 3500 kg 85 dB(A)
Buss med totalvikt över 3500 kg och som har en motoreffekt mindre än 147 kW DIN 89 dB(A)
Buss med totalvikt över 3500 kg och som har en motoreffekt av minst 147 kW DIN 92 dB(A)
Lastbil med totalvikt av högst 3500 85 dB(A)
Lastbil med totalvikt över 3500 kg men högst 12000 kg 89 dB(A)
Lastbil med totalvikt över 12000 kg. och med en motoreffekt mindre än 147 kW DIN 89 dB(A)
Lastbil med totalvikt över 12000 kg och med en motoreffekt av minst 147 kW DIN 92 dB(A)
(VVFS 2006:138)
Bullermätning utförs av SFRO / http://www.sfro.com/ samt VTI / http://www.vti.se/templates/Page____7840.aspx
Mer om bullermätning kan du läsa på följande länk till VVFS 2003:22 10 kap.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm
som haver så har min Corvette inte gått igenom reg bes än Väntar fortfarande på intyg, vilka jag beställde för över en månad sedan.hei är det buller intyg som du har bestält ? från?kostar? .skaockså reg besikta min 75 med headers och dubbla rör .hur funkar intyget om man har byggt om avgassystemet .kanske räcker att man har intyget och lossas att det är original .ari