Sida 1 av 1

Nu har jag oxå gjort en frisk

Postat: mån apr 28, 2008 15:49
av claesson
Allså köpt en BB 502 cu.in. var och hämtade den i svedala nu i går (söndags)
Bild

704 Hk och 960nm blev de :D

Postat: mån apr 28, 2008 16:14
av Jonathan
Grattis!

De edelbrocktopparna och kam/insug gjorde verkligen susen!

Den motorn kommer gå riktigt fint...

Postat: mån apr 28, 2008 17:25
av frisk
lol
En frisk?? :lol:
Riktig monster-motor! Vad har du gjort för att skrämma upp den såpass?

8)
Fortfarande rent i motor-rummet ser jag ! :D
Vad för låda e det till den och ska du ha mekanisk fläkt? som det ser ut som på den lilla bilden?

Postat: mån apr 28, 2008 20:58
av claesson
Edelbrock kam/insug och framförallt ett par Edelbrock viktor 24 graders toppar med 2,30" insugsventiler och 1,90" avgasventiler och en helt vanlig holly 850 förgasare. kommer att köra med manuell låda och mekanisk fläkt till att börja med.

Postat: mån apr 28, 2008 22:33
av frisk
ja ni bräcker mig bägge två hehe :D Ska bli kul att få se och/eller höra hur ni har löst grepp-biten då jag tycker det är snudd på omöjligt utan mina slicks hehe

Rock on! 8)

tom svårt med dom hahaha

Postat: tis apr 29, 2008 8:07
av Peter
har inte Viktortopparna höjda avgasportar? Det kan inte bli problem då med Sajdpajpsen?
ANnars är det imponerande siffror. Grattis till en spännande motor.

Postat: tis apr 29, 2008 12:30
av claesson
Peter skrev:har inte Viktortopparna höjda avgasportar? Det kan inte bli problem då med Sajdpajpsen?
ja de kan ju förklara varför ena örat till generatorn hamnar precis vid ena bulten till grenröret :oops: men sen är ju kanalerna mycket större med. måste väl finnas lite marginal höjd till pajpsen :?: mycket mer än 1 cm högre kan dom väl inte hamna :?: väntar ännu på mitt svänghjul så någon montering lär de inte bli före helgen eller i värsta fall nästa helg :cry: då janne hade råkat sälja mitt svänghjul till någon annan

Postat: fre maj 09, 2008 15:37
av claesson
ja nu är iallafall mitt svänghjul postat till mig så jag bör ju få de i början av nästa vecka iallafall. då jag pratat med janne idag så hade han tydligen fått en del frågor om hans leveranser beronde på mitt inlägg. så jag vill bara förtydliga att jag inte ville svartmåla janne på något viss. bara för att jag har haft extrem otur med mina leveranser. alla andra jag har pratat med som har handlat där har bara haft positiva erfarenheter. så fortsätt handla av han om inte för att han är både rolig och kunnig i sitt yrke.

Postat: mån sep 22, 2008 23:07
av Svengunnar
Nice :-)

Blir själv sugen. Hur är den att köra. Blir det svårtkört med så mycket hp?
Är det med victor insug?

Nyfiken//SG

Postat: tis sep 23, 2008 7:20
av Jonathan
tror han har kört sönder sin nyrenoverade låda...

Postat: tis sep 23, 2008 12:27
av claesson
Svengunnar skrev:Nice :-)

Blir själv sugen. Hur är den att köra. Blir det svårtkört med så mycket hp?
Är det med victor insug?

Nyfiken//SG
Hejsan nej svårkörd är den absolut inte går lika lungt och fint som en mindre trimmad förutom hjulspinnen om man trycker lite hårt :D japp är med viktor insug så de krävs en ganska hög huv om man ska ha plats med allt under. sen håller inte orginaldrivlinan om man inte kör med std däck. väldigt halt med såna däck så gatslicks är att rekomendera

Postat: tor sep 25, 2008 14:52
av Svengunnar
Vad har du för prylar i detalj? Komp, vilka viktor prylar m.m?
Om du vill avslöja :D

Postat: mån sep 29, 2008 20:49
av claesson
Svengunnar skrev:Vad har du för prylar i detalj? Komp, vilka viktor prylar m.m?
Om du vill avslöja :D
saxar in lite detaljer om motorn från race-shops sida.
En vridstark motor som lämnar 900Nm vridmoment redan på 5400 varv.

Detta är den ultimata motorn för street/strip


GMPP Gjutet 4 Bolt GEN VI block
Nitrit-härdad smidd 1053 stål, externt balanserad vevaxel
Smidda 4340 stål vevstakar
Smidda aluminum kolvar
Hydraulisk Roller Kamaxel
Intake Lift- .368"
Intake Duration @ .050" 236
Exhaust lift- .376"
Exhaust Duration @ .050" 245
Lobe Centerline-112
24° Aluminium rektangulärports toppar
9.6:1 i Kompression
110cc förbränningsrum, 300cc insugs portar, 2.25”insug/1.90”avgas Ventiler
GMPP 8” high-rpm Svängningsdämpare
14” flexplatta

kompet är ju ganska så lågt men enligt janne så är de bara 98 oktan som gäller villket är lite problem att få tag i här på gotland. så jag kommer att konventera till e-85 i vinter och då säger man minst 5% effektökning på en sådan här motor och mycket mer om man ökade kompet.

Postat: mån sep 29, 2008 20:59
av Peter
claesson skrev:Intake Lift- .368"
Exhaust lift- .376"
.
Det va inte mycket till lyft;)

Postat: mån sep 29, 2008 21:10
av johanlu
Imponerande effektsiffror med 9.6 i komp samt duration.
Och lyft vad det nu är.???

Postat: mån sep 29, 2008 22:26
av claesson
ja jag har inget större koll då jag köpt motorn färdigbyggd av en firma som bygger såna här motorer. men på camkortet står de faktiskt
lift at cam intake.368" exhaust .376"
lift at valve intake,625" exhaust ,639"
kommer att bromsas i en annan superflow bänk i november så får vi se hur effekten speglar sig då.

Postat: ons okt 01, 2008 18:15
av Jonathan
väntar med spänning på E85 konverteringen!!

lycka till!

Postat: ons nov 05, 2008 22:44
av kuggen
...lyftet på kammen sen får du + på utväxlingen på vipporna, kammens lyft x 1.5 eller om du har annan utväxling på dom ex. 1.6 osv.
i motorn ovan skulle detta betyda att Claesson kör med 1.7 vippor.
tjena!