Sida 1 av 1
Problem med motorgång
Postat: tor maj 08, 2008 0:46
av wolv
Hej akuten,
Har haft lite problem med min lilla vette (någon som är förvånad?

).
Började med att tomgången svek mig och jag har sedan dess bytt tändstift, rotor samt fördelarlock. Fördelarlocket hade ett hål på ca 5cm3, så jag trodde naturligtvis att det var problemet, men icke. Men efter att ha nollställt inställningsskruvarna (två varv motsols från stängt läge enl. en tidsskrift jag läste) på min Edelbrock-förgasare så fick jag den att vara stabil på tomgång, dock väl låg (ca 600rpm - det är väl för lågt?)
Men, från tomgång vill jag komma iväg och då svarar motorn dåligt som fasen, men om jag kommer upp i ca 2500rpm så sticker den som ett skott och responsen blir bra. Samma sak om jag ger lite gas - då tänder motorn dåligt, men när jag kommer över "tröskeln" så är repsonsen kanon.
Till saken hör kanske att jag har oljeläckage. Har inte lyckats identifiera exakt vart det kommer ifrån, men det bildas droppar på skyddskåpan under flexplattan. Dessutom kunde jag se att lite olja tränger ut från de yttr 2 bultarna på vänster ventilkåpa när bilen står på tomgång:

Dock har jag torkat rent innan bilden togs. kände på bultarna och de satt mer eller mindre löst, men det var samma på alla bultar på både vänster och höger kåpa, men enl. vad jag kunde se så var det bara de nämnde som släppte ut lite olja.
Avgaserna doftar bensin och det tyder ju på att den går fett, eller?
Så här såg den gamla fördelaren ut:
Snälla, hjälp mig, det enda jag vill nu är ju att cruisa runt i sommarvärmen!!

Postat: tor maj 08, 2008 4:48
av Mr. Beam
Snyggt hål....
Kollat grundinställningen för tändningen på tomgång efter detta missöde?
/ Mr. Beam
Postat: tor maj 08, 2008 8:38
av frisk
FLödande förgasare? Igensatt nålventil? Kanske har du samma problem som jag hade? Min vette var sur efter att ha fått stå still hela vintern. Försökte föra en vettig dialog med henne om att det inte är bra att vara ute på vägarna på vintern men hon vart sur iaf.

Postat: tor maj 08, 2008 11:08
av kungricky
den kanske får lite tjuvluft. prova plugga vaccumledningarna testa sen
Postat: tor maj 08, 2008 13:24
av wolv
Mr Beam, jag börjar också misstänka att det är tändningen som är problemet. Jag hade liknande beteende tidigare också, med att den inte ville ordentligt mellan tomgång och ca 1500-2000rpm, men det är mer extremt nu. Jag är en sån noob på detta bara, så jag fattar inte hur jag ska gå vidare.
kungricky: vilka vaacumledningar ska jag plugga för att testa
det?
frisk: Hur löste du ditt problem? Plockade du isär förgasaren och rengjorde nålarna, eller?
Postat: tor maj 08, 2008 13:58
av frisk
Det löste sig självt. Fick varva mycket ett tag så släppte skiten som fastnat. Men i samma veva som motorn börja gå rent så börja den baktända, så jag misstänker att nått av stiften tagit stryk av den sura och inte rena motorgången. Ska hämta upp dom nya stiften idag för hoppningsvis. Så isf blir det till att testa den ikväll. Funkar den då så ska jag åka ner med bilen till verkstan så dom får ta isär förgasarn och inspektera. Vill inte smälla mig fram på vägarna i en 3-4 mil. Känns inte bra. Jag misstänkte också tändningen först men eftersom den fick för mycket bränsle och blev sur så va det nog förgasarn. Tydligen klarar inte tändstiften av så mycket. Annat va det när man hade moppe

Postat: tor maj 08, 2008 15:11
av Jonathan
Frisk:
Jag har också åkt på att byta stift. Jag körde mycket bara in o ur garaget vilket resulterade i för mycket soppa till cylindrarna. Sen när den väl startade en gång så rök det till så var ett av stiften brännda.
Efter det gick inte min på ally cylindrar förrens den blev varm..
Nya stift!
Funkar kanon!
Postat: tor maj 08, 2008 15:31
av wolv
Jag har splitter nya stift. Startade den första gången efter bytet igår.
Postat: tor maj 08, 2008 17:05
av Nexxus
600 rpm i tomgång tycker jag låter ok ... det är vad min crate motor ska ha i alla fall ... mellan 600-800 är ok.
Ang tändstiften, så kan det ju vara så att du fått fel?
Jag fick fel en gång och monterade koniska, där det skulle vara rakt, och det resulterade ju i ganska dålig gång i motorn
Montera bort ett stift och kolla med fingret i hålet om det är koniskt eller rakt. och kolla sedan stiftet att det matchar.
Postat: tor maj 08, 2008 17:22
av Reodor Fälgen
Jag hade liknande problem och det hängde ihop med vevhusventilationen.
Kolla ventilen mellan ventilkåpa och förgasare.
Om du har någon.
Funkar inte ventilationen kan motorn också läcka lite olja.
Good Luck.
Jonas.
Postat: tor maj 08, 2008 19:37
av frisk
JUHHUUU!
Jag har fått tillbaka min älskarinna!

Nya stift gjorde allt underbart
Fan va gla jag e hehe
Hon spann som en katt.
vågade släppa gasen när hon blev varm och den la sig fint på 800varv med växel i stånka den i jämna 600varv, lugnt och fint haha.
Postat: tor maj 08, 2008 19:39
av kungricky
vaccumet från insuget, bara prova plugga det. kan ju vara bromsservon t.e.x lsom börjat läcka. har haft själv problem att det läckt mellan insug och topp och det var på undersidan så det var svårt att hitta det. försökte spreja me startgas för att se om det läckte men undersidan gick ej att kolla men det blev bra när jag bytte insugspackningar och satte silikon istället för gummipackningen mellan block och insug. tecken på tjuvluft är att den går riktigt dåligt när den är kallare bättre när den är varm. för fett så går den bättre när den är kall sämre när den är varm. kan ju vara förgasaren på lågfartsmynstycket . kan ju vara bra att ta lös den och rengöra och blåsa igenom allt.
Postat: tor maj 08, 2008 19:46
av kungricky
ett till kännbart fel kan vara vaccomklockan i fördelaren. ta lös slangen och prova sug i den . kan ju vara hål i membranet i den också
Postat: fre maj 09, 2008 0:34
av wolv
Kanske är problemet borta nu! Tog ut bilen från garaget ikväll och den verkade gå så pass bra att jag vågade mig ut på en runda. Körde väl ca 2 mil eller nåt sånt och hon gick som ett schweiziskt precisionsur ikväll!
Innan dess juckade jag lite på vakumslangar, lossade och inspekterade PCV-ventilen (är det samma sak som vevhusventilationen förresten?), men allt detta verkade bra. Jag drog dessutom alla bultar till ventilkåporna. Ett par av dem satt så löst att jag med lätthet kunde skruva dem med ren fingerkraft. Varför ska allt sitta löst på den här bilen?! Först ett par tändstift och nu ventilkåpsbultarna!
Efter rundan kollade jag motorrummet och det var torrt och fint, utan spill från bultarna. Kan detta verkligen ha varit det enda problemet? Jag har ju upplevt tidigare att hon verkar vara lynnig - ibland på bra humör och ibland sur som en gammal tigerhona.
Nåväl, det blir till att testa några kvällar och funkar det bra fixar jag kontrollbesiktningen och därefter förhoppningsvis kunna njuta hela sommaren av en underbar bil
Tusen tack för alla förslag till felsökning. Utan detta forumet hade jag stått mig slätt.
Postat: fre maj 09, 2008 10:12
av wolv
Tillägg: Igår låg tomgången på ca 900rpm och med driven i ca 600. Kändes mycket mer rätt. Fick den där brutala sättningen när jag från neutral lägger i driven. Mumma!

Postat: lör maj 10, 2008 0:00
av Johan Fräjdin
Låter som den vacuumstyrda förtändningen spökar tycker jag.
Mät vad du har för vacuum, samt kolla med stroboskoplampa vad du har för förtändning vid tomgång och 2500 varv, med och utan vacuum inkopplat.
Postat: sön maj 18, 2008 0:00
av wolv
Problemen tillbaka, utan någon tydlig anledning! Bilen som gick så jäkla bra under några dagar....
Jag ger nu upp och överlåter vidare felsökning åt någon som försörjer sig på det. I februari hade jag gnetat vidare, men nu är läget ett annat
Jag kommer att beställa en grundlig översyn
Johan: Jag har ingen vakuumstyrd fördelare.