Sida 1 av 1

Äntligen....

Postat: tor maj 08, 2008 21:31
av Enebris
så har jag fått ihop motorn och bromsat den! :lol:
Bild

Och så här såg den ut i lördags morse!
Bild

Har själv skruvat ihop den och bänkade den hos Janne på Race-Shop i svedala. Motorn är en 400 borrad .030, alltså 406 cui. Trick Flow toppar, eagle gjuten vev, original stakar, smidda kolvar, hydraulisk rullkam (Comp Cams Mutha Thumper), Comp Cams lyftare, Trick Flow stötstänger, 1.5 rullyftare, Edelbrock Performer Air-Gap insug, Speed Demon 750 cfm(mech andrasteg) och MSD tändning.

Värdena blev 508,6 hk och 572,1 ftlbs (775 Nm)!!!!!!!!!!
Grymt nöjd med de siffrorna måste jag säga!!

Motorn ska in i en 70a coupe som jag tog hem från USA i höstas.
Bild

Ny preppad TH700 låda, ny turbin, renoverade bromsar(o-ringat), stålomspunna slangar, HydraTech bromsförstärkare ska väl kunna göra körningen både rolig och säker!!

Ursäkta storleken på bilderna. :lol:

// Håkan[/img]

Postat: tor maj 08, 2008 21:52
av Hagge
Oh, mama !
Den motorn skulle jag vilja ha i min kärra !

Snyggt !

//Hagge

Postat: tor maj 08, 2008 21:56
av frisk
hehe härligt! :)
Ser ut att bli en riktigt kul sommar för dig! Berätta gärna senare hur du tycker bromsförstärkarn är. Har funderat på nått liknande på min.

Postat: tor maj 08, 2008 22:14
av claesson
ja grattis till en trevlig motor och kärran ser ju ut att vara riktigt snygg oxå. vid vilket varv hittat du alla dom hästarna och det vridet :?: skulle även vara lite intressant att veta vad din maximala bränsleförbrukning hamnade i bänken?

Postat: tor maj 08, 2008 22:40
av Enebris
Frisk; uppdatering ang HydraTech kommer när jag fått ut bilen. Planen är att köra till Power meet i Hässleholm 31/5.

Claesson; 508,6 vid 5200 varv och 572,1 ftlbs vid 4100 varv. Vridet kan ev vara lite högre vid 3800-4000 för kurvan kommer in rätt brant. Skalan börjar vid 4100 varv.
Ang bränsleförbrukningen så anger protokollet 11,0 lbs/hr men enligt Janne ligger det på 198lbs/hr! Vi gick från 70/76 munstycken till 84/90!!!

// Håkan

Postat: tor maj 08, 2008 23:02
av Nexxus
Var hittar man den snygga blå färgen på motorn?

Postat: tor maj 08, 2008 23:08
av vett74
trevliga siffror 8)
jäkligt fin vette du hittat också!

Postat: fre maj 09, 2008 0:49
av Enebris
Tack! :P

Nexxus; Färgen är Sprayfärg: Multona 0790 Blå metallic in köpt på Mekonomen.

// Håkan

Postat: fre maj 09, 2008 6:47
av Jonathan
Grattis till en kanonmotor!
Särskilt kul då du har plockat ihop den själv, o inte gjort som vi andra som inte kan/vill skruva ihop motorer!

Postat: fre maj 09, 2008 6:49
av Svengunnar
Riktigt fin motor!!! :D

Ska modifera min 396 i höst, Vad har du för delar mer ingånde.
Samt komp. Vad kostade bygget?? Nyfiken :)

//Svengunnar

Postat: fre maj 09, 2008 7:56
av M Nordin
Svengunnar: Det är en smallblockare.

Enebris: Fina siffror!

MVH
MN

Postat: fre maj 09, 2008 8:10
av Stingray73
Helläckert bygge !
Usch vad avunssjuk jag blir ! 8)

Postat: fre maj 09, 2008 10:19
av Svengunnar
ok :)

Någon som har recipt till modifera en 396 runt 500hk
//SG

Postat: fre maj 09, 2008 13:20
av DeffeDefect
Helläcker! Har min på motorverkstaden nu och längtar till monteringen. Kommer dock inte att komma upp i dina värden dock… :?

https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=8249

Postat: fre maj 09, 2008 17:29
av claesson
ja de var ju på lägre varv än jag trodde jäkla inte dåligt för en sb. riktigt bra gjort

Postat: lör maj 10, 2008 9:03
av KrilleN
Svengunnar skrev:ok :)

Någon som har recipt till modifera en 396 runt 500hk
//SG
Ovalports toppar med större ventiler. Smidda kolvar på runt 10:1 i komp. Ett bra insug, typ Edelbrock Air-Gap insug, matchat med topparna. Mek rullkam på runt 620-630, ca 750 cfm förgasare, och vipps.....500 ärliga hästar.

MVH Krille