Sida 1 av 2
För högt däcktryck??
Postat: mån maj 26, 2008 12:48
av Green
Hej på er!
Är ny här i forumet och ni får väl ha lite överseende med om jag frågar lite korkade frågor ibland men jag är ju bara en lite hjälplös tjej som inte kan så mycket om Corvette så jag behöver experthjälp jag kan få av er grabbar.
Just nu har jag en fundering över däcksensorerna.
Får ibland upp varning för högt däcktryck i ena framdäcket, som normalt har 2,5 kg men när varningen kommer så är det helt plötsligt över 4 kg!?
Okej att det kan öka när däcket blir varmt men att det skulle bli 4kg köper jag inte riktigt.
Håller sensorn på att ge sig eller kan man få sånna varningar ibland utan att det är konstigt??
/E.Green
Postat: mån maj 26, 2008 13:13
av Bengt
Däcken skall ha 2,1kg o inte mer. Läs innantill vid dörrlåset till förardörren. Jag har 3 uppsättningar på hyllan o de är fulla av sprickor så man kan ju misstänka att kvalitén inte är bästa...?
Postat: mån maj 26, 2008 13:36
av Masterworks
Låter konstigt, är det bara på ett hjul som det händer?
Postat: mån maj 26, 2008 13:37
av Green
det är bara ifram det är 2,5 ibak är det 2 kg. va så när jag köpte bilen
Postat: mån maj 26, 2008 13:38
av Green
hände en gång på ena bakdäcket också. Men efter en stund när man kollar så visar det normalt tryck
Postat: mån maj 26, 2008 13:38
av Bengt
Green skrev:det är bara ifram det är 2,5 ibak är det 2 kg. va så när jag köpte bilen
Ja men det skall vara 2,1 kg runtom. Lovar att bilen blir trevligare att köra.
Postat: mån maj 26, 2008 14:10
av Masterworks
Prova och koda om dom då? Jag skulle aldrig köra på 2,1 kg,
har aldrig kört under 2,8 på min och kör 3,2 nu!
Postat: mån maj 26, 2008 14:22
av Bengt
Masterworks skrev:Prova och koda om dom då? Jag skulle aldrig köra på 2,1 kg,
har aldrig kört under 2,8 på min och kör 3,2 nu!
Vore intressant att höra vilka tekniska belägg du har för det, annat än eget tycke och smak. Kan absolut förstå de som kör med lite extra tryck i däck med 25 profil och DYRA 20" fälgar... Men inte lär bilen gå bättre på svenska Nigeriavägar eller bli snabbare. Det enda rätta sättet är annars att mäta tempen på olika delar av däcken vid t.ex. bankörning. Sen får man anpassa hjulvinklar o däckstryck..
Postat: mån maj 26, 2008 14:24
av forsberg
Postat: mån maj 26, 2008 14:31
av Bengt
2,1 gäller förstås kalla däck...

Postat: mån maj 26, 2008 14:39
av Masterworks
Bengt skrev:
2,1 gäller förstås kalla däck...

Med 2,1 i så lär dom bli väldigt varma och sladdriga fort!
Postat: mån maj 26, 2008 15:28
av puramuk
varför ens använda däcktrycksensorer

bara ytterligare en skit elgrej som krånglar....

Postat: mån maj 26, 2008 18:04
av MackeC5
Jag ville gärna behålla övervakningen när jag bytte till 20-19".
Har haft massa skitstrul med allt från fel sorts sensorer, till slut på batterier, men när det funkar är det skönt att slippa alla de jävla blinkningarna och pipen varje gång man startar, jag använder min bil mer eller mindre som bruksbil så det blir en del start och stopp under sommaren. Nu behöver jag en st ny sensor till EU modell 97-00 om det är nån som har.
Mvh Macke
Postat: mån maj 26, 2008 18:08
av Masterworks
MackeC5 skrev:Jag ville gärna behålla övervakningen när jag bytte till 20-19".
Har haft massa skitstrul med allt från fel sorts sensorer, till slut på batterier, men när det funkar är det skönt att slippa alla de jävla blinkningarna och pipen varje gång man startar, jag använder min bil mer eller mindre som bruksbil så det blir en del start och stopp under sommaren. Nu behöver jag en st ny sensor till EU modell 97-00 om det är nån som har.
Mvh Macke
Jag har en del liggande, pm så skickar jag en! (kan inte garantera funktionen dock)

Postat: mån maj 26, 2008 19:21
av forsberg
Masterworks skrev:
Med 2,1 i så lär dom bli väldigt varma och sladdriga fort!
jo det har jag nog märkt
jag har gått på rekomendationer härifrån...
larmar inte din din när du har så högt tryck ???
Postat: mån maj 26, 2008 19:36
av Masterworks
forsberg skrev:Masterworks skrev:
Med 2,1 i så lär dom bli väldigt varma och sladdriga fort!
jo det har jag nog märkt
jag har gått på rekomendationer härifrån...
larmar inte din din när du har så högt tryck ???
Nope, har slängt ut skiten ur hjulen, väger ju bara! hehehe...

Postat: mån maj 26, 2008 19:41
av puramuk
Postat: mån maj 26, 2008 19:46
av Masterworks
Beror ju på hur du använder bilen, du får prova dig fram, börja med 2,5kg o kolla slitage och grepp!
Att säga att man ska kolla på insidan av dörren för rätt tryck är som att säga att alla människor ska dricka en liter mjölk om dagen,
passar lixom inte alla! hehehe...

Postat: mån maj 26, 2008 19:47
av puramuk
2,5 runt om???? ja å grepp det har jag inget

Postat: mån maj 26, 2008 19:49
av Masterworks
puramuk skrev:2,5 runt om???? ja å grepp det har jag inget

Som sagt du måste testa, beror på däck, fjädring, temp, osv...

Postat: mån maj 26, 2008 20:35
av gibson
Jag körde 2,1 runt om när jag hade runcraps,vilket funkade bra med dom stenhårda däcksidorna.Nu kör jag med vanliga däck på ca 2,3-2,4 vilket ger mig jämnt slitage med bra komfort.På bana kan man öka trycket lite om man känner för det(ökar ganska markant automatiskt med värmen som genereras).
Jag kan också få varningar om högt tryck ibland.Tror det är sensorerna i mitt fall som börjar ge upp då vi snackar om 10 år/12000 mil.
Postat: mån maj 26, 2008 20:35
av forsberg
Masterworks skrev:puramuk skrev:2,5 runt om???? ja å grepp det har jag inget

Som sagt du måste testa, beror på däck, fjädring, temp, osv...

å jag som trodde man skulle släppa ur luften för att få bättre grepp

ja ja de e väl bara å pytsa i ¨testa..

Postat: mån maj 26, 2008 20:43
av Masterworks
forsberg skrev:Masterworks skrev:
Som sagt du måste testa, beror på däck, fjädring, temp, osv...

å jag som trodde man skulle släppa ur luften för att få bättre grepp

ja ja de e väl bara å pytsa i ¨testa..

Problemet med för lite tryck är att däcket alstrar för mycket friktion och blir då för varmt och även däcksidan blir för mjuk så det blir instabilt!
Ibland kan en riktig hjulinställning vara svaret på väghållningen!
Postat: mån maj 26, 2008 20:46
av forsberg
Masterworks skrev:
Ibland kan en riktig hjulinställning vara svaret på väghållningen!
tänkte köra på Z06:ans inställning nu när jag byter däck...

Postat: mån maj 26, 2008 20:51
av Masterworks
forsberg skrev:Masterworks skrev:
Ibland kan en riktig hjulinställning vara svaret på väghållningen!
tänkte köra på Z06:ans inställning nu när jag byter däck...

Blir nog bra, jag tänkte leka lite själv med olika inställningar bara för
skojs skull!

Postat: mån maj 26, 2008 20:51
av Bengt
Spännande med alla teorier... Ex. på artiklar på nätet :
http://www.turnfast.com//tech_handling/ ... g_pressure
Postat: mån maj 26, 2008 21:09
av badass
Det beror på om man kör med Run Flat däck eller inte dessutom. RF däcken har så hårda sidor att de inte behöver så högt tryck som 'vanliga' däck...
Min varnar nånstans 2,8 eller 2,9 kommer inte ihåg riktigt, men iaf inte vid 2,7 som det gärna blir med varma däck....
Postat: mån maj 26, 2008 21:09
av forsberg
Postat: mån maj 26, 2008 21:13
av Masterworks
Mellan ca: 2,1 till 2,8 kg!
Postat: tis maj 27, 2008 10:11
av MackeC5
"Pound per square inch" = PSI
