Sida 1 av 1

Går ej på tomgång

Postat: ons maj 28, 2008 15:19
av Svengunnar
Hej,

Om det är någon som har tips att ge mig.
Motorn går ej på tomgång när den är varm. 396 med holly förgasare
Går bra på tomgång när den är kall.

Saker som jag har testat är bytt mellanläg mellan insuget och förgasaren.
Ställt förgasaren i utgångsläge, 1,5 varv
kollat tändningen står på 7 grader nu
koplat bort vacumslanagr till ljusen m.m ploggat hålen.


MVH SG

fett?

Postat: ons maj 28, 2008 19:09
av R0ffe
Första tanken är att du har för fet blandning, och därför går den bra när den är kall. (justering eller hög flottörnivå)
Men sen så funderar jag på tändningen, på min sb så tror jag det var 14 grader på originalmotorn, och den jag har nu så kör jag med 21 grader på tomgången.

Men nån med bb kanske vet mer vad du ska ha för värden?

Postat: ons maj 28, 2008 22:35
av banka
Testa o sök på forumet också, många liknande diskussioner med bra förslag 8)

Postat: ons maj 28, 2008 23:33
av Mr. Beam
Hej,
Hur ser resten av motorn ut? Astrimmad eller mjukissnäll?

I standard trivs BB:n med 12-14 grader grundinställning, mer om den är trimmad.

Tomgångsblandningen ställer du med en vacuummätare inkopplat. Börja med 1.5 varv ut och skruva sedan 1/8 i taget (två eller fyra skruvar?) tills dess att du hittar högsta vacuum. Du får förmodligen korrigera lite med tomgångsskruven för att hålla tomgångsvarvet uppe.


/ Mr. Beam

Postat: ons maj 28, 2008 23:43
av Svengunnar
Mr. Beam skrev:Hej,
Hur ser resten av motorn ut? Astrimmad eller mjukissnäll?

I standard trivs BB:n med 12-14 grader grundinställning, mer om den är trimmad.

Tomgångsblandningen ställer du med en vacuummätare inkopplat. Börja med 1.5 varv ut och skruva sedan 1/8 i taget (två eller fyra skruvar?) tills dess att du hittar högsta vacuum. Du får förmodligen korrigera lite med tomgångsskruven för att hålla tomgångsvarvet uppe.


/ Mr. Beam
Det är en mjukis...

Har provar med 10 och 13 också samma fel.
Stält tomgång efter vacumet men ingen skillnad.

Kan det vara skit i förgasaren??

//SG

Postat: tor maj 29, 2008 0:24
av vett74
Har iofs en Sb men min förgasare (holley 650 dp) var full med skit och jag kunde inte få till en tomgång under 1200 varv,köpte ett renoverings kit och förgasarrengöring.
Den var full med gult klet i flottörhusen samt i bränslefiltret som sitter innan flottörerna.Nu har jag perfekt tomgång på 600 varv och en bil som inte rycker på låga varv 8)

Postat: tor maj 29, 2008 0:29
av Mr. Beam
Ja, skit kan leta sig in både här och där, så visst... skadar nog inte med en urblåsning då och då.

Hände detta efter det att du bytt mellanlägg? Sprejat startgas runt basen på förgasaren för att dubbelkolla vacuumläckage?
Det är en mjukis...
Så då bör du ha tillräckligt med vacuum på tomgång för att inte ställa till bekymmer. Typ mer än 15 mmHg i alla fall.

Andra enkla saker att kolla:

Att choken inte ligger på
Flottörnivå
Bränsletryck
Spjällens läge över transferporten
Tändspole och kablar
Tjuvluft någon annanstans (insug mot block tex)


/Mr. Beam

Postat: tor maj 29, 2008 8:48
av Svengunnar
Tack för alla tips
Mr. Beam skrev:Ja, skit kan leta sig in både här och där, så visst... skadar nog inte med en urblåsning då och då.

Hände detta efter det att du bytt mellanlägg? Sprejat startgas runt basen på förgasaren för att dubbelkolla vacuumläckage?

/Mr. Beam
Bytt mellanlägg för att den krånglade. har kollat runt insuget mot topparna med startgas, ska kolla mellan förgasaren och insug som man är säker

//SG