Sida 1 av 1

co halt

Postat: ons maj 28, 2008 19:42
av Henrixon
Någon som vet vart man skruvar för att få ner co halten på en holley 650?Fick ombes.hade 5,3 max värdet är tydligen 4,5. :(
Eller ska man kanske skita i att skruva på förgasaren å tanka i lite etanol i stället?

co

Postat: ons maj 28, 2008 19:58
av Ingo
Finns ju luftskruvar på förgasaren,små skruvar på vardera sidan.
Men kolla först att tändläget är rätt.
har du tändningen "hög" så den slår emot när den är varm,kan co halten bli hög.Vi bensinskatteplågade svenskar vill ju gärna ha lågförbrukning,och då ställer man ofta tändningen så högt det går ,nästan så den glödtänder om man gasar utan att växla ner.
Ska du ha låg co så gäller långsam förbränning,alltså låg tändning.
Maxeffekt ligger någonstans emellan.
Är inget gjort åt bilen och co,n är hög så kan man kolla att luftfilter är ok,igensatt ger fet blandning.
Att byta olja tar också ner nivån.
Ett fultrick är att slå igen ett stift,då går co,n ner men HC o nox blir helt vansinnigt,fast det mäts ju inte på gamla bilar.
men försök inte det med bilar med insprut o lambda sond.
Spriten är ju enkel,men du behöver rätt mycket för att det ska ge resultat,men är tanken nästan tom och motorn varm kan man nog blanda rätt friskt,är ju bara atttanka fullt med bensin direkt efter besiktning.