Sida 1 av 1
kylning?
Postat: tis jun 03, 2008 20:43
av Endorfine
jag har fått problem med kylningen av min -01 automat nu..
bilen går lite för varmt tycker jag..den ligger på 108 grader celcius eller 226 grader fahrenheit nu när jag kör.
jag böt termostat och har kollat att elfläktarna fungerar, kylar vatten finns också.
börjar fundera på om det är någon liten spoiler under bilen som ska styra luften upp till kylaren som jag tappat (ska det vara någon där) eller vad det annars kan vara för fel.
någon som har något tips?
Postat: tor jun 05, 2008 11:34
av forsberg
fullt normalt inget å va orolig för..

Postat: tor jun 05, 2008 18:24
av Endorfine
fick tag på en "läpp" hos Tidblom, så nu går maskinen på 93 grader när jag kör..men kliver upp emot 106 vid krypkörning och stillastående..
Postat: mån jun 09, 2008 12:49
av TJ
Igår hamnade jag i lite köer, och tempen gick upp direkt till 230F / 113C.
Vad kan det vara för fel? Borde inte då den koka om den efterstiger 100C ?? Är det någon som vet? Åtgärd?
/TJ
Postat: mån jun 09, 2008 14:15
av Anders A
Så länge man har tryck i kylsystemet så kokar det inte.
Glykolen är också med och höjer kokpunkten.
Rallycrossbilar ligger ofta på över 125grader C utan problem.
Mvh Anders
Postat: mån jun 09, 2008 16:20
av Bengt
Häll i en flaska Red Line Water Vetter i kylsystemet.
Postat: mån jun 09, 2008 18:12
av ornet
enligt instr.boken är normal arbetstemp mellan 88-124 grader C (190-255F)
vid 125 är bilen överhettad (255F)
Postat: mån jun 09, 2008 19:00
av Hans Wijk
Ställde samma fråga till min gode vän och C5 expert, Max.
Fick följande svar:
Temperatur på 110 gr är helt OK. Du har två fläktar där framme. Den första startar vid 108 gr och stänger av vid 104 gr. Räcker inte kylefekten startar fläkt två vid 113 gr och stänger vid 108 gr. Om du har AC: n på och kylartempen når 85 gr går lågeffektfläkten kontinuerligt under förutsättning att farten understiger 56 kmh. Källa: Max
Innan jag frågade Max var även jag lite fundersam - slog även på Water Weater, gör i detta fallet ingen som helst nytta !!
Det ska visst bli betydligt varmare innan det är ett "problem".........
Mvh
Hasse
Postat: mån jun 09, 2008 23:25
av Bengt
Hans Wijk skrev:Ställde samma fråga till min gode vän och C5 expert, Max.
Fick följande svar:
Temperatur på 110 gr är helt OK. Du har två fläktar där framme. Den första startar vid 108 gr och stänger av vid 104 gr. Räcker inte kylefekten startar fläkt två vid 113 gr och stänger vid 108 gr. Om du har AC: n på och kylartempen når 85 gr går lågeffektfläkten kontinuerligt under förutsättning att farten understiger 56 kmh. Källa: Max
Innan jag frågade Max var även jag lite fundersam - slog även på Water Weater, gör i detta fallet ingen som helst nytta !!
Det ska visst bli betydligt varmare innan det är ett "problem".........
Mvh
Hasse
Stämmer nog men med allt annat onödigt vi skruvar på våra vettar så är det ju bara en modifikation i mängden...

Hade en 1.65 bars Cosworth tidigare och där gjorde Water Vetter nog mer nytta genom att minska risken för "hot spots". Man kan ju också tänka sig att tempgivaren inte håller Tysk kvalité...

Köp en ny för 250 spänn o testa. Har precis bytt min o skall testa om mina stadiga 89 grader C ändrar sig.