Sida 1 av 1
Hostar och baktänder vid stopp
Postat: tor jun 05, 2008 18:01
av nyqvist
Hej! Har ett litet problem. När motorn är riktigt varm tex kö körning så när man vrider av tändningen vill den gärna hosta och baktända en stund.Några ideer? Allt under huven är nytt endast några hundratals mil.Mvh Leif
Postat: tor jun 05, 2008 19:44
av Hagge
Hej,
låter som om den glödtänder, brukar bero på felaktigt inställd tändning, om jag minns rätt så är det för senställd tändning. Viktigt med rätt tändstift också, dvs rätt värmetal så att dessa inte blir överhettade vilket också kan orsaka glödtändning.
Finns säkert ngn annan här på forumet som kan såna här saker !
Postat: tor jun 05, 2008 20:32
av nyqvist
Hej! Bytte till nya stift idag till AC Delco R42TS samma som satt i förut men som sagt problemet finns kvar.Motorn är en 355 med vortec toppar.Förutom att den hostar och glödtänder vid stopp så går den helt perfekt svarar direkt på gas osv.Mvh Leif
Postat: tor jun 05, 2008 23:10
av Hagge
OK, skulle nog kolla upp tändinställningen ordentligt för att utesluta en felkälla.
Är vakuumanslutningen från förgasaren korrekt ansluten till fördelarens vacuumklocka för tändförställningen ?
Kan tänka mig att det kan vara ngt knas här som gör att tändningen funkar OK vid högre varvtal/gaspådrag men att tändningen ligger fel vid tomgång/låga varvtal.
Glödtänder den om du har kört på landsväg och stänger av motorn direkt efter en sån typ av körning eller är det bara när du har krypkört den en längre tid ?
Postat: fre jun 06, 2008 0:19
av Chrippe
Jag kör också Vortec fast med en 400cc komp 10,4 Extrem energy cam
jag kör utan vacum förställning 33 grader vid fullt utslaget tändning.
Accel tändstift 516 alt. 526 . Finns hos Persåkers ingen Glödtändning
Tror också att du har för sen tändning, ställ tändningen vid
fullt utslaget typ 3000varv uppåt börja 32grader sen kan prova dig
fram 1grad uppåt i taget tills du hör full gas spikningar .
Då får du sänka tills du ej har fullgas spikning
Postat: fre jun 06, 2008 7:31
av nyqvist
Hej!Vacumslangen är ok till fördelaren.Den glödtänder även om jag har kört landsväg.Men är den kall tex kör ut från garaget och låter den gå en stund och sedan slår av är det inga problem bara när den är riktigt varm.Jag har ingen lampa att kolla tändinställningen kan jag prova att ställa fram tändningen utan instrument åt vilket håll ska jag vrida fördelaren för att få en tidigare tändning. Mvh Leif
Postat: fre jun 06, 2008 8:42
av KrilleN
nyqvist skrev:Hej!Vacumslangen är ok till fördelaren.Den glödtänder även om jag har kört landsväg.Men är den kall tex kör ut från garaget och låter den gå en stund och sedan slår av är det inga problem bara när den är riktigt varm.Jag har ingen lampa att kolla tändinställningen kan jag prova att ställa fram tändningen utan instrument åt vilket håll ska jag vrida fördelaren för att få en tidigare tändning. Mvh Leif
Vad har du för förgasare?
Råkade nästan ut för exakt samma problem som du, bilen (motorn) gick helt underbart i alla lägen...men när man skulle stänga av så glödtände den...provade olika stift....rätt tändning m.m....inget hjälpte. Då var det så enkelt att jag bara justerade in tomgångsblandningeskruvarna. Motorn gick alltså fett på tomgång.....så kolla detta....prova att skruva på dem så han ger lite mindre bränsle...var beredd på att tomgången ofta då sänks..så den får du skruva upp allt eftersom du justerar. På edelbrock sitter skruvarna i fram...2 st....och på holley sitter de på primär )främre) bränsleplattan på sidorna.
MVH Krille
Postat: fre jun 06, 2008 9:52
av nyqvist
Hej!Jag har en Holly är inte säker på om det är en 750 eller 650 vacum om jag skruvar inåt med urs blir det magrare blandning då? Mvh Leif
tändning...
Postat: fre jun 06, 2008 12:40
av R0ffe
jag skulle inrikta mig på antingen för varma stift eller för fet blandning eftersom när du vrider av motorn bryter du spänningen till tändspolen, dvs ingen gnista.
hade du lågfartsspikningar så skulle jag kolla tändinställningen först och sedan ovanstående orsaker.
Postat: fre jun 06, 2008 19:31
av KrilleN
nyqvist skrev:Hej!Jag har en Holly är inte säker på om det är en 750 eller 650 vacum om jag skruvar inåt med urs blir det magrare blandning då? Mvh Leif
Japp, utåt = fetare blandning, och innåt = magrare blandning
Postat: fre jun 06, 2008 20:51
av Chrippe
Du måste göra en sak i taget . bra med många åtgjärder .
Ställ tändningen först sen se till att ha bra stift , sist men inte minst
justera förgasaren .
Och lite beroende av om du har lite vassare kam som jag har
så går min mycket bättre utan vacum förställning på tomgång och låg
fart. Prova med eller utan och se hur den uppförsig.
Allternativ flytta upp vacumslangen till den övre pipen på höger sida på
Holley förgasaren.
Re: tändning...
Postat: fre jun 06, 2008 21:25
av Hagge
R0ffe skrev:jag skulle inrikta mig på antingen för varma stift eller för fet blandning eftersom när du vrider av motorn bryter du spänningen till tändspolen, dvs ingen gnista.
hade du lågfartsspikningar så skulle jag kolla tändinställningen först och sedan ovanstående orsaker.
Nja, om den går med sen tändning så blir stiften glödheta och då tänder det i cylindrarna även om tändningen är avslagen men håller definitivt med om att den kan få för fet blandning på tomgången.
Dkulle göra som Chrippe föreslår, kolla tändningen först, viktigt att den är rätt från början och sedan skulle jag ge mig på förgasaren.
Hur som helst, lycka till med skruvandet och hoppas att du hittar vad det är som orsakar det hela, berätta hur det går !
Postat: lör jun 07, 2008 11:15
av nyqvist
Hej! Har provat att justerat förgasaren men det blev inte bättre. Tackar för alla tips får ta och kolla upp tändningen.Mvh Leif
Postat: fre jul 11, 2008 23:45
av jompa
Har du hydraulkam? är lyftarna dåliga?. om du har för dålig oljenivå i motorn så glödtänder det också.......ventilerna måste öppna ordentligt för att inte bli varma...blir dom det så glödtänder motorn....