Hej, finns det någon som kan tipsa mig om följande problem.
Varför visar varvräknaren 3 ggr varven? Likaså går oljetrycksmätaren i botten vid start av motor, visar detta värde oavsett varvtal.
varvräknare, oljetrycksmätare corvette -78
Vaf gäller oljetrycksmätaren så kan det vara fel på givaren som sitter i motorblocket, alternativt att det är dålig kontakt i denna anslutning. Visar mätaren fullt utslag med tändningen tillslagen dvs innan motorn startas?
Visar alla andra instrument rätt ?
Kan också vara fel på den tryckta kretsen som sitter på baksidan av instrumentklustret.
Har själv en 78:a med en varvräknare som inte visar ngt alls
, har köpt ett renoveringskit från Ecklers, ja kit och kit, det är ett nytt kretskort. Ska byta ut detta så får vi se om varvräknaren funkar sedan.
Kolla dessa länkar:
Tryckt krets: http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... 6NJA500439
Kretskort till varvräknare:http://www.ecklers.com/product.asp?dept ... 6NJA500439
/Anders
Visar alla andra instrument rätt ?
Kan också vara fel på den tryckta kretsen som sitter på baksidan av instrumentklustret.
Har själv en 78:a med en varvräknare som inte visar ngt alls

Kolla dessa länkar:
Tryckt krets: http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... 6NJA500439
Kretskort till varvräknare:http://www.ecklers.com/product.asp?dept ... 6NJA500439
/Anders
Hej, här kommer en fråga till om varvräknare
Har en 75.a där varvräknaren efter helgens provtur inte följer med när motorn varvar upp. på tomgång så fungerar det men sedan går den upp till 2500 varv för att sedan ligga där och gunga. Skall man börja med att byta kretskort eller skall man titta på något annat innan ?
Instrumentklustret vad är det och var sitter kretskortet ?
Har en manual från chilton men har inte hittat någon information där.
/elvis
Har en 75.a där varvräknaren efter helgens provtur inte följer med när motorn varvar upp. på tomgång så fungerar det men sedan går den upp till 2500 varv för att sedan ligga där och gunga. Skall man börja med att byta kretskort eller skall man titta på något annat innan ?
Instrumentklustret vad är det och var sitter kretskortet ?
Har en manual från chilton men har inte hittat någon information där.
/elvis
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Från och med årsmodell 1975 har C3 Corvetterna en elektronisk varvräknare. Den räknar helt enkelt pulserna från tändsystemet och omvandlar det till ett visst utslag på varvräknaren.
Inte helt ovanligt är att det lilla kretskort som sitter i själva varvräknaren går sönder. Det finns dock att köpa som reservdel från bland annat Ecklers i USA. Jag vet dock inte själv vilka felfall som är dom vanligaste. Troligtvis är det dock kretskortet.
"Instrumentklustret" är svengelska och betyder helt enklet instrumentbrädan, eller instrumenthuset, mätarhuset etc., dvs den del där instrumenten/mätarna är samlade, i Corvettens fall varvräknaren och hastighetsmätaren.
I fallet med oljetrycket sätter jag också en "femma" på att det är själva givaren. Brukar inte vara så dyr och är lätt att byta om man hissat upp bilen.
Mvh, Björn
Inte helt ovanligt är att det lilla kretskort som sitter i själva varvräknaren går sönder. Det finns dock att köpa som reservdel från bland annat Ecklers i USA. Jag vet dock inte själv vilka felfall som är dom vanligaste. Troligtvis är det dock kretskortet.
"Instrumentklustret" är svengelska och betyder helt enklet instrumentbrädan, eller instrumenthuset, mätarhuset etc., dvs den del där instrumenten/mätarna är samlade, i Corvettens fall varvräknaren och hastighetsmätaren.
I fallet med oljetrycket sätter jag också en "femma" på att det är själva givaren. Brukar inte vara så dyr och är lätt att byta om man hissat upp bilen.
Mvh, Björn
varvräknare, oljetrycksmätare corvette -78
Tack för tipsen, kretskort är beställt och givare till oljetrycket köpt
Annika
Annika
varvräknare
Jag har bytat kretskortet på min -79 ,men det hjälperBjörn Leidelöf skrev:Från och med årsmodell 1975 har C3 Corvetterna en elektronisk varvräknare. Den räknar helt enkelt pulserna från tändsystemet och omvandlar det till ett visst utslag på varvräknaren.
Inte helt ovanligt är att det lilla kretskort som sitter i själva varvräknaren går sönder. Det finns dock att köpa som reservdel från bland annat Ecklers i USA. Jag vet dock inte själv vilka felfall som är dom vanligaste. Troligtvis är det dock kretskortet.
"Instrumentklustret" är svengelska och betyder helt enklet instrumentbrädan, eller instrumenthuset, mätarhuset etc., dvs den del där instrumenten/mätarna är samlade, i Corvettens fall varvräknaren och hastighetsmätaren.
I fallet med oljetrycket sätter jag också en "femma" på att det är själva givaren. Brukar inte vara så dyr och är lätt att byta om man hissat upp bilen.
Mvh, Björn
inte , varvräknaren visar fortfarande 3 gånger så mycket som den ska.
har någon en förklaring till detta är jag tacksam.
Det sitter även ett filter mellan fördelaren och varvräknaren. På min sitter det på insuget.
http://www.corvettecentral.com/
Part nr 393125
*Cures "Dead Tach". If your tachometer doesn't function, you may have a defective tach filter.
*May cure a tach that is randomly jumping due to a slowly corroding tach filter.
*Replaces the original tach filter which is no longer available from GM.
* Installs easily.
http://www.corvettecentral.com/
Part nr 393125
*Cures "Dead Tach". If your tachometer doesn't function, you may have a defective tach filter.
*May cure a tach that is randomly jumping due to a slowly corroding tach filter.
*Replaces the original tach filter which is no longer available from GM.
* Installs easily.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518