Sida 1 av 1

71a bb manuell. I behov av lite kärlek;)

Postat: tis jun 24, 2008 22:09
av adde2k3
Bilen är en corvette 71 t-top. Org bigblock ls5.

Manuell låda, Muncie m21. Broms-/styrservo.

Bild

454 4-bultat block borrat .040.
Gm smidd vev slipad .010/.010.
Eagle H-profil stakar.
Kolvar smidda KB ger 11-1 i komp med 111cc
förbränningsrum.
Edelbrock rpm-toppar
Comp alu rullvippor.
Lunati cam med nya Crane mekanlyftare.
Crane stötstänger
Arp bultar till topp o block
Sfi Damper o Sfi flexplatta
Dominator insug
850dp förgasare.

Ska bromsas snart:)

Laga fästen i ramen till bakvagnen

Postat: tis jun 24, 2008 22:23
av adde2k3
:twisted: Ett riktigt skitgöra!! Bärarmarna (tralingarms) är totalslut. Riktigt kexiga. Bulten som hålleri armarna sitter FAST som SATAN. Har rostat i 37år. Rostlösare/värme funkar inte.

Slägga/kofot mm... nepp. Sitter kvar. Sågar av bärarmarna (ska ändp ha nya). Kommer nu åt riktigt bra. Jag å en kompis slår å bankar å sprutar rostlösare i timmar. Får tillslut loss en schims, bara två till då:) Bulten å muttern är bara att glömma går inte att få bort.

Efter ett par timmar är schimsen bort och muttern. Men bulten sitter KVAR. Att slå med slägga går inte!! Försöker i ren desperation såga lite på axeln med ett blad till bågfilen, men bulten är HÅRD. Den blir inte ens repig,,

Tar fram borrmaskinen och borrar av axeln!! och slutligen kan jag plocka ut skiten! :twisted:

Väl borta ser jag att boxen som allt sitter i är hrm. rostangripen. Sågar bort allt som är dåligt. Då ser det ut såhär.

Bild

Efter lite egentillverkning och förstärkning överallt ser det ut såhär.

Bild

Sen är det bara att göra likadant på andra sidan. Där har jag inga bilder, men är likadant :P [/img]

Postat: ons jun 25, 2008 9:08
av gbak
Och jag som tyckte det var jobbigt/besvärligt att lossa mina trailing arms där inget alls var fast rostat.
Det var ju en barnlek jf med ditt jobb.

Bra jobbat!

Karossfäste #4

Postat: ons jun 25, 2008 19:30
av adde2k3
Avrinningen från bakrutan består av en slang som går genom bilen (inne) rakt över boxen för karossfäste #4. Slangen är hrm TRASIG så under en längre tid har boxen vid regnväder fyllts med vatten som sakta runnit längsmed bulten för fästet och vidare genom hela fästet och sedan ner på marken.

Finns det bättre grogrund för rost?!??!

Detta är vad som var kvar av h. fästet :roll:

Bild

En bild på nytillverkning av fästet. Halvfärdigt.

Bild