Sida 1 av 1

Byta automatlåda TH350, lossa oljerör ??

Postat: tis apr 20, 2004 8:04
av Hagge
Håller på att montera ur växellådan (TH350) och har fastnat på att lossa oljekylarrören från lådan. Det är ju trångt och så sitter de i en korkad vinkel vilket försvårar att komma åt med U-nyckeln på ett bra sätt.
Kan man sänka lådan lite innan man demonterar rören ?
Eller ska man använda specialverktyg ?

Ytterst tacksam för tips !

/Anders

Postat: tis apr 20, 2004 8:26
av Björn Leidelöf
Otroligt...jag lyfte i och ur min TH400 några gånger (innan jag bytte till manuell låda), men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde med just oljekylarrören! Jag vet dock säkert att jag inte har några specialverktyg.

Jag ser inte heller något direkt problem med att sänka ner lådan lite för att komma åt bättre. Rören är ju rejäla stålrör och tål en hel del utan att för den skull skadas. Givetsvis ska du ju inte sänka ner mer än vad som behövs.

Någon som har lyft ur sin låda nyligen och som har bättre minneän jag??

Mvh, Björn

Postat: tis apr 20, 2004 16:49
av frisk
Jag hade ju hjälp med det för 2 månader sedan ... :oops: då vi renoverade lådan. Kan inte minnas att det var några svårigheter. men det var ju inte jag som lossade på just dom hehe

Postat: tis apr 20, 2004 22:49
av ornet
Hej!
Kan se att det är lite trångt men absolut inte olösligt.
Kan du få mer frigång genom att avläsna avgasröret
offra en u-nyckel och kapa den kort tillsammans med ett vinkelfast
finnsju kråkfötter nu till spärrhandtag.
Sitter det dårfast så ta en svetstång som du nyper till över muttern
lossa även rören frånkylsaren för att ge spel om du sänker lådan
En automat 2 sixpack 1pkt camel 2polare,helgen är räddad

Brådis nu inför vårmönstring
Håller på att lacka själv

548/Ornet

Rör till automat

Postat: ons apr 21, 2004 11:25
av vette -75
Har lyft i och ur min 400-låda ett antal gånger av olika skäl. Har endast första gången haft problem med oljeröröen och pga att de satt fast, med följd att jag var tvungen att dra av dem (skruva loss mutter med följd att rören såg ut som korkskruvar). Löste detta sedan med att göra nya korta rör från lådan som sedan kopplas samman med rören framifrån med gummislangar. Detta fungerar ff iaf. Vet ej om lådornas utformning skiljer sig åt i någon större omfattning. Andvände vanlig öppen fast nyckel.

Lennart

Postat: ons apr 21, 2004 12:22
av Hagge
Hej !

Tack för tipsen, ska testa dessa i följande ordning:

1. Kapa den fasta U-nyckeln och testa om det går att rubba muttrarna. :(
2. Sänka lådan lite och försöka igen. :)
3. Kapa rören och sedan skarva med gummislang.
:D

Postat: tor apr 22, 2004 17:55
av stingray350
Jag kommer ihåg att det jävlades när jag lyfte ur min 400 låda. Jag tog faktiskt en ringnyckel och "trädde på" den på röret framifrån och trixade den bak hela vägen till lådan. Då fick jag rejält tag om muttern. Det var inte lätt men det gick faktiskt. 8)