Lägre inköpspris på USA-kvittot?

Här kan vi ta upp frågor som handlar om att köpa bil på nätet och att importera från utlandet.
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling

Lägre inköpspris på USA-kvittot?

Inlägg av A-son »

Har fått förslag på att sänka priset rejält på kvittot på den bil jag planerar att ta hem från USA.
Ngn som vet riskerna med detta? Kan en bil som jag betalt 31 000 usd ha ett kvitto på 21 000 usd - utan att ngn reagerar när det är dags att betala moms å tull?
Är det värt att be säljaren/handlaren att fixa detta arrangemang, typ...?
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Lägre inköpspris på USA-kvittot?

Inlägg av Jari »

A-son skrev:Har fått förslag på att sänka priset rejält på kvittot på den bil jag planerar att ta hem från USA.
Ngn som vet riskerna med detta? Kan en bil som jag betalt 31 000 usd ha ett kvitto på 21 000 usd - utan att ngn reagerar när det är dags att betala moms å tull?
Är det värt att be säljaren/handlaren att fixa detta arrangemang, typ...?
Det fungerar men man bör inte prata öppet om det. Risken som finns är att om något händer med din bil under frakten så har du fel värde på bilen och kan på det sättet förlora pengar.
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Har hört att tullen tullat till högre värde ändå, för att de ansett att importören fuskat.. värst var det för stackaren som ropat in en bil på auktion efter något dödsbo (tokbilligt), och fick tulla för amerikanskt marknadsvärde (betydligt högre).

Men det är min skatt du höjjer, din utsugare ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling

Inlägg av A-son »

Ooops, sorry å förlåt! :oops:

Ställde bara en hypotetisk fråga, ju...

Skulle alllldrig få för mig att fuska på ngt sätt :?

Å ni, äntligen är bilen på väg!
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jari »

Jake skrev:Har hört att tullen tullat till högre värde ändå, för att de ansett att importören fuskat.. värst var det för stackaren som ropat in en bil på auktion efter något dödsbo (tokbilligt), och fick tulla för amerikanskt marknadsvärde (betydligt högre).

Låter mycket märkligt om man har papper att visa upp, det är väl inte marknadsvärdet man betalar tull på... hmmm..... som vanligt, man får inte tjäna pengar i sverige......
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
antetran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av antetran »

Jake skrev:Har hört att tullen tullat till högre värde ändå, för att de ansett att importören fuskat.. värst var det för stackaren som ropat in en bil på auktion efter något dödsbo (tokbilligt), och fick tulla för amerikanskt marknadsvärde (betydligt högre).

Har jag ALDRIG hört !!!, Hur skall de kunna göra det ?, skall de chansbedömma värdet på din bil kanske.

Har du kvitto att visa upp i original "bill of sale" så går de efter det.
505cui-71"cab , 565cui-69"-cab , 59"-cab orginal
Skriv svar