Sida 1 av 1
Fördelardrev Haveri!! ZZ502
Postat: ons jul 09, 2008 11:03
av Jonathan
Köpte en ny ZZ502 i vintras och den var startklar till våren. 2008
Körde ca 200 mil med den, sedan stannade motorn.
Fördelardrevet var helt nergånget.. fanns kanppt en kugg kvar..
Fördelaren är en MSD Pro billet fördelare helt ny, alltså inte den fördelaren som följer med motorn.
Fördelardrevet ska vara "melonized" enligt msd men har slitit ut sig på noll tid.
Oljepumpen går som den ska. Ska dock bytas ändå. Dreven på kammen ser ut som nya..
Vad ska man tro om dethär??
Har man bara fått en dålig härdning på drevet eller kan det vara något annat som är fel??
Postat: ons jul 09, 2008 14:47
av gbak
Frågor du bör ställa är:
Varför drevet slitits ner och vart har spånorna tagit vägen?
Det räcker nog inte att bara byta drev, samma sak kommer ju att hända igen.
Om du har rullkam; kolla axialglappet, kan inte maxglappet men jag har 0,1-0,15 på min.
Finns kompositdrev som skall vara bättre ur slitage synpunkt läste jag på nåt US forum för ett tag sedan.
(Sticker på semester nu så detta är mitt sista inlägg på några veckor.)
Postat: ons jul 09, 2008 16:26
av Jake
Det låter som om du har blandat en flattappetcam tillsammans med ett rollerdrev. det är ohärdade drev till rullar, och härdade till flattappet.
Finns ett läsvärt inlägg av den gammle robban i ämnet (2qick4u).
Postat: tor jul 10, 2008 2:15
av Jonathan
jag har rätt drev till rätt kam enligt både msd och gm, men ändå lyckats få det att slita ut tig..
vissa ska ha otur med allt...
drev
Postat: tor jul 10, 2008 8:47
av Ingo
Jonathan skrev:jag har rätt drev till rätt kam enligt både msd och gm, men ändå lyckats få det att slita ut tig..
vissa ska ha otur med allt...
Men har du stål ,gjutjärn eller mässing då?
Postat: tor jul 10, 2008 11:33
av Jonathan
Stål. "melonized" enligt msd. och enligt gm är det det man måste ha till deras rullkam..
stål o gjutjärn
Postat: fre jul 11, 2008 17:50
av Ingo
Jonathan skrev:Stål. "melonized" enligt msd. och enligt gm är det det man måste ha till deras rullkam..
vad som många tydligen missar är ju stål och gjutjärn..
Mässingdrev är väl rätt vanligt eljest till rullkammar.
tydligen håller dessa sällan mer än 2000 mil,men äter ju inte på kammen,och flisor skadar ju inte motorn i övrigt just heller.