Sida 1 av 1

Köra automat på rätt sätt

Postat: tor jul 10, 2008 10:37
av Strumpan
Ursäkta denna totala newbee fråga men jag är nybliven ägare till min första Corvette, en 93'a och har bara i undantagsfall kört automat tidigare och vet faktisk verkligen inte om de bör köras på ett visst sätt.

Hur gör man egentligen när man stannar, ligger man bara kvar i D och håller fotbromsen eller växlar man till N. Hur gillar kopplingen att man ligger och slirar i D, det kan bli många och långa stunder när man kör i stan eller under rusningstid.

Och hur gör man när man parkerar i sluttning, låter man bilen hänga på P eller fixerar man den med handbromsen först? Det känns så brutalt att dra ur den ur P när den stått i sluttning. "Schklonk"!

Kan man växla mellan (D) och D medan bilen rullar eller kommer Elvis att lämna huset då? I manualen står bara att man inte ska lägga i R under färd (det kunde jag i o f s räkna ut själv).

Postat: tor jul 10, 2008 22:12
av zphinx
I med DD o kör så det ryker. D använder du i stadstrafik så den slipper ligga o växla i onödan. Du kan utan problem växla mellan dessa lägen under färd utan att lådan tar skada. När det gäller prkering så är lämpligt att dra i handbromsen o sen lägga i P så den inte står o "hänger" på lådan..

Postat: tor aug 07, 2008 17:27
av GP
Om du ska leka lite och köra snabbt mellan trafikljusen så ska du köra i D likadant om du kör under 70 kmh ska du köra i D. När du sedan åker över 70 kmh så ska du köra OD(D:et med ett O runt).

Postat: fre aug 08, 2008 7:01
av Jonathan
Den slirar inte på kopplingen om du kör med någon växel. det är endast olja som slungas runt i en såkallad konverter.
så även om du står i d med fotbromsen på och gasar lite så sliter du inga lameller.. alltså ingen fara!

kör så det ryker!