Sida 1 av 1

Om att köra med automatlåda

Postat: fre jul 11, 2008 9:20
av hangus
Hej!
Förra sommaren smällde jag växellådan i min Corvette Coupe 91, jag hade kommit på att om man kör fullt på D och sen lägger över till D med overdrive, ja då går det ännu fortare än vanligt! Kul tills växellådan havererade med en smäll och jag fick lämna in bilen till rep. Kostade 16 pengar. En axel hade gått tvärt av i lådan.

Hälsningar från Hangus som mestadels kör på D med overdrive nuförtiden.

Tja

Postat: fre jul 11, 2008 17:39
av Ingo
Ska du köra fort och så ska du ju köra D.
Det blir som sagt mer belastning på grejorna på drive overdrive....

Re: Om att köra med automatlåda

Postat: fre jul 11, 2008 22:10
av Lasse-HBG
hangus skrev:Hej!
Förra sommaren smällde jag växellådan i min Corvette Coupe 91, jag hade kommit på att om man kör fullt på D och sen lägger över till D med overdrive, ja då går det ännu fortare än vanligt! Kul tills växellådan havererade med en smäll och jag fick lämna in bilen till rep. Kostade 16 pengar. En axel hade gått tvärt av i lådan.

Hälsningar från Hangus som mestadels kör på D med overdrive nuförtiden.
Är inte så säker på att ditt haveri direkt berodde på ditt sätt att köra. det som däremot får mycket stryk i lådan är om du håller full gas och lägger upp den i "overdrive". Det som då i huvudsak tar smällen är lamellerna som är kända för att ge med sig. Att du fått ett axelbrott tror jag mer är en slump som du förmodligen hade fått även om du gasat på i overdriven från början.

vad du däremot bör tänka på är att inte använda overdriven när du kör under 70km/h. Som du kanske redan märkt växlar lådan mjukare i overdrie-läget, vilket belatar lamellerna hårdare.

Så ska du busa lite i stan mellan ljusena ska utan tvekan använda dig av läde D och inte OD.

Postat: sön jul 13, 2008 18:05
av hangus
Lasse du har helt rätt! Jag gick från fullgas D till D med overdrive och lamellerna var slut visade det sig när de plockade ned lådan. Det var en planetväxel vars axel gick av. En fundering jag har är också att jag satt på 18 tum + 30 cm breda fälgar bak (Z06) och det kanske också har sina sidor? Att jag nu kör på mestadels på D med overdriven beror på att lådan växlar gaska hårt när man kör på D. Men det ska kanske vara så?

Tack också Ingo för din respons!

hangus

Postat: sön jul 13, 2008 22:07
av Lasse-HBG
hangus skrev:Lasse du har helt rätt! Jag gick från fullgas D till D med overdrive och lamellerna var slut visade det sig när de plockade ned lådan. Det var en planetväxel vars axel gick av. En fundering jag har är också att jag satt på 18 tum + 30 cm breda fälgar bak (Z06) och det kanske också har sina sidor? Att jag nu kör på mestadels på D med overdriven beror på att lådan växlar gaska hårt när man kör på D. Men det ska kanske vara så?

Tack också Ingo för din respons!

hangus
Mest troligt har verkstan där du lämnade in lådan "förstärkt" lite åt dig i samband med renoveringen. Som jag skrev tididgare är detta ett vanligt förekommande problem på dessa lådor.
Pga detta monterar man oftast ngt hårdare fjädrar till lamellerna i samband med bytet. Följden blir att lådan växlar ngt hårdare nu än innan.
Men faktum är att detta bara är bra, lådan slirar inte i växlarna på samma sätt längre vilket betyder att du har en tåligare låda nu.
Ang. dina bredare däck kan man väl säga att, ju mer fäste du har i däcken ju mer sliter det på drivlinan. Tror dock inte i första hand att detta har påverkat så mycket, utan tyvärr har du blivit en i mängden som har råkat ut för detta haveri helt enkelt. Som sagt, det är väldigt vanligt. tillhör själv denna skara :)

Postat: tis jul 15, 2008 9:44
av hangus
Ok, det blir till att köra på D inne i stan och sen D med overdrive ute på allfarvägarna. Ska ner till Wheels and Wings i helgen - ska bli kul att åka trots soppapriserna!

Tack för info!

hangus