Sida 1 av 1

Dör vid gaspådrag, men kommer igen.... varför ?

Postat: ons jul 23, 2008 23:45
av IceBear
Min 88-cab har börjat konstra sista dagarna...
När den är kall (ca 5-10 min) gick den bra igår, men idag är det samma problem efter bara några minuter.

Den dör lite, men om jag släpper på gasen kommer den igen.
Fast den kan dä om jag släpper gasen, tex vid en korsning, då är det bara att rulla in till kanten och starta den igen så går den....

Kör jag i 70 och gasar för tex en omkörning, så dör den ...

Detta är riktigt irriterande!!

Var kan felet ligga ??
Bränslefilter, soppapump, eller vad ?

Var sitter förresten bränslefiltret och finns det fler än ett filter ?
Kan man byta mot en 3'e parts ? Isåfall vad kan man ta då ?

dör

Postat: tor jul 24, 2008 21:44
av Ingo
Vete sjutton om det bara kan vara filtret,men det sitter väl fast i ramen på höger sida fram har jag för mig.
Bultade anslutningar som brukar sitta rejält.
så skaffa en öpppen ringnyckel när du ska lossa.

Postat: tor jul 24, 2008 23:07
av zphinx
Dåliga spridare.. Kan va värt att mäta upp dessa. Tar typ 10min.. under 10ohm = kass..

Postat: fre jul 25, 2008 9:44
av IceBear
zphinx skrev:Dåliga spridare.. Kan va värt att mäta upp dessa. Tar typ 10min.. under 10ohm = kass..
Med vanlig ohm-meter ?
Hur gör man det, sitter det lätt åtkomliga anslutningar ?
Mäter man mellan godset (jord) och ?

Postat: fre jul 25, 2008 11:22
av kungricky
hade nästan liknande problem när egrventilen började haka upp sig. dvs fastnat i öppet läge, kan fixa sig om du far å gasar ordentligt och länge men du kanske ändå måste byta den

ohm

Postat: fre jul 25, 2008 21:29
av Ingo
IceBear skrev:
zphinx skrev:Dåliga spridare.. Kan va värt att mäta upp dessa. Tar typ 10min.. under 10ohm = kass..
Med vanlig ohm-meter ?
Hur gör man det, sitter det lätt åtkomliga anslutningar ?
Mäter man mellan godset (jord) och ?
jepp vanlig ohm mätare.
sprätta bara lös anslutningarna och mät,skriv upp på ett papper,montera varmkör bilen och mät igen med varma spridare.

Postat: lör jul 26, 2008 15:00
av IceBear
kungricky skrev:hade nästan liknande problem när egrventilen började haka upp sig. dvs fastnat i öppet läge, kan fixa sig om du far å gasar ordentligt och länge men du kanske ändå måste byta den
Kan man koppla förbi egr-ventilen och testa så att man kan utesluta den ifall det inte är fel på den ? (Var sitter den?)

Postat: sön jul 27, 2008 10:43
av kungricky
den sitter ganska mitt under plenumet så du måste bort med den. sen går det nog att plugga den men du måste ju även bort me det för att plugga anslutningarna så att inte avgaserna kommer in i insuget