Jag har en 85,a och så fort jag startar bilen så startar min kylfläkt.... Varför .... Vad är felet.
jag vill att den skall starta när den överstiger normaltemp.
Och naturliktvis vill jag att den skall gå och fortsätta kylningen efter att jag har stängt av motorn , om tempen är hög.
Var är felet?
Ligger det på datachipet eller fins det någon sensor som känner av detta, jagmenar nogon tempgivare på kylaren eller liknande.
Kylfläckts problem?
fläktar
En av kylfläktarna startar direkt som kylanläggningen är igång,den andra startar när motorn är på ca 105 grader.
Den fläkten som går ihop med kylanläggningen slits givetvis mer och när den pajar brukar många bli oroliga när tempen sticker iväg,fast eftersom systemet är trycksatt , och glykolblandat så ligger ju kokpunkten rejält över hundra grader.
vissa bilar har tydligen bar en fläkt,men antar att även den styrs av AC,n.
tror att även 105 graders fläkten stannar när tändningen slås av men vet inte säkert.
Den fläkten som går ihop med kylanläggningen slits givetvis mer och när den pajar brukar många bli oroliga när tempen sticker iväg,fast eftersom systemet är trycksatt , och glykolblandat så ligger ju kokpunkten rejält över hundra grader.
vissa bilar har tydligen bar en fläkt,men antar att även den styrs av AC,n.
tror att även 105 graders fläkten stannar när tändningen slås av men vet inte säkert.
Hej.
Har du en eller två fläktar? Den bakom kylaren har alla och den styrs av ECM, alltså "datorn". Den går nog, som Ingo säger, igång när AC´n är på (och den använder du väl dessa dagar) eller när tempen är över 104 (om jag kommer ihåg rätt).
Fläkt #2 sitter framför kylaren och är option (B4P), den styrs av en tempkontakt i vänster topp och startar vid ett väldigt högt gradtal (som jag glömt), 108 eller 112 eller nåt...
Jag har två fläktar och om jag tror rätt så går nog ingen (?) när tändningen är av.
Jag har installerat en liten switch så jag kan styra mina fläktar som jag vill (automatiken finns också kvar), rekommenderas. Hamnar man i en kö på sommaren (eller cruisar) så kan man slå på en eller båda direkt för att slippa bli svettig själv när tempen sakta men säkert går en bit över 100 utan att nåt händer... Men å andra sidan är det konstruerat så och ska vara så...
Det är inte alls säkert att du har nåt fel alls. Vill du ha det som du beskriver så får du kanske ta fram ellådan och börja koppla om...
Har du en eller två fläktar? Den bakom kylaren har alla och den styrs av ECM, alltså "datorn". Den går nog, som Ingo säger, igång när AC´n är på (och den använder du väl dessa dagar) eller när tempen är över 104 (om jag kommer ihåg rätt).
Fläkt #2 sitter framför kylaren och är option (B4P), den styrs av en tempkontakt i vänster topp och startar vid ett väldigt högt gradtal (som jag glömt), 108 eller 112 eller nåt...
Jag har två fläktar och om jag tror rätt så går nog ingen (?) när tändningen är av.
Jag har installerat en liten switch så jag kan styra mina fläktar som jag vill (automatiken finns också kvar), rekommenderas. Hamnar man i en kö på sommaren (eller cruisar) så kan man slå på en eller båda direkt för att slippa bli svettig själv när tempen sakta men säkert går en bit över 100 utan att nåt händer... Men å andra sidan är det konstruerat så och ska vara så...
Det är inte alls säkert att du har nåt fel alls. Vill du ha det som du beskriver så får du kanske ta fram ellådan och börja koppla om...
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Du har nog löst mitt problem
Tack för svaret kamrat.