Sida 1 av 1

svårstartad

Postat: fre jul 25, 2008 17:59
av vettepeter
har problem med min vette-91 tpi den är svårstartad måste ha gasen i botten för att den ska gå i gång sen går den hyfsat på tomgång men om jag gasar så dör den oftast och väser från insuget den ryker svart då med kan tilläga att relät till fläkten gick sönder och bilen gick i kok tillföljd av att kylaren sprack sen kom detta problemet nån med tips???? tacksam för hjälp inga felkoder kommer och srvicr engine lampan lyser inte kollat vakumslangar oxå

svårstartad

Postat: fre jul 25, 2008 21:25
av Ingo
Verkar som om kallstartfunktionen till insprutningen lagt av.
Kommit åt någonting när du fixade kylaren?

Postat: fre jul 25, 2008 21:44
av vettepeter
Vad är det som styr kallstarts funktionen??????

Postat: sön jul 27, 2008 21:08
av tjerk
Har en ´91 en kallstarts funktion. Inte min iaf. Kolla motstånd (ohm) i dina spridare först. Ska ligga runt 15 ohm +-0,5 mellan varandra. 16 om det är original. Kolla på kvällen/natten med varm motor om dina cattar blir röda i mörkret. Ett tecken på om dom är trasiga (igensatt avgas). I båda fallen blir den svårstartad cq går dåligt utan att man får felkoder.

Postat: sön jul 27, 2008 22:40
av falkens
Hej,

Har inte IAC:n en slags kallstarts funktion?

Mvh Andreas

svårstartad

Postat: tis jul 29, 2008 8:29
av Ingo
Spridarna är givetvis vad som ska kollas först(glömmer bort att inte alla har tryckmätare på bränslesystemet. :oops: )
sedan så har vi visst kallstart på TPI,n,ser ut som en extraspridare somgår in i insuget. föds av en ledning som kommer från fuelrailen.
den styrs av sensorer.Temp på kylvattnet bla
När det är varmt i garaget tex kan den luras,så att man får hålla gasen i botten för att få igång bilen

Postat: tis jul 29, 2008 21:14
av tjerk
Årsmodell ´85 till ´88 hade en sådan kallstart "spridare", därefter gick dom ifrån den genom att programmera om datorn så att dom vanliga spridarna flödar mer med samma resultat som följd.

Postat: ons jul 30, 2008 7:45
av Jakobsson
Hur går bilen när den är varm ?

Pelle
-90 cab ZF6

kallstart

Postat: tor jul 31, 2008 12:52
av Ingo
tjerk skrev:Årsmodell ´85 till ´88 hade en sådan kallstart "spridare", därefter gick dom ifrån den genom att programmera om datorn så att dom vanliga spridarna flödar mer med samma resultat som följd.
jo men då har du ju kallstart ändå :D
"Något" får ju spridarna att flöda mer... :roll:

Postat: tor jul 31, 2008 14:18
av gta324
Gasen i botten = ingen soppa från spridarna under "Crank"

Ohm Mät spridare
Leta vacuum läcka
Kolla efter vatten i oljan
kolla slangen från bränsletryckregulatorn så det inte kommer bensin där
Ohm mät din tempgivare iframkant på insuget



/N.

Re: svårstartad

Postat: lör aug 23, 2008 14:36
av tjerk
vettepeter skrev:Inga felkoder kommer och service engine lampan lyser inte
Kommer service engine soon lampan upp överhuvudtaget när du slår på tändningen?

Postat: ons sep 10, 2008 21:12
av vettepeter
efter mycket letande så helt plötsligt kom en fel kod 34 mapen så jag köpte ny men den gick lika dåligt sen kom fel kod 15 tänkte jag bryter strömmen och nollar datan men nu startar den inte alls :( nån med liknande fel nån gång som kan tipsa mig kan tänkas den har blivit sur så den inte startar nu men den ryker som ett ång lok när den väl går igång

Postat: ons sep 10, 2008 21:49
av gta324
ovanligt att MAP sensor går sönder....

Kod 15: kolla kablen till Coolant Temp Sensorn, sitter den där mät upp den med en Ohmmeter, är kablen av eller givaren kass tror bilen det är -40grader ute....

bra länk till TPI www.chevythunder.com

Postat: ons sep 10, 2008 21:52
av vettepeter
okej ska kolla den i morgon då!!!