Sida 1 av 1

Dags för spridarbyte?

Postat: tor jul 31, 2008 10:51
av Mange85
Hej. Vad ska egentligen spridarna ligga på för ohm när man mäter. Har sökt runt lite men verkar som alla säger olika.

Har känt vissa tendenser till misständningar så mätte mina i går, och dom ligger på 12,9 13,0 allihopa kall motor.
Varm motor ungefär 13,6

Bilen har gått 8000 mil och vad jag kan se i gamla papper så är dom aldrig bytta.

Är det dags att börja leta nya eller håller dom ett tag till? :)

( Är ju faktist lite sugen på att köpa nån modell större om det kan förbättra prestandan något :D )

tja

Postat: tor jul 31, 2008 12:48
av Ingo
Folk säger olika,och det skiljer antagligen mellan spridarna.
Men kolla genomsnittet på dina spridare,är värdet jämnt så är det nog inga större problem,men skiljer någon markant så har du problem.
Alla fel på spridarna ser man ju inte på resistansen heller.
Tydligen höll spridarna bättre mellanåren med tpi,sista årgångarna hade mest problem..

Postat: sön sep 21, 2008 0:16
av Mange85
Tog en sista tur idag innan avställningen på ca 10mil, när det börjar blinka sys i displayen. Stannar bilen och stänger av och startar igen och då försvann det. Men den misständer o har sig och rycker vid gaspådrag. Har också en ostabil tomgång som var 5sek går upp på 2000rpm.

Åker hem o kollar felkoder och får upp H32 H34 H36 H38.
Misständningarna har funnits länge men har inte fått upp några felkoder på det tidigare.

Har sökt lite på andra forum och det lutar mot ett optispark byte.
Behöver ändå nån liten bekräftelse på att det är rätt ifall någon kan det bättre än jag. Är ju ganska mycket pengar det handlar om.

Var är bäst att beställa ifrån? Corvettecentral? :wink:

Postat: sön sep 21, 2008 12:07
av Kjelle
Jag skulle kolla funktionen på EGR ventilen, H32 är koden för EGR.
Höjt tomgångsvarvtal kan bero på tjuvluft genom EGR ventilen.

34 är för MAP givare.

36 är däremot high resolution pulses i Optisparken.

38 har med bromsarna att göra, knappast gällande detta felet.

Kjelle C4/94