Bänka eller rullande landsväg för small block C3?
Postat: lör aug 09, 2008 20:21
Hej, jag har förstått att det kan finnas lite mer hästar och vrid att få ut genom att sätta motorn i bänk alt. rullande landsväg efter att den har renoverats.
Jag byggde om motorn från grunden med rulllkam och -lyftare, aluminiumtoppar, brytarlöst tändssystem, nybalanserad vevaxel m.m. för två år sedan. Skall ge cirka 400 hästar, arbetsregister ligger runt 1500-5500.
En verkstad som jag hade den inne hos för att justera tändningen som hade en del frågor om tändkurva och vikter för tändningen som jag inte kunde svara ordentligt på menade att det kunde handla om 25-50 procent. Några andra som jag pratade med sa att det max var 10 procent extra. Det är å andra sidan 40 extra hästar på 400...
1. Så frågan är, kan en sådan genomgång ge mer kraft, och vad är det man mäter upp och justerar? Bara tändkurva eller andra detaljer också?
2. Och vilket sätt att göra det på är bäst? Jag antar att bänk är det bästa men att det troligtvis är bra mycket dyrare än rullande landsväg. Och vad kostar de olika alternativen? Och vilka ställen är bra i östra Sverige? Jag antar att det kan löna sig att åka en bit för att komma bort från Stockholmspriserna.
Jag byggde om motorn från grunden med rulllkam och -lyftare, aluminiumtoppar, brytarlöst tändssystem, nybalanserad vevaxel m.m. för två år sedan. Skall ge cirka 400 hästar, arbetsregister ligger runt 1500-5500.
En verkstad som jag hade den inne hos för att justera tändningen som hade en del frågor om tändkurva och vikter för tändningen som jag inte kunde svara ordentligt på menade att det kunde handla om 25-50 procent. Några andra som jag pratade med sa att det max var 10 procent extra. Det är å andra sidan 40 extra hästar på 400...
1. Så frågan är, kan en sådan genomgång ge mer kraft, och vad är det man mäter upp och justerar? Bara tändkurva eller andra detaljer också?
2. Och vilket sätt att göra det på är bäst? Jag antar att bänk är det bästa men att det troligtvis är bra mycket dyrare än rullande landsväg. Och vad kostar de olika alternativen? Och vilka ställen är bra i östra Sverige? Jag antar att det kan löna sig att åka en bit för att komma bort från Stockholmspriserna.