Fantomas skrev:Ingo skrev:
den ska ju gå att mäta upp,men kan vara annat som spökar också,har till och med hört att chip kan påverka.
motorn har två program den kan gå efter open o closed loop.
det normal är ju att olika sensorer styr typ maf,men pajar den så går den över till nödsystem och service engine soon lampan ska börja lysa.
Om tråden inte bränts ren av burnoffrelät kan det ju bli störningar,men isåfall borde du ha felkod..
Hmm ok intressant info nu.
Vad menas med open och closed loop
Samt kan man som privatperson kolla felkoder?
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... losed+open
Open loop= motorns dator (ecm) använder förprogrammerade värden som kylvatten temp, luftmassamätare (maf), spjällets läge (tps), varvtalet och "knock"sensor för att kunna beräkna bränslemängd.
Closed loop= motorns dator använder O2-sensor (lambda) för att kunna finjustera dom förprogrammerade värden för att kunna matcha den korrekta luft/bränsle blandningen (14,7:1).
För att kunna läsa felkoder räcker det med den världsberömda metoden inom corvette och många andra bilmodeller: Gem som man böjer så att man kan sticka i den i en dosa som heter ALDL.
http://en.wikipedia.org/wiki/ALCL
Du har en med 12 pin.
Den brukar sitta under ratten och sen lite till höger.
Tändning av och använda dom två kontakter på översta raden till höger om jag inte minns fel.
Kontakter A och B.
Sen tändning på men inte starta.
Nu börjar det roliga:
Första kod blir en blink följd av två blinkar av ses lampan.
Kod 1 2 alltså. Den kommer tre gånger i rad så att du kan vänja dej.
Sen är det bara att se vad du får för koder.
Kan gå upp till t-x 6 6 (inte troligt att du får såna men man vet aldrig)
Till slut kommer kod 1 2 igen. Också tre gånger i rad så att du kan avvänja dej.
Koder kommer alltid tvåsiffrig.
GOOD LUCK