Sida 1 av 1

Byta snubbern

Postat: mån apr 26, 2004 17:22
av Christian Larsson
Har ett problem med ett klunkande ljud när jag lägger i växlar i stillastående, samma ljud uppträder också när man kör om man gasar, släpper, gasar, släpper osv.
Har fått ett mycket troligt tips om att det ska vara gummibussningen som håller diffen i framkant, denna bussning kallas tydligen snubber.

Har sett med bilen upplyft att diffen rör sig ungefär en halv centimeter upp och ner i framkant när man lägger i/ur växlar så det är troligen därifrån ljudet kommer.

Har fått tag på en ny snubber men problemet kom när man ska byta den, det är ju en bult som går igenom bussningarna och håller ihop allting, i princip omöjligt att komma åt denna för att lossa ovanpå.
Har försökt med ett par olika nycklar för att få grepp om bulthuvudet utan att lyckas, går ju inte att se vad man håller på med där heller.

Frågan är om någon har bytt denna bussning som håller fast diffen i framkant mot en tvärbalk i ramen? Hur gjorde ni isåfall?

Postat: mån apr 26, 2004 17:38
av Peter
Jag hade min kardan borttagen när jag böt min.Inga problem att komma åt då iaf.. :wink:

Postat: mån apr 26, 2004 18:08
av Christian Larsson
Hehe det är fusk :P
Känns som lite overkill att plocka bort kardanen :roll:

Postat: mån apr 26, 2004 18:14
av Peter
Christian Larsson skrev:Hehe det är fusk :P
Känns som lite overkill att plocka bort kardanen :roll:
Jo,lite fusk kanske det e,men det går lättare så :lol:
Annars så får du väll laborera med div hylsor,led och fasta nycklar,polygriper osv tills du löser det :wink:

Postat: ons mar 07, 2007 22:35
av hogzhed
nu kanske jag är lite sen ute, men jag har precis bytt min diff-bussning p.g.a av oljud och att det var jävla sliten.

har samma ljud som du förmodligen. detta ljud försvann inte. har kommit fram till att det är höger kardanknut/knutkors eller va det heter.

hur gick det för dig. ljudet kvar?

Postat: tor mar 08, 2007 11:55
av Dav7812
Tjena!

Bytte samma bussning (tror jag) som ni pratar om förra vintern pga det klonkade/dunkade väldigt mycket när jag la i backen. Ljudet försvann inte helt men blev klart mycket bättre.

//David

Postat: tor mar 08, 2007 18:59
av hogzhed
Kolla drivknutarna. dom kanske är slitna dina oxå.

ljudet kan ju inte komma från snubbern om den är bytt eftersom det är en bussning. borde ju inte klonka när gummi slår mot plåt.

nån som har bytt drivknutar? svårt?

Postat: tor mar 08, 2007 22:31
av Dav7812
Dum fråga kanske, men hur kollar man om drivknutarna är mer slitna än vad som är normalt?

//David

Postat: tor mar 08, 2007 22:47
av hogzhed
det vet jag inte riktigt. men jag såg att det glappade när min kompis satt i bilen o la i backen reps driven. då glappade det i drivknuten. det är ju ett tecken på att dom bör bytas tycker jag...

Postat: fre mar 09, 2007 18:08
av Björn Leidelöf
En drivknut ska inte vara glapp alls. Så fort det är glapp i den är det risk för vibrationer och andra missljud. Det är också viktigt att en drivknut är välsmord. Det kan räcka med att en krivknut kärvar lite för att det ska uppstå vibrationer i t.ex. kardanaxeln.

För att vara riktigt säker bör man lossa kardanaxeln/drivaxeln så att man kan känna på krivknuten, dels att den inte glappar men ockå att det inte kärvar i någon led.

Mvh, Björn

Postat: lör mar 10, 2007 0:41
av StingrayRacing
Jag hade klonk vid uppsläpp av gasen och det var främre diff bussingen som var problemmet.

Höll på i någon timma och krånglade, och till slut gick det. Hade inte bort något annat alls och det bra iaf. Var envis bara! 8)

//Lasse