Drev, lönt att byta?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Drev, lönt att byta?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Varvräknaren på min 73´a fungerar men drivningen är sliten.

Drevet som driver wiren såg ut så här när jag tog ut det:

Bild

Frågan jag vill ha svaret på är hur stor sannolikheten är att drivningen på fördelaraxlen är skadad och kommer att sluka ett nytt sekundärdrev direkt?

Någon som har sett ett liknande slitage och provat att byta det utan att byta drevet på axlen?

Jag känner mig inte fullt hemma med att ta upp fördelaren och byta primärdrevet men det blir kanske nödvändigt?
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Ser jag fel, men är det kuggar borta på drevet? I värsta fall kan nog de lösa bitarna komma ikläm om du byter utan att kolla närmare.

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
BÄCKIS
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 06, 2006 15:08
Ort: LÄMMETORP FINSPÅNG

Byt båda

Inlägg av BÄCKIS »

Jag hade samma problem.
Jag bytte båda dreven, inga stora saker att utföra själv.
Per i Kalmar har nog hemma.

//Bäckis
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Du BÖR byta båda dreven ... jag var optimist och bytte bara det ena drevet, vilket resulterade i att det gick i småbitar när jag startade bilen ...
och de är ju inte billiga heller. (700:- för 4-5 år sedan), så jag skulle inte chansa.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Instämmer med övriga. Mitt drev såg ut likadant, och då var även fördelaraxeln skadad visade det sig.
Lönar sig garanterat att beställa från Corvettecentral eller dyl., blir ju ingen frakt att prata om.
Fördelaraxeln är inte svår att byta, kolla ung hur rotorn står innan du plockar ur fördelaren bara.
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

OK, jag har fått den info jag behöver av er samlade kunskapsbank.

Jag ser till att byta bägge dreven samtidigt, det enda som kan ändra det är om jag hittar en elektronisk varvis som passar, skall väl vara en 75´ till 77´ i så fall, va?

Tack för tipsen.
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Skriv svar