Sida 1 av 2
TPS-en
Postat: sön sep 07, 2008 0:49
av Fantomas
Hur kollar man den samt ställer in den på en 87'a vette??
Postat: sön sep 07, 2008 10:45
av tjerk
Postat: sön sep 07, 2008 15:58
av Fantomas
Tack för en bra länk.
Verkar dock vara lite bökigt typ

Postat: sön sep 07, 2008 19:07
av gta324
Ställ den på 0.58v på tomgång med motorn igång.
Kolla sedan så den inte går över 4.7v vid fullgas, kan du inte logga en fullgasrepa med laptop el dyl, sätt en batteriladdare på så du har full spänning i systemet och vrid sedan spjället fullt öppet, är din TPS över 4.7 sänk den lite................
Postat: mån sep 08, 2008 19:00
av Fantomas
gta324 skrev:Ställ den på 0.58v på tomgång med motorn igång.
Kolla sedan så den inte går över 4.7v vid fullgas, kan du inte logga en fullgasrepa med laptop el dyl, sätt en batteriladdare på så du har full spänning i systemet och vrid sedan spjället fullt öppet, är din TPS över 4.7 sänk den lite................
Ok låter ju inte så bökigt , är det med kall maskin eller varm eller det kanske inte spelar ngn roll ?
Vart exakt mäter jag för att få detta värde ?
Postat: mån sep 08, 2008 19:53
av tjerk
Jo, den länken var lite onödigt måste jag erkänna.
Har du en Digital Volt Mätare (DVM)?
Ta två nålar eller kontakter på din DVM, och tryck in dem typ mellan sladd-och-isoleringen på dom 2 översta sladdar på din TPS.
Ställ in den på t.x. 20 volt likström.
Nu är jag osäker på det GTA324 påstår om motorn på tomgång.
Det går nämligen också med tändningen på, motorn av som det står i min FSM.
Kolla volten på displayen, standard skall det vara 0,54 volt på "tomgång" men inte högre än 0,62 volt.
Vrid nu gasspjället långsam till full öppet läge, volten på DVM ska öka jämt till 4,6-4,8 max.
Är det för låg-hög (tomgång), lossa nedersta torxskruven (15?) och sen den översta en liten bit så att den går att vrida (TPS).
Efter du har "justerat" och fastskruvat, kolla volten en gång till för att vara säker.
[/list]
Postat: mån sep 08, 2008 20:06
av Fantomas
tjerk skrev:Jo, den länken var lite onödigt måste jag erkänna.
Har du en Digital Volt Mätare (DVM)?
Ta två nålar eller kontakter på din DVM, och tryck in dem typ mellan sladd-och-isoleringen på dom 2 översta sladdar på din TPS.
Ställ in den på t.x. 20 volt likström.
Nu är jag osäker på det GTA324 påstår om motorn på tomgång.
Det går nämligen också med tändningen på, motorn av som det står i min FSM.
Kolla volten på displayen, standard skall det vara 0,54 volt på "tomgång" men inte högre än 0,62 volt.
Vrid nu gasspjället långsam till full öppet läge, volten på DVM ska öka jämt till 4,6-4,8 max.
Är det för låg-hög (tomgång), lossa nedersta torxskruven (15?) och sen den översta en liten bit så att den går att vrida (TPS).
Efter du har "justerat" och fastskruvat, kolla volten en gång till för att vara säker.
[/list]
Ingen fara ang länken ,det var en bra länk dom mycket info på en gång
Jag har en digital voltmätare/ohm mätare , kan den funka tro
Och nu vet jag vart jag skall mäta på kablarna , för jag antar att den måste vara kopplad (dvs sitta fast på sin plats när man skall mäta)
Stort tack för er tålmodighet

ang mina frågor

Postat: mån sep 08, 2008 20:13
av gta324
Motorn igång för att få full spänning till ECM, ECM lägger nämligen ut en +5v ref signal till bl.a TPS, skulle det vara lite dåligt med kräm i batteriet och ni ställer TPS och sedan startar bilen kanske TPS signalen blir högre och ni vill INTE ha över 4.7v på fullgas.
Postat: mån sep 08, 2008 20:22
av Fantomas
gta324 skrev:Motorn igång för att få full spänning till ECM, ECM lägger nämligen ut en +5v ref signal till bl.a TPS, skulle det vara lite dåligt med kräm i batteriet och ni ställer TPS och sedan startar bilen kanske TPS signalen blir högre och ni vill INTE ha över 4.7v på fullgas.

hmmmm

men när man gör fullgasmätningen är det verkligen bra för maskin

Postat: mån sep 08, 2008 21:22
av gta324
batteriladdare...
eller...
Ställ TPS med motor igång, stäng av motorn mät igen, diffar det tex 0.05v så är det ju bara att mäta WOT utan motor igång och addera 0.05v..........
Postat: mån sep 08, 2008 22:13
av tjerk
How to Adjust your Early C4 TPS by Lars Grimsrud SVE Automotive Restoration Musclecar, Collector & Exotic Auto Repair & Restoration Broomfield, CO.
On to the TPS. There are 3 wires stacked vertically on the TPS. You will need to be able to measure the voltage between the TWO TOP wires.
Gently pierce the insulation of the wires with the pointy prongs on your volt meter. You can also stick a paper clip into each of the two top locations of the connector and clamp onto the paper clips to measure the voltage. Whatever is easiest for you. � Turn the ignition to the “ON” position without starting the engine. � Loosen the TPS Torx adjustment screws. � Set your volt meter to a low scale DC volt setting that will accurately read less than 1 volt. � Measure the voltage between the two top TPS wires. � Adjust the TPS by rotating its position until you get a reading of 0,54 volts. � Tighten the Torx screws and recheck the voltage. Re-adjust if necessary to make sure voltage is right at 0,54. � Turn the ignition “OFF.” You are now in perfect adjustment on idle speed and TPS output. Start the engine. It may take a few seconds for the car to “catch on” to its new settings.
Detta är specifikt för 85 men borde vara likadant för 87.
Annars är det bara att kolla TPS volten efter justeringen med motorn på tomgång.
Är den på 0,54 eller 0,58 eller var man nu vill ha den, klar.
Vill inte verka smartare GTA324 men Fantomas har en poäng i förra svaret.
Har aldrig testad justera en TPS på ditt sätt. Bara förmedlar lite tips här.
Postat: tis sep 09, 2008 1:39
av Fantomas
gta324 skrev:batteriladdare...
eller...
Ställ TPS med motor igång, stäng av motorn mät igen, diffar det tex 0.05v så är det ju bara att mäta WOT utan motor igång och addera 0.05v..........
Ok batteriladdare måste ju funka finfint !
Postat: tis sep 09, 2008 6:41
av gta324
på en std maskin med bra batteri spelar det nog ingen roll men när det trimmas vill man ha bilen igång när man justerar. Men lägg det där med 4.7v på minnet och kolla om ni får tillfälle, ECM släpper nämligen PE-mode när TPS kommer över 4.7v.
/N.
Postat: tor sep 11, 2008 18:08
av Fantomas
Tps'en är kollad idag och justerad den står numera som den skall.
Och jag har även kollat felkoderna.
2 st hade jag.
33 och 36 vad betyder dom
Jag antar att en av dom är maf sensorn då den är urkopplad på bilen
Kopplar man in den och kvitterar går bilen bara en stund för att sedan självdö sen så när den är inkopplad går det inte att gasa med bilen - den kvävs.....
Jag antar att jag måste testa med en som man vet är fullt fungerande (hoppas att det bara är den som spökar)
Har kollat den och allt "ser" ok ut märkligt nog.....
koder
Postat: tor sep 11, 2008 19:48
av Ingo
Kod 33 är är mafsensorn
(0,5 volt tomgång 4,7 volt fulltrottel) Följ kabeln från terminal c om det är avbrott. byt ut maf sensorn..
kod 36 däremot finns inte?
35 finns och är "idle air control"
Re: koder
Postat: tor sep 11, 2008 19:49
av Fantomas
Ingo skrev:
kod 36 däremot finns inte?
35 finns och är "idle air control"
Åh fan

, får väl kolla igen tyckte precis den blinkade 3 + 6 ggr....
Re: koder
Postat: tor sep 11, 2008 19:52
av Fantomas
Ingo skrev:(0,5 volt tomgång 4,7 volt fulltrottel) Följ kabeln från terminal c om det är avbrott. byt ut maf sensorn..
Är väl trög men hur menar du nu ? kan det vara kabelbrott

volten kollar man med tändning på och mäter vart samt följa kabel från terminal C
Ingo skrev:
kod 36 däremot finns inte?
35 finns och är "idle air control"
Idle air control sitter vart ?
Postat: fre sep 12, 2008 10:14
av gta324
kod 33: Mass Air Flow (MAF) sensor equipped vehicles: The ECM is sensing an impossibly high airflow reading from the MAF. The MAF read an airflow of 20 gps (grams per second) either with the key on and the engine off, or the engine running less than 1300 RPM, and the TPS at less than 8% open.
Kod 36
Efter att motorn stängs av (oljetrycket har sjunkt) aktiveras burn off funktionen. "Burn off " reläet ser till att tråden i MAF sensorn hettas upp och bränner bort alla föroreningar. När detta sker får ECM 12 v i jorden till reläet, när den inte får 12v antar den att reläet är dåligt eller att det är kabelbrott och felkod 36 kommer …
Test.
* Tändning på
* Ta bort Burn off relä
* Kolla båda oranga kablarna på relät efter ström, om inte, kolla kablarna
* Sätt tillbaka burnoff reläet
* Koppla ur MAF
* Jorda burnoff reläet ( svart tråd, F )
* Kolla MAF kontakten (D) efter ström ,ingen ström- byt relä
* Om det är stöm på MAF(D) kolla MAF (E) efter 5v om inte kan det vara fel på MAF power relät
* Om MAF (E) hade 5v kolla att inte jorden på burnoff reläet (F) har 12v då är det kortslutning någon stans.
* ECM dålig eller dålig kontakt vis ECM
OBS olika årsmodeller kan ha olika färger på kablarna, dubbelkolla därför innan ni mäter!
kolla även på
www.chevythunder.com efter felsökningsschema...
Kolla så dina MAF relä funkar, prova rengör kontakterna på dem osv....
kod 36
Postat: fre sep 12, 2008 11:51
av Ingo
Märkligt att kod 36 inte står i haynesboken...
Men kommer just på att när burnoffrelät strulade för mig så var jag lat och hade min speedshop att kolla upp med sin kodläsare..
ett sätt att se om det är burnoffrelät är ju att bryta strömmen då kommer inte felkoden igen när man startar bilen ,utan först där nästa gång bilen ska startas.
men lätt är ju att låna ett fläktrelä och testa på burnoffreläts plats.
burnoffrelät och det andra mafrelät sitter bak batteriet.
Burnoffrelät är det inre,närmare motorn.
Postat: fre sep 12, 2008 14:23
av Fantomas
tack för otroligt värdefull info !
alla relän , burn off maf mm , måste man plocka loss batteriet för att komma åt dom eller går det ändå ?
Samt mafen har 2 st relän ?
Ecm är vad ?
Postat: fre sep 12, 2008 14:33
av Fantomas
Kom också på att tänka på en annan skum grej...
Om jag kopplar in mafkabeln samt kvitterar alla felmeddelanden som finns dvs strömlöst en stund och startar bilen så lyser INTE SES lampan men bilen gårt skit / knappt alls som jag beskrivit tidigare....
Utan att jag får SES lampan att lysa beror på att jag måste lossa maf kabeln från mafen för att motorn ens skall fungera , då tänds SES lampan......hjälp
Det kanske är därför jag får 2 st felkoder 33 och 36 (eftersom jag lossat kabeln från mafen) FAN också , skulle verkligen behövt ha en (som man vet är frisk "maf") att testa med.....
relän
Postat: fre sep 12, 2008 17:46
av Ingo
Maf burnoutrelät byter du lätt med batteriet på plats.
Och det är ju samma relän på flera ställen.
Inte speciellt dyrt heller.
Du skrev tidigare att du kollat mafen så det inte var avbrott?
Undrar om felet bara är att motståndstråden är rejält skitig för att den inte "brännt av" på länge?
Har du så tur blir det ju en billig reperation...
Men prova ett fläktrelä eller annat relä istället för mafrelät,eller beställ ett nytt relä (bäst

)
Re: relän
Postat: fre sep 12, 2008 20:46
av Fantomas
Ingo skrev:Maf burnoutrelät byter du lätt med batteriet på plats.
Och det är ju samma relän på flera ställen.
Inte speciellt dyrt heller.
Du skrev tidigare att du kollat mafen så det inte var avbrott?
Undrar om felet bara är att motståndstråden är rejält skitig för att den inte "brännt av" på länge?
Har du så tur blir det ju en billig reperation...
Men prova ett fläktrelä eller annat relä istället för mafrelät,eller beställ ett nytt relä (bäst

)
Ok ser det ut som ett vanligt "bilrelä" eller ?
Detta ang kollat mafen (menade jag med att jag har haft den borta samt gjort drent den med sk air sensor cleaner och tråden "ser" hel ut iaf)
relä
Postat: lör sep 13, 2008 8:35
av Ingo
Tja relät ser ut som ett vanligt corvetterelä....
Det är alltså samma typ som sitter på massor av platser och i andra us gmbilar..
Re: relä
Postat: lör sep 13, 2008 9:52
av Fantomas
Ingo skrev:Tja relät ser ut som ett vanligt corvetterelä....
Det är alltså samma typ som sitter på massor av platser och i andra us gmbilar..
Ok mao större än ett "normalt" bilrelä typ... (så att jag vet vad jag skall titta efter för relä)
Re: relä
Postat: lör sep 13, 2008 12:49
av Ingo
Fantomas skrev:Ingo skrev:Tja relät ser ut som ett vanligt corvetterelä....
Det är alltså samma typ som sitter på massor av platser och i andra us gmbilar..
Ok mao större än ett "normalt" bilrelä typ... (så att jag vet vad jag skall titta efter för relä)
sitter ju relän fulla motorrummet på vetten:::
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1126
Re: relä
Postat: lör sep 13, 2008 12:50
av Fantomas
OK

ska titta påd et och återkommer

Postat: ons sep 17, 2008 19:50
av Fantomas
Ok har idag testat med en fungerande maf

bilen fungerade perfekt då

, inga fel larm eller något alls !!!!!!
Nu då....
snälla finns det ingen som har en maf att sälja mej omgående eller vert kan jag köpa en sån ?
maf
Postat: ons sep 17, 2008 20:10
av Ingo
Fantomas skrev:Ok har idag testat med en fungerande maf

bilen fungerade perfekt då

, inga fel larm eller något alls !!!!!!
Nu då....
snälla finns det ingen som har en maf att sälja mej omgående eller vert kan jag köpa en sån ?
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1127
http://www.mamotorworks.com/corvette?frame=1.7287
http://www.zip-products.com/Zip/dept.asp?dept_id=2838
som har EAT i sverige som återförsäljare.
De som annonserar här kan nog sälja också..
Postat: ons sep 17, 2008 20:35
av Fantomas
Ok du har ingen specifik "svensk" sida som har 4 sale ?
Det trista är att jag måste ha tag i en snabbt...
