Sida 1 av 1

Avgassysten

Postat: tor sep 11, 2008 20:39
av blåcorvette
Har köpt mig en corvette c4 nu, för att bräcka min lille bror som har en iroc-z 28.
Men när han rullar ut den för att starta den så har den mycket brutalare ljud!Det är mörkare och dovare....Sen gurglar den så gött.
Min går tyst som en personbil och är inte alls lika rolig att lyssna till =(

Är de någon som har tips om detta hur man ska få fram de sköna v8-ljudet ?

Postat: tor sep 11, 2008 20:48
av Niceri
Hej och grattis till bilvalet!
Jag har en 1993 coupé med dubbelt tretumssystem efter original katalysatorer. Systemet har endast två ljuddämpare bak, dvs ingen på mitten. Dämparna har nog knappt någon effekt då man kan se rakt igenom dem. Ingen kan beskylla bilen för att vara tyst, när man varvar lite. Detta system tänker jag dock minska i dimension före slutrören. Dels är slutrören inget vidare snygga, dels har jag fått tips här på forumet att för grovt system kan försämra vridet.

Det finns massor att välja på för att bygga om. Kolla hos firmorna som är specialiserade, t ex Vette.se m fl.

Postat: tor sep 11, 2008 20:55
av blåcorvette
tack för dina råd och tips.
Men jag är inte ute efter nåt ljud som kräver hörsel skydd.Utan bara ett ljud som blir dovare och gurglar lite granna.
Så jag tänkte om de fanns nåt litet man kunde göra .
Men de kanske blir att byta massa rördetaljer osv ?

Tja

Postat: fre sep 12, 2008 9:05
av Ingo
Men vad är det för modell på bilen då,och vilken årsmodell? :D
Men var försiktig,ofta blir det väldigt jobbigt att köra bilen om den låter alltför manligt...

Postat: fre sep 12, 2008 10:47
av Niceri
Hej igen,
Den kan bli besvärligare att köra, ja. Jag har ett resonansljud i kupén som känns jobbigt vid vissa varvtal så jag hoppas på ett tystare men "agressivare" muller efter min modifiering. Trots allt är det ju hur den går som är viktigast. Du kör väl ifrån brorsan hoppas jag?!

Postat: fre sep 12, 2008 17:17
av GP
Ett tips är att rensa katalysatorerna. Jag har gjort detta både fram och bak och ljudet blir riktigt manligt. Vill du inte ha riktigt så högt ljud räcker det med att rensa bakre.

Postat: lör sep 13, 2008 9:55
av blåcorvette
Har inte fått chansen att mäta min corvette med min brors z-28, men jag tror risken att jag blir brädad är liten =)

Jag har ett djupt och dovt ljud, men inte detta rasslande v-8 ljud man vill åt...har en dämpare på röret där de går ihop under bilen och 2 appleracing dämpare bak.Givetvis 2 KATTAR långt fram på systemet.
Om man tar bort den främre dämparen borde mullret låta mera, utan att att de blir missljud i cupén ?

tja

Postat: lör sep 13, 2008 12:46
av Ingo
blåcorvette skrev:Har inte fått chansen att mäta min corvette med min brors z-28, men jag tror risken att jag blir brädad är liten =)

Jag har ett djupt och dovt ljud, men inte detta rasslande v-8 ljud man vill åt...har en dämpare på röret där de går ihop under bilen och 2 appleracing dämpare bak.Givetvis 2 KATTAR långt fram på systemet.
Om man tar bort den främre dämparen borde mullret låta mera, utan att att de blir missljud i cupén ?
Du skriver som sagt inte vilken modell det är på bilen och det skiljer avsevärt mellan tpi och lt1 modellerna.
Men två katar långt fram boder vara tpi,n som har precatar för att få snabbare rening.Något som inte fanns hos firebird/camaro med liknande motoralternativ.
finns ju att köpa ypipor utan precat så slipper man problemet med att rensa dom,tyvärr händer det att dom rensar sig själva ,åtminstone på ena sidan varvid innehållet i precaten lägger sig framför huvudkaten.
men jag har åkt utan precatar i 13 år och med rensad huvudkat ca 10 år.
Först när katarna var rensade provade jag att åka me dappledämpare,hade haft dom före,men det var bara att glömma.
Lät som raka rör.
Köpte orginaldämpare ,fast med fyra fungerande utblås istället för två som är orginal på caben och couper med 2:59 i bakaxeln.
Bullrar rätt bra ändå.
satte in en friflödeskat häromåret och det blev väl något tystare men inte mycket.
Trodde vibrationerna kring 90 skulle avta,men det gav något men mycke tlite.
Så att öppna systemet ställer till en del andra problem än buller.

Postat: lör sep 13, 2008 18:10
av blåcorvette
ursäkta, de är en c4 -90.
blir de morrigare ljud om man tar bort precatarna?
eller blir de åt helvete för mycket som du säger?

pre

Postat: mån sep 15, 2008 13:13
av Ingo
blåcorvette skrev:ursäkta, de är en c4 -90.
blir de morrigare ljud om man tar bort precatarna?
eller blir de åt helvete för mycket som du säger?
att bara ta precatarna gör inte så hemskt mycket.
Tänk på att camaro.firebird aldrig haft precatar.
Det är väl huvudkaten som dämpar mest.
men finns ju ypipor utan precat ..

Postat: ons sep 24, 2008 21:09
av Hånta
Den enda jag har är den burk (katten antar jag att det är,det går in ett litet klent rör i sidan av den som går upp till motorn)som sitter mitt under bilen där båda rörena går ihop strax föra diffklumpen.Sen är det bara raka rör.Det ser nästan ut som att den burk jag har håller på att sätta igen sig :? -

Lars

Postat: fre sep 26, 2008 17:22
av GP
Som sagt jag har rensat både precattarna och den bakre det är ju högt ljud men jag tykcer att det är jädrigt gött. En corvette ska höras.

Postat: tor jan 01, 2009 13:27
av blåcorvette
Men om man rensar alla cattar??- blir dom inte vansinniga på besiktningen?
precattarna kan man rensa har jag hört, men huvudcatten?rensar man den också borde ju vetten torska på avgaskraven ? har jag fel?

Postat: tor jan 01, 2009 13:34
av Hånta
Det beror väl på årsmodellen.
Är det inte så att före 88 behöver de inte fungera,men man får inte plocka bort den.Men mam kan ju rensa den för de ser ju inte de på besiktningen.Men från och med 89 måste de fungera.Har jag fel??

rätt

Postat: tor jan 01, 2009 23:23
av Ingo
Hånta skrev:Det beror väl på årsmodellen.
Är det inte så att före 88 behöver de inte fungera,men man får inte plocka bort den.Men mam kan ju rensa den för de ser ju inte de på besiktningen.Men från och med 89 måste de fungera.Har jag fel??
rätt,men tänka på att det blir bra med oväsen med rensade catar..

Re: Avgassysten

Postat: lör jan 03, 2009 22:25
av Robie
För mig räckte det att ta bort dom bakre dämparna sen lät det manligt 8)

Har dock en -93 och lt1 så inte samma sak riktigt

Annars kan man ju alltid köpa ett par cut-off rör och montera framför alla cattar dämpare osv så lovar jag att det kommer mullra när du väl vill det :P

/Robie

Re: Avgassysten

Postat: ons jan 14, 2009 19:51
av blåcorvette
Vi alla med v8 önskar sig väl härligt muller som talar om vad som sitter under plasthuven :) ?

Re:

Postat: sön jan 18, 2009 18:28
av GP
blåcorvette skrev:Men om man rensar alla cattar??- blir dom inte vansinniga på besiktningen?
precattarna kan man rensa har jag hört, men huvudcatten?rensar man den också borde ju vetten torska på avgaskraven ? har jag fel?
Cattarna är bara rensade så de ser de ju inte.
Jag har ju en 88:a så den klarar avgaskraven, det finns inga krav på att den ska ha cattar.

Men som sagt, med alla cattarna rensade så blir det ju en jädra skillnad i ljud, och vad jag har fatta på dig om vad du vill ha i ljudväg så är det nog lite mycket med att rensa alla cattarna.

Re: Avgassysten

Postat: sön jan 18, 2009 18:30
av GP
blåcorvette skrev:Vi alla med v8 önskar sig väl härligt muller som talar om vad som sitter under plasthuven :) ?
Precis!! :D

Re: Avgassysten

Postat: mån jan 19, 2009 23:16
av blåcorvette
Så, nu har jag tagit tigersågen och kört av appleburkarna som satt längst bak på avgassystemet som jag senare ska ersätta med rostfria 2,5" rör med fräcka utblåspipor ifall ni samtycker med följande frågor och spekulationer.

Men till saken nu så provstartade jag bilen, men ett vålmående resultat.
Den morrar så gott så man vill inte stänga av. underbart V8 muller.

De som är nu i avgasväg på bilen är original dimensioner på allt, totalt 3 st kattar med precattarna, fast borttagna
burkar längst bak.
De sitter alltså bara kattar kvar.
Blir de strul med besiktningen med detta pga hög ljudnivå?
Har även hört att de kan uppstå otäcka resonansljud som uppfattas som vibrationer av många, om man plockar bort dessa burkar?! går de att leva med eller är de outhärdligt ??

Sen om de är någon som har kompletta hjul till corvette och sälja så är jag intresserad.
typ c5, c6 .eller andra märken som har suttit, eller passar corvette c4 och gör den fräckare =)

Re: Avgassysten

Postat: tis jan 20, 2009 12:36
av Hot Rod
Mitt avgassystem är helt original t o m den bakre catten. Sedan har jag svetsat ett 3-tums-system som avslutas med 2 st av Simons minsta 3-tums-dämpare (typ "rakt-igenom") med ett kort påsvetsat 4-tumsrör på varje dämpare som avslutning.

Låter bra utan att bullra för mycket och ingen resonans.

Här finns Simons prylar http://www.ray.se/produkter.htm Säljs bl a av Mekonomen.

Re: Avgassysten

Postat: ons feb 04, 2009 19:46
av Hånta
Hej alla corvette galningar :D

Har idag svetsat ihop egna ljuddämpare på jobbet.Det blev så kallade isborrs modell.Om man rensar katten och endast monterar på en sådan ljuddämpare,tror ni att det blir alldeles för hög ljud nivå på bilen :?:

Lars

Re: Avgassysten

Postat: ons feb 04, 2009 22:18
av 745
Cut outs verkar vara en rätt smidig lösning men vad säger SBP och hur mycket får de bullra på banan, någon som vet :?:
Vette parts har ett system för ca 5.000:- till Z-06 (se CCS annonsörers annonsforum). Men finns det något som passar direkt på C4 :?:

Re: Avgassysten

Postat: ons feb 04, 2009 22:37
av Hånta
Här finns bilder på hur det blir http://www.pixbox.se/alb_show_id909328_page1.html.
Ska bli intressant och höra om de dämper bra,hoppas det i alla fall.Få se om man hinner montera dit det till helgen :D .

Lars

Re: Avgassysten

Postat: tor feb 05, 2009 20:29
av Cobra65

Re: Avgassysten

Postat: lör feb 07, 2009 22:27
av Mange_C5
745 skrev:Cut outs verkar vara en rätt smidig lösning men vad säger SBP och hur mycket får de bullra på banan, någon som vet :?:
Vette parts har ett system för ca 5.000:- till Z-06 (se CCS annonsörers annonsforum). Men finns det något som passar direkt på C4 :?:
Max 95 db oavsett typ av buller(främst insugsljud, avgasljud) vid förbi-körning, dånar det för mycket så är risken stor att de plockar bilen av banan (åtminstone vid banracing då tillstånden kan hänga löst annars).