Sida 1 av 1

ombyggnation från crossfire till förgasare????

Postat: ons sep 24, 2008 17:17
av acko
Hej

Håller på att konvertera från CF till Gasare. Är det ngn som vet om datorn i bilen flippar ut pga att den kanske inte får all input från CF:et. Har ngn gjort detta som kan komma med tips o trix kanske :?: Bilen e en 84 med flyttgodspapper så Co halten lär inte bli ngra problem men allt annat kanske :P

Tack på förhand.....

//Jerker

Postat: fre sep 26, 2008 9:41
av acko
upp

Postat: fre sep 26, 2008 18:35
av Jake
stefan har kastat TBIn dit pepparn växer.

Postat: lör sep 27, 2008 19:04
av acko
Vad tror ni om detta?

Part Number: CCA-CL12-238-2
Cam Style: Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,300-5,600
Intake Duration at 050 inch Lift: 218
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 224
Duration at 050 inch Lift: 218 int./224 exh.
Advertised Intake Duration: 262
Advertised Exhaust Duration: 270
Advertised Duration: 262 int./270 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.462 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.469 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.462 int./0.469 exh. lift
Lobe Separation (degrees): 110

Sen ovan på Edelbrock Rpm Preformance insug toppat med en Edelbrock 750 samt kuggdrivning av kammen.

MVH Jerker

Postat: lör sep 27, 2008 22:40
av Jakobsson
Varför inte ny insprutning med allt tillhörande godis ?

Pelle
-90 cab ZF6

Postat: sön sep 28, 2008 8:59
av acko
Jakobsson skrev:Varför inte ny insprutning med allt tillhörande godis ?

Pelle
-90 cab ZF6
Tror inte ekonomin tillåter detta ingrepp :cry:

Postat: sön sep 28, 2008 20:11
av Jake
är planen att behålla de gammla 882 topparna ???

om så är fallet kommer det inte att bli många pållar extra.

Postat: sön sep 28, 2008 20:29
av acko
Till en början men kommer att byta så fort tanten släpper min börs....

Postat: tor okt 02, 2008 14:02
av M Nordin
Är väl 626 toppar på L83. Kolla först om topparna pallar så mkt lyft. Vill minnas att mina var "tighta"...

innan du blåser penagr på ett insug kanske du skall fundera på om du skall köra med "gamla" toppar eller Vortec style.

MN

Postat: tor okt 02, 2008 14:14
av acko
Har redan insug ö gasare vad menar du med vortec style?

Postat: lör okt 04, 2008 1:07
av Jake
Nordin du har nog rätt, börjar bli lite ringrostig med utantillnummren :) Klart är iallafall att orgtopparna inte duger mycket till...

Vortech är en annan typ av insugskanaler man tog fram för att den gammla designen från 50talet är långt från optimal. Man kan generalisera lite och säga att vortech ger bättre vrid och något mer hästar på samma kanalarea==> mer lättkörd motor och att man kan använda en något snällare cam.

Tänk på att det är combon som gör hästarna. att hatta ger tyvärr väldigt lite då det är den "sämsta" prylen i kjedjan som bestämmer effekten. Så om du kan rekomenderar jag MYCKET starkt att du byter toppar, insug och cam på samma gång. Det finns många trevliga "recept" för vettig peng som ger 350-400 körbara pollar. :)

Postat: lör okt 04, 2008 17:10
av acko
OK, nu har jag bestämrt mig får väl ta börsen o springa utav fan för att frugan inte skall få tag på mig :D . Vad skall jag satsa på för toppar då?Ev prisbild? Ngt att tänka på ? alla tips o trix emottages MKT tacksamt.

//Jerker

Postat: mån okt 06, 2008 8:50
av acko
upp

Postat: tor okt 09, 2008 19:10
av Jake
satsa på en komplett kombo med cam, toppar och insug.
tex
Holley systemmax
Edelbrocks RPM kit
Trickflow har också trevliga kit.

hamnar på en ca $2000 totalt :)

Postat: tor okt 09, 2008 21:00
av acko
Hej

Problemet med att köpa kit e ju att jag har edelbrock preformance rpm insug samt förgasare edlbrock 750 splitter nya samt kammen jag har specat i tidigare inlägg. Vill bara ha ett par bra toppar som kan passa till detta , givetvis inte de toppar som e gjorda av guld=dyra typ utan en bra setupp med mina grejor o ett par toppar jag kan ha råd att köpa. Finns det ngra beggade kanske.

Postat: fre okt 10, 2008 12:12
av Jake
Ska du bara ha toppar rekomenderar jag ett par 64cc Edelbrock performer RPM toppar med vinklade stift (nummer: edl-60999), kostar 10-11loppor och persåker och lövens, har hemma, palmqvist fixar säkert också till bra kurs.

Re: ombyggnation från crossfire till förgasare????

Postat: mån okt 20, 2008 3:37
av Stefan
acko skrev:Hej

Håller på att konvertera från CF till Gasare. Är det ngn som vet om datorn i bilen flippar ut pga att den kanske inte får all input från CF:et. Har ngn gjort detta som kan komma med tips o trix kanske :?: Bilen e en 84 med flyttgodspapper så Co halten lär inte bli ngra problem men allt annat kanske :P

Tack på förhand.....

//Jerker
Tjena jag har gjort det å de du tappar är farthållaren å genomsnittsförbrukningen + ses lampan lyser :lol:

Glöm inte att sätta dit en soppatrycksregulator innan förgasaren, för den vill inte ha mer en 5,5-6psi å din elpump i tanken trycker nog upp mot 17-18psi

Här satte jag min:
Bild

Här är min tråd om gamla skatan på www.vetteforum.se

http://www.vetteforum.se/showthread.php?t=302