Sida 1 av 1

Däckdimension

Postat: fre sep 26, 2008 21:30
av GP
Jag har en 88:a med originalfälgar från en 91:a med fälgbredden 9,5 tum (rätta mig om jag har fel) runt om. Däckbredden är 275 runt om och undrar om det skulle gå att ha 245 eller 255 breda däck där fram. Tycker det är lite mycket med 275 där fram. Tacksam för svar.

Postat: lör sep 27, 2008 0:36
av tjerk
Jag har en 91 och har original 9,5 tum med 275/40-17 runtom. Fungerar bra.
Du kan väl gå ner till 255 fram men undrar om det ser bättre ut eller om den styr bättre för den delen.
Finns ju såna som har 315 runtom med 11 tums fälgar.
Läste på CF att någon hade 335 runtom och desutom hade sänkt en bit.
Det var väl för att han tävlade med bilen. Autocross o sånt. Göra pirouetter (?) o snurra runt piloner (?).

?=skrivtabbe?

Skakar den i ratten när du kör, eller är det mest utseendet du tänker på?

Postat: lör sep 27, 2008 9:47
av GP
Mest att den spårar så förbaskat när man kör på större vägar.Annars så funkar det bra men jag vill gärna prova och se om det blir bättre. Det blir om annat billigare däck fram än nu. Känner en som hade en 85:a som tidigare hade 275 runt om men bytte till 255 (tror jag) runt om . Han upplevde att bilen blev lättare att styra, och den spårade inte lika mycket, fast inte med riktigt lika bra grepp, så jag ska behålla 275 bak.

Tack för hjälpen.

Postat: lör sep 27, 2008 10:05
av tjerk
245/45-17 eller 255/45-17 blir det i så fall.

spårar

Postat: lör sep 27, 2008 15:02
av Ingo
GP skrev:Mest att den spårar så förbaskat när man kör på större vägar.Annars så funkar det bra men jag vill gärna prova och se om det blir bättre. Det blir om annat billigare däck fram än nu. Känner en som hade en 85:a som tidigare hade 275 runt om men bytte till 255 (tror jag) runt om . Han upplevde att bilen blev lättare att styra, och den spårade inte lika mycket, fast inte med riktigt lika bra grepp, så jag ska behålla 275 bak.

Tack för hjälpen.
Jo är man en fjolla går man ju ner i däckdimension Fram :lol:
Men det blev ju standard på senare årgångar,och för att inte bli totalt utskrattade av de med äldre vettar ökade man till 285 bak.
men det går nog bra att montera på smalare däck på orginalfälgarna,och tyska bilar hade väl lagkrav på samma däckdiemsion runt om några år,så dom hade smaldäcken bak också.
Vi ska inte tvingas sätta på smalare däck i det här landet,utan det är dags att våra poliitker ser till att vägarna är OK istället.
Olika fabrikat spårar olika,och däcktrycket påverkar också.
men börja med att göra en fyrhjulsinställning på bilen.

Postat: lör sep 27, 2008 17:23
av GP
Jag har gjort fyrhjulsinställning på den två gånger så den går som en klocka på den fronten.

Det är ju just spårningen som är det jobbiga. Hade det inte varit för de värdelösa vägarna så hade jag behållt det så som det är nu, trivs med det som det är när vägarna är bra.

Tack för hjälpen.

Postat: sön sep 28, 2008 9:48
av Hot Rod
Jag håller med Ingo.

Kör så brett det går :D

Postat: sön sep 28, 2008 13:06
av Ingo
Hot Rod skrev:Jag håller med Ingo.

Kör så brett det går :D
Blir det mycket stötigare med 275 35 profil jämfört med orginal 40profil?
Är ju eljest ett sätt att få lite bättre utväxling bak....

Postat: sön sep 28, 2008 13:18
av GP
Har aldrig kört med 35. Vad kan det göra för skillnad.
Men som sagt jag behåller gärna 275 runt om, om det inte vore för spårningen.

Postat: sön sep 28, 2008 13:38
av MickeW
GP skrev:Jag har gjort fyrhjulsinställning på den två gånger så den går som en klocka på den fronten.

Det är ju just spårningen som är det jobbiga. Hade det inte varit för de värdelösa vägarna så hade jag behållt det så som det är nu, trivs med det som det är när vägarna är bra.

Tack för hjälpen.
Gå ner till 255 or fram, lovar att det blir mycket bättre, jag har gjort det själv efter ha tröttnat på att det spårar hela tiden.

mvh
MickeW

Postat: sön sep 28, 2008 13:48
av Hot Rod
Ingo skrev:Blir det mycket stötigare med 275 35 profil jämfört med orginal 40profil?
Det borde nog bli lite stötigare även om skillnaden förmodligen är liten.

Jag gick från mina original 255/50-16 (tror jag det var) till dessa så jag har inte kört bilen med 40-profil.

Postat: sön sep 28, 2008 16:03
av GP
Tror att jag går ner till 255 fram efter mycket om och men faktiskt. Det blir åtminstone snällare mot plånboken.