Hjälp!! mina headers har spruckit. det var tydligen 3 mån. leveranstid!! några råd eller tips!? sen undrar jag om man kan croma dom? dom blir ju reelt varma, helst vill man ju ha dom i syrefast rostfritt! då lär dom hålla länge länge! e detta möjligt?
M V H Christian
Funkar bra att svetsa dom till att börja med, så kan du i alla fall köra under leveranstiden. Kan du tråkla bort dem? Det brukar vara rejält tajt på BB-maskiner. Jag får möjligtvis bort mina om jag tar bort styrsnäckan först?! Som tur var min motor ur sist.
Jag svetsade mina förra vintern för att sedan lämna iväg dem för att ljusbågsspruta dem med aluminium. (Eskilstuna blästerteknik). Det blir en vit/silvrig yta som är uppbygg av små bollar, typ cinterkulor.
Kroma kan man alltid göra, om man får tag i någon som vill skita ned krombadet med sotet från insidan av rören....
Blir väl lite mer race inspirerat än krom, som blir blått istället av värmen.
Om jag skulle köpa nya skulle det bli keramisk behandlade, som isolerar bort värmen från avgaserna och ger lägre motorrums temp. Kostar en slant bara..
SDPC2000.com, Summitracing.com samt Jegs.com är några av de stora butikerna i U.S. Hooker header samt Hedman har haft till BB corvette vet jag. Har för mej att de låg runt 5-6000 för keramiska.
Tackar så hemst mycket!! ni e aldeles för hjälpsamma!
det lutar nog åt svetsning till att börja med för turbinen har tydligen gjort sitt också! .... vad har jag gett mig in på