Sida 1 av 1

Optispark diagnos

Postat: mån okt 06, 2008 19:12
av Kjelle
Vill här ge tips till den som har problem med LT1 motorn.
Min 94 har haft problem i sommar med misständningar, framför allt vid acceleration.
Går hur bra som helst kall men börjar misstända vid 70 g C.
Har inte haft några felkoder.

Med hjälp av ett digitalt oscilloscop kopplade jag in mig på optisparkens
anslutning som finns jämte bränslefördelningröret på höger sida.

Där finns 12 V, jord, low resolution pulses och high resolution pulses.

Följande screenshot visar low resolution pulses, alltså pulser som PCM
använder för att hitta rätt cylinder att både spruta in bränsle och tända.

http://web.telia.com/~u33227289/Optispa ... lses_2.jpg

Nummer 1,2,3 visar uteblivna pulser.

Detta ställer till det för PCM'n som då tappar räkningen och tänder fel cylinder vilket ger spikningar, baktändningar.

Denna diagnos går bara att ställa med oscilloscop, tror inte det finns någon scanner som klarar detta.

Hoppas det här är till hjälp, folk har en tendens att helt planlöst byta delar.

Kjelle C4/94

Optispark ??

Postat: sön nov 16, 2008 21:11
av Torsten
Hittade en sida på nätet om Optispark...verkar som att det går att ta isär den å göra ren den helt enkelt .....haft samma problem på min 94a när den stått ute ett tag .....http://corvetteactioncenter.com/tech/c4/optispark.html

Postat: mån nov 17, 2008 22:01
av Niceri
Hej,
Är förvånad över att det kan bli problem med optispark av att Corvetten stått ute! Jag har min utomhus hela sommarsäsongen och har enbart haft problem med optisparken efter en motortvätt. Har inte råkat ut för misständningar annars.