Elanslutning på startmotor ?!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Elanslutning på startmotor ?!

Inlägg av Hagge »

Hej alla !

Håller på att renovera min 78:a och har skruvat "bort" mig lite. Plockade ner startmotorn i vintras och nu funderar jag över hur kablarna egentligen satt...............

Kabeln från batteriet ska anslutas till den "stora" anslutningen på solenoiden antar jag, men ska kabeln från tändlåset gå på samma anslutning eller, känns inte rätt i vilket fall.

Är det ngn som kan lägga in en bild eller på ett enkelt sätt förklara hur de tre kablagen som går fram till solenoiden skall anslutas ?

Jag vill ju inte bränna upp bilen det första jag gör nu inför sommaren !!

Kan nämna att jag kämpar mot klockan för att få ut min älskade kärra nu till början av sommaren. Efter växelådsbyte så ska det på nytt insug och förgasare och sedan skall ny inredning in. Sedan vips till besiktningen.

Är man optimist eller :D

Tack på förhand,

Anders

PS. Är "avis" på alla ni som redan har kunnat plocka ut era små älsklingar i vårsolen, lyckliga människor !! DS.
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Elanslutning på startmotor ?!

Inlägg av Fredriksson »

Hagge skrev:Hej alla !

Håller på att renovera min 78:a och har skruvat "bort" mig lite. Plockade ner startmotorn i vintras och nu funderar jag över hur kablarna egentligen satt...............

Kabeln från batteriet ska anslutas till den "stora" anslutningen på solenoiden antar jag, men ska kabeln från tändlåset gå på samma anslutning eller, känns inte rätt i vilket fall.

Är det ngn som kan lägga in en bild eller på ett enkelt sätt förklara hur de tre kablagen som går fram till solenoiden skall anslutas ?

Jag vill ju inte bränna upp bilen det första jag gör nu inför sommaren !!

Kan nämna att jag kämpar mot klockan för att få ut min älskade kärra nu till början av sommaren. Efter växelådsbyte så ska det på nytt insug och förgasare och sedan skall ny inredning in. Sedan vips till besiktningen.

Är man optimist eller :D

Tack på förhand,

Anders

PS. Är "avis" på alla ni som redan har kunnat plocka ut era små älsklingar i vårsolen, lyckliga människor !! DS.
Tjena Hagge!

Jag kan säga att jag hade samma problem för ett par dagar sen, men på min -71:a sitter det två stora jordkablar, sen satt det två små å jag visste inte vilken som var vilken... men så såg jag att hålen var lite olika stora i kabelfattningen och den ena minsta passade inte på den största gängan... så jag löste det ju smidigt på så sätt.... kolla om du kanske har likadant, annars får du kolla med nån som kan mäta upp stömmen, är själv oduglig på bilel... :wink:

PS: plockade själv ut bilen i går med ny koppling, gjorde inte alls ont.. :wink: ds
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Startmotorn har tre stycken anslutningar, ja plus den som går direkt från solenoiden ner till själva startmotorn.

Till den stora skruvanlutning ska batterikabeln och en lite "halvgrov" röd kabel (strömmatning till bilens elsystem, går ofta till ett bakelitblock någonstans i motorrummet) anslutas.

Till den lilla skruvanslutningen märkt "S" ska sladden från tändningslåset anslutas.

Till den andra lilla skruvanslutning ska en tunn kabel upp till tändspolen anslutas. Ger 12V matning direkt till tändspolen när bilen ska startas. När motorn väl går sänks sedan spänningen till tändspolen till ca 7-8volt.

Mvh, Björn
Skriv svar