Sida 1 av 1
Nu är det dags att sänka bilen!
Postat: tor okt 09, 2008 20:32
av sunel
Har en 73 med en trimmad 355 motor ca 375 hästar (skall testa till våren

) Har sett en 73;a med oginalfälgar och däck som var sänkt genom att kapa framfjädrarna samt plockat ett par blad bak! Inte min stil för en köpt sänkningsats borde innebära bättre performance! Var får jag tag i grejor, fjädrar fram som sänker ca 4-5 cm. Har läst mig till att längre bultar bak gör att jag kan sänka bilen bak ca 6-7 cm bak, funkar det? Synpunkter mottages gärna! Har tänkt behålla mina kromade fälgar med 255/60R15 däck. Bilen är i mycket orginal skick, motor gått ca 1500 mil, renoverad innan import, styrsnäckan bytte jag i år mot en special renoverad snäcka direkt specialrenoverad i USA! Bilen är taigt och bra i styrningen och bussningar mm är i mycket bra skick. Naturligtvis behöver jag ställa in vinklar m m efter sänkningen men behöver jag tänka på något annat? Skall byta upper ball joint då jag har glapp vänster fram, lika bra att byta båda i vinter. Bilen kan ses på
www.mycorvette.se
Postat: tor okt 09, 2008 21:19
av Dav7812
Bytte fjädrar fram i min, gjorde stor skillnad. satte också i längre bultar bak, tyckte dock inte att det blev lika stor skillnad som fram. Har för mig att det var 550 lbs gymkhana specifications fjädrar. Är tydligen kortare än standard fjädrar.
//David
Postat: fre okt 10, 2008 6:45
av Hånta
Jag bytte bultarna bak,det gav ca 5cm.De bultarna som jag köpt var till C4:ans bak fjäder,10" lång.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1825
Lars
Postat: fre okt 10, 2008 8:56
av gbak
#550 fjädrarna fram sänker 1" ungefär, jag är nöjd med dem.
Har ställbara Koni dämpare vilka funkar kanonbra.
Går även att kapa orginal fjädrarna och sedan värma med gas för att bocka änden plan.
Bak så köpte jag VBP #330 med 8" långa skruvar, sjönk kanske 1/2" där.
Så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog #360 fjädern istället, då baken är aningen för mjuk.
Kyb dämpare bak (speciellt avsedda för kompositfjäder)
Postat: ons okt 15, 2008 19:52
av sunel
550 lbs fjädrar fram samt 10"långa bult bak verkar det bli, förutsätter att man sköter sänkningen beroende på hur man skruvar bulten ifa 5 cm blir för bra! Något annat jag bör tänka på? Sitter relativt nya stötdämpare runt om duger dessa eller måste jag ha justerbara? Bakfjädern är bra duger den eller behövs en komositfjäder?
Postat: ons okt 15, 2008 20:24
av gbak
Är det inte risk att du får genomslag eller att däcket tar i någonstans om du bara sänker 5cm bak utan att ha styvare fjäder?
Jag är lite osäker men det är väl bara att testa så märker du.
Postat: ons okt 15, 2008 20:27
av sunel
Japp är väl bara att prova men med tanke på killen som plockade ett par blad som sänkning borde det gå bra!
Postat: ons okt 15, 2008 20:40
av micvette
Jag tog bort ett par blad, men det resulterade bara igenomslag har skrapat ur skärmarna en hel del.
Var köper man nya bakfjädrar har mest bekymmer med höjden bak, dessutom tycker jag den ligger sne.
Postat: mån okt 20, 2008 21:06
av sunel
Du Hånta! Passade verkligen dessa 10" bultar rakt av? Mina har en bult med spår och sprint, för jag förutsätter att vi menar bultarna som sitter i bakfjädern ute vid däcket. Såg även att du bytat tii 20 tums fälgar, fräckt passade de rakt av eller fick du justera efter den tidigare sänkningen?
Postat: mån okt 20, 2008 22:07
av Hånta
Sunel
Ja bultarna passade rakt av.Jajamensan,20" passade utan någon som hellst modifiering

.
Det är bara att handla,synd att dollarn har dragit iväg
Lars