Sida 1 av 1

Svängningsdämpare

Postat: lör okt 25, 2008 9:13
av antos
Kan man se om man har en dålig svängningsdämpare? Jag tycker min wobblar betänkligt, den ska väl snurra klockrent antar jag. Motorn är 454 från -72.

Postat: lör okt 25, 2008 15:44
av Peter
Börjar gummit se dåligt ut mellan dom två delar som gör svängingsdämparen så borde man byta den.
Den kostar inte mycket men kan ställa till en väldans oreda om dämparen separerar under gång.

Postat: lör okt 25, 2008 17:35
av antos
Har kollat på den nu och den ser inte helt frisk ut. Tittade vad Summit hade och då blev det inte enklare. Vad ska man köpa? Internal/External-har ingen aning. Flera av modellerna har vikter som kan tas bort för att passa en "internal" ? Vad menas med det tro.... :shock:

Postat: lör okt 25, 2008 18:03
av Peter
Har du en helt standard 454a så ska du ha en dämpare för externt balanserad motor.
Gärna en SFI taggad då dom brukar vara lite lyxigare och av lite bättre kvalisort.
Märke e mest en smaksak.

Postat: lör nov 01, 2008 15:21
av Kalle Mankan
Ok, det är smaksak mellan märken, men det skiljer mycket mellan märkena. Läs mer om ett märke här http://www.turnitedcnc.se/dampare.html

Även fast de kostar mycket pengar behöver de inte vara bra.

Kalle

Postat: sön nov 02, 2008 15:33
av antos
Jag tror jag beställer den här från Summit
http://store.summitracing.com/partdetai ... ts skull".

Postat: tor nov 06, 2008 15:49
av Börje
Hej

Lånar tråden lite.
Nån som har erfarenhet av en sån här tingest.
http://www.catpep.com/catproducts/dampe ... damper.asp
Priset är ju mycket bra.

/Börje

Postat: sön nov 09, 2008 20:00
av Kalle Mankan
Börje skrev:Hej

Lånar tråden lite.
Nån som har erfarenhet av en sån här tingest.
http://www.catpep.com/catproducts/dampe ... damper.asp
Priset är ju mycket bra.

/Börje
A word about vibration dampers ;
This subject is directly related to the crankshaft and its survival in a race engine: vibration dampers. A very common cause of crankshaft failure is using the wrong damper, and is especially leery of any damper that has moving parts. "A damper is supposed to balance an engine. How can you do that when you have something moving on the damper?
"Any damper with moving parts, whether it is fluid or mechanical, is not recommended in a drag race engine. Anything that moves in the damper has inertia. When you quickly accelerate or decelerate the engine, that moving part of the damper slams one way or another and puts a lot of stress on the crankshaft”.
For an engine that runs in a very narrow rpm band and with very little change in engine speed, like an 18-wheeler or a car that drives on the highway at a constant speed, a damper with moving parts is fine, because it will find the frequency at a constant rpm and dampen the vibrations. But with a drag race engine that accelerates and decelerates fiercely, the engine will only have certain vibrations for a millisecond." For a drag racing engine, we recommends the lightest, smallest damper possible, with an elastomer-type construction. "The rubber will sit there and hum, but it won't change location."

Postat: sön nov 09, 2008 23:52
av Chrippe
Varför skriver du inte på Svenska ???

Postat: mån nov 10, 2008 11:21
av Kalle Mankan
Orkade inte översätta då det är ett citat från en hemsida som jag länkar till i ett tidigare inlägg. Det som sägs är i princip att dämpare med rörliga delar är inte bra för motorer som går med olika varav. De me vätska eller rörliga delar passar bästa till motorer som går på ett och samma varv hela tiden, typ flyplan eller elverk mm

Kalle

Postat: mån nov 10, 2008 19:40
av Börje
Hej

Här kommer nåt ännu värre som hittade idag.
http://racingarticles.com/blog/2007/06/ ... mpers.html
ladda ned pdf-dokumentet och läs.

Tror jag satsar på den här:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

//Börje

Postat: tor nov 20, 2008 14:39
av antos
Nu har jag köpt en SUM-162454 svängningsdämpare. I katalogen och på hemsidan står det så här.

"Damper has a bolt-in counterweight that can be removed to change the damper to an external balance"

I den medskickade instruktionen står det så här.

"Note on externally balanced dampers:Externally balanced dampers have bolt-in counterweights. The couterweight can be remowed allowing the damper to be used on an internally balanced engine."

Är inte detta väldigt motsägelsefullt! :roll:

Ska vikten bort eller inte är min undran, :roll:

Postat: tor nov 20, 2008 15:23
av Börje
Hej

Jo det är fel på hemsidan. Du skall behålla motvikten. Jag har förstått
att du har en std 454 åtminstone vad gäller vevpartiet. Du kan ju lätt se på den gamla som bör har en motvikt. Säker fast ditgjuten om det är en GM
orginal.

mvh
Börje