Sida 1 av 1

30års gräns

Postat: lör nov 08, 2008 14:25
av GETWET
Någon som har koll på hur det går med veteranklassningen? (skattemässigt). Det ryktas om att slopa 30 års gränsen och istället införa ett fast årtal, typ 78 79 eller något.


Någon som vet?

30 år

Postat: lör nov 08, 2008 18:08
av Ingo
Jo det är ett förslag tydligen,och från början var det 75,men eftersom det aldrig blir klart flyttas det ju fram år från år.
Men tydligen kom förslaget från början från någon veteranorganisation.
Men egentligen är ju iden totalt idiotisk.
Det blir ju inte mer 30åriga bilar som körs efter vägen för det,i snitt går tydligen hobbybilar under 100 mil året.
Och vi som åker "riktiga"entusiastbilar blir ju riktigt pissade i ansiktet.
Jag själv tvingas besikta min corvette ungefär var 200,ade mil och har gjort det i 16 år...
Om man skulle köra 400 mil mellan besiktningarna big deal....för trafiksäkerheten.
men antagligen är det pengarna från fordonsskatten man suktar efter.

Postat: lör nov 08, 2008 19:51
av M Nordin
Är det inte ngt som idioten Kjell Bäckman hittat på? Konstigt att karln får jobba kvar! Han ville ju även förbjuda privatimport av bilar från USA och Kanada 2003 men åkte på pumpen rejält och fick väl ett madrasserat rum i källaren men nu är han på G igen.

MN

Postat: lör nov 08, 2008 20:50
av Mange_C5
M Nordin skrev:Är det inte ngt som idioten Kjell Bäckman hittat på? Konstigt att karln får jobba kvar! Han ville ju även förbjuda privatimport av bilar från USA och Kanada 2003 men åkte på pumpen rejält och fick väl ett madrasserat rum i källaren men nu är han på G igen.

MN
För oss oinvigda, är Kjell Bäckman ett namn man bör känna till och i vilken funktion figurerar han i?? :shock: :?: :?:

Tja

Postat: sön nov 09, 2008 10:38
av Ingo
Mange_C5 skrev:
M Nordin skrev:Är det inte ngt som idioten Kjell Bäckman hittat på? Konstigt att karln får jobba kvar! Han ville ju även förbjuda privatimport av bilar från USA och Kanada 2003 men åkte på pumpen rejält och fick väl ett madrasserat rum i källaren men nu är han på G igen.

MN
För oss oinvigda, är Kjell Bäckman ett namn man bör känna till och i vilken funktion figurerar han i?? :shock: :?: :?:
Han har väl ungefär samma uppgift på vägverket som Doktor Mengele hade för Nazitskland.
Har under åren ständigt återkommit med idiotier om begränsningar och olika inskränkningar.
Har för mig att det funnits en del på Wheelsforumet,men kan nog finnas en del här också i gamla trådar.

Re: Tja

Postat: sön nov 09, 2008 10:59
av M Nordin
Ingo skrev:Han har väl ungefär samma uppgift på vägverket som Doktor Mengele hade för Nazitskland.
:D Kunde inte sagt det bättre själv. Man undrar bara om han är "målvakt" för statens ambitioner att döda bilismen eller om hans chefer inte ens vet eller bryr sig om vad han hittar på. Har lite svårt att tro att han kan starta dessa utredningar på eget bevåg. Ex Tok-Stina Åsa Torstenson har hittills sett till att det startats två olika utredningar om att Sverige skulle minska maxlängd och vikt på lastbilar som en EU anpassning. Detta när flera EU länder överväger svenska och finska regler för att minska transportkostander, miljöbelastning och antalet tunga fordon :roll: Hur knasigt som helst men här finns ju en beställare av utredningen. Vem beställde att 30 års gränsen skulle försvinna? Maila VV och fråga!

MVH
MN

Re: Tja

Postat: sön nov 09, 2008 21:25
av Ingo
M Nordin skrev:
Ingo skrev:Han har väl ungefär samma uppgift på vägverket som Doktor Mengele hade för Nazitskland.
:D Kunde inte sagt det bättre själv. Man undrar bara om han är "målvakt" för statens ambitioner att döda bilismen eller om hans chefer inte ens vet eller bryr sig om vad han hittar på. Har lite svårt att tro att han kan starta dessa utredningar på eget bevåg. Ex Tok-Stina Åsa Torstenson har hittills sett till att det startats två olika utredningar om att Sverige skulle minska maxlängd och vikt på lastbilar som en EU anpassning. Detta när flera EU länder överväger svenska och finska regler för att minska transportkostander, miljöbelastning och antalet tunga fordon :roll: Hur knasigt som helst men här finns ju en beställare av utredningen. Vem beställde att 30 års gränsen skulle försvinna? Maila VV och fråga!

MVH
MN
Jo det är så mycket idioti att man tror man drömmer.
När det gäller lastbilslängd så är ju sverige europas tredje största land,men ett av världens mest glesbefolkade,alltså skulle en kortning av långtradrna kosta miljarder och dessutom orsaka att det kom ytterligare mer lastbilar efter våra vägar,alltså totalt kontrproduktivt för trafiksäkerheten,miljön etc.
Import av Bilar utanför EU är nästa totalidiotigrej,nämligen att man kräver BULLERINTYG,eller bullertest av bilar från 1972 års modell.
Ok om man krävde bullertest,men bullerintyg?,finns ju inte direkt någon 72,a med orginalavgassystem..

Lite om Kell

Postat: sön nov 09, 2008 21:43
av Ingo

Postat: mån nov 10, 2008 17:11
av GETWET
Men det finns Quisslingar bland oss, kolla här! Plockat ur protokoll från vägverket.....ACCS, vad är ni för några......?

Vägverket frågade även om kravet på återkommande fordonskontroll bör vara knutet till fordonets
årsmodell. På denna fråga svara samtliga föreningar ja, utom SSRA.
Om den nuvarande rullande 30 års gränsen för bilar var bra, svarade samtliga ja utom ACCS som
förordar en ändring till årsmodell 1975.

Postat: mån nov 10, 2008 17:16
av GETWET
Men va fan är det här nu då, har alla organisationer fått hjärnsläpp eller?
Saxat från samma protokoll....



Vid möten med entusiast- och veteranfordonsorganisationer så framkommer det inget
önskemål eller förståelse för att staten skulle behöva reglera vilken form av försäkring en
entusiast- eller veteranfordonsägare ska ha för att få skattebefrielse för sitt fordon.
Majoriteten av dessa motororganisationer anser dock att den ”rullande” 30-årsgänser har
idag spelat ut sin roll. De fordon som idag blir skattebefriade i enlighet med VTSL 2 kap. 2
§ första stycket, anses inte vara ”veteranfordon” beroende på fordonens tekniska status
samt att sena 70-tals fordon finns i relativt stort antal.

Insnöade

Postat: mån nov 10, 2008 18:10
av Ingo
GETWET skrev:Men va fan är det här nu då, har alla organisationer fått hjärnsläpp eller?
Saxat från samma protokoll....



Vid möten med entusiast- och veteranfordonsorganisationer så framkommer det inget
önskemål eller förståelse för att staten skulle behöva reglera vilken form av försäkring en
entusiast- eller veteranfordonsägare ska ha för att få skattebefrielse för sitt fordon.
Majoriteten av dessa motororganisationer anser dock att den ”rullande” 30-årsgänser har
idag spelat ut sin roll. De fordon som idag blir skattebefriade i enlighet med VTSL 2 kap. 2
§ första stycket, anses inte vara ”veteranfordon” beroende på fordonens tekniska status
samt att sena 70-tals fordon finns i relativt stort antal.
Ja det är ju insnöade typer som bara ser till sin egen organisation.
Här borde faktiskt en sådan storklubb som Club corvette Sweden kunna göra en insats eftersom vi är väldigt breda när det gäller åldern på fordonen.
Dags för en skrivelse kanske?