Sida 1 av 2

DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: ons nov 19, 2008 16:10
av vette.se
Eftersom det är så dött här nu så får jag väl slänga upp lite bilder på mitt eget bygge. Den kom inte ut alls denna sommar pga tidsbrist, för många kundbilar ..... ;)

Nu satsar jag på att ha den klar till påsk för då ska den ställas ut på Elmia :D

Den här bilen har varit med i Bilsport ett antal gånger, i Clubcorvettes tidning och på Elmia två gånger tidigare. Den låg etta ett kort tag i Bilsports Superstage för många år sedan och är fortfarande snabbaste Corvetten i Superstage :twisted:

Såhär ser den ut nu, lägg märke till listen i bakkant på hjulhuset bak, den är från C6 Z06 men kraftigt modifierad för att passa C5. Nu är passningen mot karossen bättre än vad den är original på C6 Z06.
Sidokjolar med integrerad kylning för bakbromsarna, kylningen har en slang som går hela vägen fram till bromskivan där den är monterad med en LG Motorsports bromskyladapter för optimal kylning.
Det som är kvar att göra är en riktig vinge och en diffusor.
Bild


Här ser du mycket av godiset i bakvagnen, Öhlins coilovers, PFADT extreme krängningshämmare med infästningar och nylonbussningar. En ögla om man skulle hamna i en sandfålla. Du ser också lite av PFADTs fäste för diff/låda. Insatsen i högertanken är bortmonterad på den här bilden, det kommer att sitta en extra bränslepump i tanken som kickar in över 4800rpm.
Bild


Närbild höger bak, här ser du också Baer Bump steer justeringen för bakvagnen, dvs du justerar för minsta möjliga toe avvikelse över hela fjädringens rörelseområde. Vi kommer ha fyrhjulsinställning samt corner weight hos oss from nästa år så det här blir ett bra övningsobjekt att ställa in.
Bild


Närbild på a-armens infästning, inga flexande bussningar här inte. Jag använder heim-joints i alla a-armarnas fästen inklusive dämparens fäste i a-armen bak dvs det är metall-metall, helt stumt.
Bild


Lite närbild på diffens/lådans fäste från PFADT. Du ser också de stålomspunna slangarna som går till kylarna för lådan och diffen.
Bild


Nu har vi flyttat oss till framvagnen, samma här som bak, Öhlins coilovers, Pfadt Extreme krängningshämmare med fästen, Baer bump-steer justering. PFADT fasta camberbrickor, dvs ingen camber som flyttar sig som den gör med originalprylarna. DRM bromskylkanaler som avslutas med LG Motorsports kyladapter. Heim-joints i a-armarna.
Bild


Närbild framifrån, splittern/spoilern saknas så man kan se det mesta. Arean på luftintaget är fördubblad mot original och bakom har jag byggt en helt tät låda i aluminum runt kylare och allt, all luft som kommer in måste gå genom kylarna eller in i luftfiltret, när splittern är monterad så är det helt tätt hela vägen fram till kylaren även i underkant.
Bilen har ingen AC, kylarna du ser är en högkapacitets aluminumkylare som har en inbyggd oljekylare för motoroljan, den mindre svarta kylaren till höger är för servostyrningen, den svarta kylaren till vänster är oljekylare nr2 för motoroljan, den sitter efter kylaren som är integrerad i den stora.
Bild


Här ser du lite bättre hur fronten ser ut dock fortfarande utan splittern. En ögla som är bra att ha om man hamnar i sandfållan. Ungefär 2/3 av arean bakom de svarta näten är avdelad och ingår i den täta aluminum lådan för kylning/luftintag.
Bild


Här ser du tråget för ARE 3-stegs torrsumpen. LG headersen och a-armarnas infästningar med heim-joints och PFADT camberbrickor.
Bild


Närbild på framvagnsupphängningen och kylning, 14" slitsade skivor och AP-racing sex-kolvsok med Cobalt belägg
Bild


Shimsning av övre a-armsfästet för inställning av camber och caster
Bild


Lite motorgodis .... 427' C5R motor, nyrenoverad och lämnar 718hk i motorbänk, vi får se sen hur mycket det blir ner i backen på vår Rototest. Observera att detta är en sugmotor :shock: Målet är minst 600hk på bakhjulen.
Här ser du också ovansidan av luftlådan jag nämnt tidigare som är byggd för optimal kylning och tryck in i insuget. Insuget är ett modifierat Callaway Honker insug till en C6 Z06, den har också en C6 Z06 MAF vilket ger oss 96mm hela vägen från luftfilter in i plenumet. Elektriska vattenpumpen och remspännaren är inte monterade ännu.
Bild


Specialbyggt bränslesystem med dubbla pumpar(en i varje tank) som klarar att förse motorn med soppa upp till 1100hk, systemet matar i framkant på fuelrailsen och regulatorn sitter på returen. Det fina med det här systemet som vi tagit fram är att det är tyst - ingen tjutande soppa pump !
Bild


Torrsumptanken, ett par slangar kvar att koppla in. Batteriet sitter bak i bilen.
Bild


Det som inte kommer monteras nu är dropped-spindles, det är egentligen ett måste för att återställa geometrin i hjulupphängningen på en kraftigt sänkt bil men det kostar ca $4400 så jag för önska mig dem i julklapp :)
Bild



Jag ska försöka uppdatera tråden efterhand som det händer saker under vintern.

VAckert...

Postat: ons nov 19, 2008 16:52
av Holmqvistar
Vackert...

Den enda komentaren...

Mvh Fredde

Postat: ons nov 19, 2008 17:06
av Bengt
Jaha, den här tråden blir ju inte så bra för ekonomin :? :lol:
Ruskigt snyggt Anders !

Har du någon info om PFADT polybussningar till a-armarna? Om de håller samma kvalité som övriga grejor så.. Priser ? Deras camberbrickor finns inte heller i ditt sortiment på vette.se.

Postat: ons nov 19, 2008 17:12
av vette.se
Bengt skrev:Jaha, den här tråden blir ju inte så bra för ekonomin :? :lol:
Ruskigt snyggt Anders !

Har du någon info om PFADT polybussningar till a-armarna? Om de håller samma kvalité som övriga grejor så.. Priser ? Deras camberbrickor finns inte heller i ditt sortiment på vette.se.
Det är mycket som kommer uppdateras i webbutiken nu innan jul, den har tyvärr blivit eftersatt pga av väldigt mycket jobb under säsongen. Just nu pågår uppdatering av Avgassystem för C6'an som ska vara klart till på fredag, sen blir det nog PFADT prylar till C5 & C6. Jag får hem en omgång av PFADTs polybussningar om nån vecka, jag kan höra av mig när de ligger här om du vill kika närmare. Din delade frontkåpa kommer nog in i morgon eller på fredag.

Postat: ons nov 19, 2008 17:19
av Bengt
Perfekt, man behöver bara önska sig grejorna så tar du hem dom... *hehe*

/Bengt

Postat: ons nov 19, 2008 18:11
av Masterworks
Är det fasta camber brickor, så man måste ha olika storlek eller hur funkar dom?

Postat: ons nov 19, 2008 18:50
av forsberg
va fick du för tid på superstage :shock: :roll: :?:

Postat: ons nov 19, 2008 19:23
av Bengt
forsberg skrev:va fick du för tid på superstage :shock: :roll: :?:
http://www.rejsa.nu/superstage/

Postat: ons nov 19, 2008 20:05
av vette.se
Masterworks skrev:Är det fasta camber brickor, så man måste ha olika storlek eller hur funkar dom?
Det är fasta brickor och det finns en mängd storlekar i kitet, det tillsammans med shims för övre fästena kan du ställa vilken camber som helst både fram och bak.

Postat: ons nov 19, 2008 20:10
av vette.se
forsberg skrev:va fick du för tid på superstage :shock: :roll: :?:
1.24.4 vill minnas att det var 2002 - 6 år sedan, jag låg först i två timmar sen kom en totalt ombyggd Mitsubishi EVO tömd på inredning och allt och körde snabbare :lol:

Nya asfalten på Emmaboda som var klar för ett par år sedan gör ca 2 sekunder på tiderna så i teorin skulle min tid kunna vara 1.22.4 idag men med allt som är gjort på bilen satsar jag på en tid under 1.20 när jag övertygat Bilsport att göra en ny test :D

Postat: tor nov 20, 2008 10:59
av forsberg
vette.se skrev:
forsberg skrev:va fick du för tid på superstage :shock: :roll: :?:
1.24.4 vill minnas att det var 2002 - 6 år sedan, jag låg först i två timmar sen kom en totalt ombyggd Mitsubishi EVO tömd på inredning och allt och körde snabbare :lol:

Nya asfalten på Emmaboda som var klar för ett par år sedan gör ca 2 sekunder på tiderna så i teorin skulle min tid kunna vara 1.22.4 idag men med allt som är gjort på bilen satsar jag på en tid under 1.20 när jag övertygat Bilsport att göra en ny test :D
ska du inte köra själv alltså lr :roll: :shock: :?:
..lr ska du låta gullaboindianen jansson köra den :?:
..snabbaste tiden jag har läst att han har presterat är 1.19...
nån som vet snabbaste tiden där .. :?: :?: :roll:

Postat: tor nov 20, 2008 11:23
av vette.se
forsberg skrev:

ska du inte köra själv alltså lr :roll: :shock: :?:
..lr ska du låta gullaboindianen jansson köra den :?:
..snabbaste tiden jag har läst att han har presterat är 1.19...
nån som vet snabbaste tiden där .. :?: :?: :roll:[/quote]

Jo jag ska nog köra själv också men ska man få reda på bilens verkliga prestanda behövs något proffs som rattar, Gullabo har kört en bil på 1.17,12 :) Snabbaste som kört där var 1.13,72 :shock: men det var inte nån gatbil.

Som sagt, kolla http://www.rejsa.nu/superstage/ där ser du samtliga bilar som kört Superstage eller i varje fall de bästa.

Postat: fre nov 21, 2008 23:40
av vette.se
Monteringen av batteriet, jag använder ett Lingenfelter kit som är lite modifierat.

Den lilla röda boxen till vänster är en Boost-a-pump. Pumparna i både vänster och höger tank är Lingenfelters high-performance pumpar som är specificerade att kunna arbeta kontinuerligt med 16V för ännu högre prestanda. Boost-a-pump levererar 16V konstant till huvudpumpen i vänstertanken medans pumpen i högertanken för nöja sig med batterispänningen när den kickar in, båda pumparna har förstås ett Racetronixkablage.
Bild

Postat: lör nov 22, 2008 12:23
av velasoraptor
Vad skall man säga!!! helt otroligt snyggt.Bara att grattulera.Kenta C5 Z06 2004

Postat: lör nov 22, 2008 13:00
av Masterworks
vette.se skrev:
Masterworks skrev:Är det fasta camber brickor, så man måste ha olika storlek eller hur funkar dom?
Det är fasta brickor och det finns en mängd storlekar i kitet, det tillsammans med shims för övre fästena kan du ställa vilken camber som helst både fram och bak.
Vad kostar det? Är det nått liknande till bak?

Postat: lör nov 22, 2008 19:46
av vette.se
Masterworks skrev:
vette.se skrev: Det är fasta brickor och det finns en mängd storlekar i kitet, det tillsammans med shims för övre fästena kan du ställa vilken camber som helst både fram och bak.
Vad kostar det? Är det nått liknande till bak?
Kitet är komplett för både fram och bak och ligger på ca 3600kr:
Bild

luftlådan

Postat: tis dec 16, 2008 19:19
av fotograf2
Klarar orginal huven din luftlåda

Re: luftlådan

Postat: tis dec 16, 2008 19:40
av vette.se
fotograf2 skrev:Klarar orginal huven din luftlåda
Nu har jag visserligen ingen originalhuv men själva ramen och fästena är original. Fästena i huven måste modifieras annars tar hörnen i fästena i luftlådan, det är bara fram med kapen och glasfiber :)

luftlådan

Postat: tis dec 16, 2008 20:36
av fotograf2
Det är inga problem att flytta ihop maf sensorn och gasspjället som om du har gjort.

Tanken är att jag eventuellt ska bygga något liknande i kolfiber.
Jag vet, det är kanske att gå över ån för att hämta vatten.

Men jag gillar utmaningen att klara olika saker.

Postat: ons dec 17, 2008 16:57
av GP
Riktigt grym bil!
Gillar allt med den här bilen.

Listen på bakskärmen var riktigt klockren tycker jag.
Motorrummet är riktigt grymt, ser oerhört bra ut.
Skulle vara kul att se denna mot Insanevetten på Mantorp eller liknande..... :D

Härligt bygge!

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: sön jan 11, 2009 6:14
av vette.se
Slut på jul och nyårs slöandet .... avgassystemet på plats igen, det har varit med ett par år men det är så pass bra och med rätt ljud och ljudnivå att det får vara kvar(byggt av Ferrita).
Bild

Sista delen för att få fronten klar, ett par dagars jobb till så ska splittern vara klar att montera på.
Bild

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: tis jan 20, 2009 14:32
av vette.se
Så var splittern klar och monterad, kan bara inte bestämma mig för om det var snyggt med svart eller inte, kanske att jag lackar om den helt i rött ...


Bild

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: tis jan 20, 2009 17:32
av Mange_C5
Det ser bra ut. :D
Har du stag som hjäper till at hålla upp den så att den inte trycks ner för mycket? Lite svårt att se uppifrån.
Antar att den är löstagbar, tror inte SBP ser värdet av en splitter på samma sätt som frekventa banåkare tyvärr. :(

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: tis jan 20, 2009 19:03
av vette.se
Mange_C5 skrev:Det ser bra ut. :D
Har du stag som hjäper till at hålla upp den så att den inte trycks ner för mycket? Lite svårt att se uppifrån.
Antar att den är löstagbar, tror inte SBP ser värdet av en splitter på samma sätt som frekventa banåkare tyvärr. :(
Den har en aluminumkärna och är väldigt styv, dessutom finns två stag från infästningarna närmast luftintaget i mitten upp till ramen. Vid besiktning måste den plockas bort eftersom bilen är för låg att komma in, det räcker dock inte - jag måste dessutom höja bilen ca 40mm vid besiktning :lol:

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: tis jan 20, 2009 19:23
av Bengt
Varför höja bilen vid besiktning ? Är den låg blir det "alternativ besiktning". Alltså ingen ramp/bromsprov på rullar m.m. Finns ingen lag på att bilen skall hålla en viss höjd. Ev. kan man säga till i förväg om alternativ besiktning.

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: tis jan 20, 2009 19:24
av Jake
kan du inte begära specialbesigtning... gick att få tidigare om bilen var för låg för att komma in i hallen :)..
C5 flames körde ju alltid på det :)

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: tis jan 20, 2009 21:59
av Mange_C5
Nu tänkte jag iofs inte på höjden utan mer på vad SBP anser rent trafiksäkerhetsmässigt vid tex krock med gående. Jag kanske målar fan på väggen men men.. :roll:
Skall den ändå plockas bort så finns ju inte det eventuella problemet längre :wink:

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: ons jan 21, 2009 16:44
av vette.se
Tog en bild hur det blev när bilen står på egna hjul - det blev inte så bra att ta genom fönstret men man ser lite .....

Bild

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: ons jan 21, 2009 18:10
av 745
Tack för alla bilder på din härliga bil, tyvärr väcker bilderna habegäret och man börjar fundera på att spendera en & annan krona på sin egen bil(men det kanske är meningen :lol: ).
Men vilka varvtider har du haft som bäst på ex.vis långa Mantorp och med vilka däck :?:

Re: DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !

Postat: ons jan 21, 2009 19:03
av Mange_C5
Bilden duger för ändamålet, måste säja att vill ha!-nivån på dina mods är mkt hög och att vetten ser riktigt bra ut i röd/svart. :)