Har kört på bana med min C6:a med Z-51 paket vid 4 tillfällen i år. Har satt på DRM bromskylare med "spindle ducts" fram och Hawk-belägg för gata/bana, i övrigt orginal.
Tyvärr räcker detta inte till då bla följande inträffade vid senaste tillfället:
(Ja, jag kör ett avsvalningsvarv innan depåbesök)
1. Packningarna i bromsoken brann upp
2. Sprickbildning på bromsskivorna
3. Dessutom slets framdäcken kraftigt på insidorna ca 50-70mm
Funderar nu på om jag skall köpa "Original GM C6 Z06 bromskit" eller något annan uppgradering för hobby-bankörning.
Någon som har något förslag?
Någon som vet tjocklek på spacers som krävs för "Original GM C6 Z06 bromskit" för att kunna använda orginalfälgar?
Bromsar för bankörning
Du ska inte vara förvånad över att packningar smälter och skivor spricker. Det är normalt när man kör hårt och har racing belägg.
Vad jag har hört, så är C6 Z06-bromsarna inte så värst bra.
Jag skulle satsa på StopTech eller Brembo. Själv fastnade jag för Brembo (6-kolvsok/380 mm skivor fram och 4-kolvsok/345 mm skivor bak). Kräver nog nya fälgar. Tror inte spacer räcker.
Vad jag har hört, så är C6 Z06-bromsarna inte så värst bra.
Jag skulle satsa på StopTech eller Brembo. Själv fastnade jag för Brembo (6-kolvsok/380 mm skivor fram och 4-kolvsok/345 mm skivor bak). Kräver nog nya fälgar. Tror inte spacer räcker.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Bromsar för bankörning
En avgörande faktor som många glömmer bort är hur man bromsar, bromsar du mindre under än längre sträcka eller bromsar du hårt en kort bit ? Många som inte kör så mycket bana använder metod 1 och kanske tom släpar lite på bromsarna innan de börjar bromsa, det ger oerhört mycket mer värme än den korta hårda inbromsningen. Med slitsade eller helt släta skivor så håller original grejorna ganska bra om man har kylning som du beskriver men många som kör lite mer bana byter också kolvarna i oken från aluminum till rostfria för att få mycket längre hållbarhet på packningarna. Samma sak gäller Z06 oken och nu börjar det finnas riktigt bra belägg till dessa ok (Cobalt framförallt) vilket det inte gjorde förut vilket gav dem ett dåligt rykte. Sen kan man skaffa ännu bättre grejor som AP racing, Brembo, Stoptech, Wilwood etc etc men oftast behöver man då andra fälgar.PerM skrev:Har kört på bana med min C6:a med Z-51 paket vid 4 tillfällen i år. Har satt på DRM bromskylare med "spindle ducts" fram och Hawk-belägg för gata/bana, i övrigt orginal.
Tyvärr räcker detta inte till då bla följande inträffade vid senaste tillfället:
Funderar nu på om jag skall köpa "Original GM C6 Z06 bromskit" eller något annan uppgradering för hobby-bankörning.
Någon som vet tjocklek på spacers som krävs för "Original GM C6 Z06 bromskit" för att kunna använda orginalfälgar?
Omkring 22mm spacer behövs om du ska ha originalfälgarna med Z06 ok. Däcket sticker då ut omkring 5-10mm utanför skärmkanten.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Bromsar för bankörning
Fick lära mig maj 1992 på förarkursen på Nurburgring - av en 80-årig Ringen-räv-lärare. Finns bara två lägen på gas och broms = fullt. Vid full gas går bilen stabilare i högre hastigheter en om man fegar. Vid bromsning får man inte småbromsa - bara fullt på - annars blir bromsarna överhettade och slits snabbt ut.PerM skrev:Har kört på bana med min C6:a med Z-51 paket vid 4 tillfällen i år. Har satt på DRM bromskylare med "spindle ducts" fram och Hawk-belägg för gata/bana, i övrigt orginal.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se